Šiemet Europos Centrinis Bankas (ECB), remdamasis infliacijos prognozėmis, jau antrąkart apkarpė skolinimosi euro zonoje išlaidas bei kalbama, kad pinigų politika bus švelninama ir ateityje. Tad jeigu viskas vyks kaip prognozuojama, labai tikėtina, kad ateityje ženkliai didės paskata aktyvesniam automobilių parko atnaujinimui. Tai bus susiję su geresniu priėjimu prie auto lizingo.
Europos centrinis bankas (ECB) rugsėjui beįpusėjant, nusprendė antrą kartą šiais metais mažinti bazines palūkanų normas. 25 baziniais punktais – iki 3,5 proc. Pirmą kartą 25 baziniais punktais palūkanos sumažintos dar birželį,
ECB palūkanų mažinimas turi tiesioginį poveikį finansų rinkoms. Tai lemia mažesnes palūkanų normas finansų įstaigų klientams ir jokia išimtis tie klientai, kurie turi automobilių lizingo sutartis arba ruošiasi jas pasirašyti.
Žinoma, ECB sprendimai nėra kokia nors „burtų lazdelė“, kuria pamojus viskas staiga gali pasikeisti. Juk ir pačios įmonės viską planuoja gerokai į priekį. Tačiau, lizingo sutartys dažnai yra susijusios su palūkanų normomis, tad akivaizdu, kad reguliarūs pokyčiai ECB politikoje gali ateityje pastebimai paveikti lizingo kainą bei sąlygas, o galiausiai ir prieinamumą vartotojams, kurie, be galo dažnai verslo poreikiams perka transporto priemones.
Patikėkite, verslui, kuriame vyrauja automobiliai ir juos reikia reguliariai įsigyti, net ir keliasdešimt eurų mažesnė mėnesinė įmoka per vienerius metus gali sudaryti reikšmingą sumą – bendroje sumoje ji sumažėja net keletu šimtu ar tūkstančiu eurų.
Na, o ką konkrečiai turiu omenyje sakydamas, kad jeigu prognozės ir ECB planai nesikeis, bus skatinamas aktyvesnis automobilių parko atnaujinimas?
Tai, kad, pavyzdžiui, jeigu remiantis „AutoTyrimai“ bendrovės bei VĮ „Regitra“ duomenimis, 2023 m. sausį-gruodį Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 30793 nauji lengvieji automobiliai, t.y. 6,7 proc. daugiau nei atitinkamu laikotarpiu 2022 m. metais (28865), tai ateityje tokie skaičiai gali pastebimai išaugti – siekti 10 ar daugiau proc. prieaugį.
Paskata bei kitoks vartotojų požiūris
Kaip ir minėjau, jeigu prognozės toliau nesikeis, mažinamos palūkanos, tikėtina, ateityje gerins lizingo sąlygas ir prieinamumą platesniam vartotojų ratui. Tai reiškia, kad privatūs asmenys ar įmonės, kurie anksčiau galėjo negauti lizingo dėl aukštų palūkanų ar didesnių finansinių įsipareigojimų, vyraujant pokyčiams, tikėtina, galės gauti finansavimą palankesnėmis sąlygomis.
Tikėtina, kad jei ECB švelnins pinigų politiką ir ateityje, dėl mažesnių palūkanų, sumažės bendra lizingo kaina ilguoju laikotarpiu. Na, o tai apskritai kelis kart padidintų lizingavimo patrauklumą, nes vartotojai, pavyzdžiui, galėtų lizinguoti automobilius su mažesniais kaštais per visą lizingo laikotarpį.
Išsivysto grandininė reakcija. Drįsčiau prognozuoti, kad tai du ar net tris kartus labiau paskatins tiek privačius asmenis, tiek verslus atnaujinti savo automobilių parką, ypač įsigyjant ekologiškesnius ar efektyvesnius modelius, kurių pardavimai pastaruoju metu buvo sustoję.
Tai, kokia būtų nauda, jei vėl išaugtų ekologiškų automobilių paklausa, net ir daug kalbėti nereikia.
Nors jau eilę metų daug kalbama apie ekologiškumą transporto srityje, Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) naujausia statistika rodo, kad elektromobilių pardavimai Europoje smunka jau keletą mėnesių iš eilės. Na, o, pavyzdžiui, „Regitros“ duomenimis, iki šių metų rugsėjo Lietuvoje įregistruota maždaug 300 mažiau elektromobilių nei tuo pačiu laikotarpiu pernai.
Ne veltui dažnai sakoma, kad pokyčiai yra vienintelis dalykas, kuris neša progresą.
Galbūt su pasvarstymais per daug skubėti ir nereikia, tačiau remiantis įprastomis tendencijomis, reguliarus ECB pinigų politikos švelninimas, ateityje tikrai gali reikšti kur kas didesnes galimybes išplėsti automobilių parkus.
Bus daug lengviau atsinaujinti automobilius, nei tai buvo galima padaryti anksčiau.