Tačiau iki šiol azartiškus pojūčius prie vairo mėgstančius ir laisvalaikiu į specialias trasas išvažiuoti norinčius vairuotojus elektromobilių gamintojai neskuba pradžiuginti. Kodėl?
Elektra – išeitis ar galimybė?
Automobilių apžvalgininkas Egidijus Babelis sako, kad prireiks laiko, kol elektros pavara įsiskverbs į vidaus degimo variklių dominuojamą prašmatnesnių sportiškų modelių segmentą. Taip yra todėl, jog superautomobilių ir brangių „premium“ sportiškų sedanų ar SUV pirkėjai sutinka sumokėti daugiau, kad gamintojas galėtų padengti papildomus taršos mokesčius ar baudas, bet nenutrauktų pageidaujamų modelių gamybos.
„Tačiau įperkamesnių sportiškų automobiliukų jau beveik ir nebeliko, nes nebeapsimoka jų gaminti: nei variklio galima gero sumontuoti, nei kainos protingos pasiūlyti, nei pirkėjų likę daug. Vienintelis įperkamų smagių automobilių segmentas Europoje – karštieji hečbekai. Bet ir šie ne tokie „balsingi“, dažniausiai išbrangę ir labai riboto tiražo: užsisakyk, kad nori, bet kada gausi, niekas nežino“, – apgailestauja žurnalistas.
Jo teigimu, tokių automobilių pirkėjai visų pirma nori dinamikos, kurią sėkmingai siūlo elektromobilių gamintojai. Tad dinamiškų elektromobilių daugėja, tačiau vien to nepakanka.
Štai „Tesla Model S Plaid“ tiesiojoje leidžia įsibėgėti iki 100 km/val. per 2 sek., bet šio modelio žygdarbių posūkių kupinose trasose negirdėti. Elektromobiliai sunkesni, jų važiuoklės patiria gerokai didesnes apkrovas. Šios dar labiau išauga važiuojant dinamiškai, tad sportiškam vairavimui būtini specialūs technologiniai sprendimai.
Todėl 2023-aisiais itin daug apžvalgininkų dėmesio susilaukė didelio našumo elektromobilis „Hyundai Ioniq 5 N“ – jis buvo linksniuojamas dėl keleto ypatingų savybių, kurios nėra būdingos net ir patiems galingiausiems elektriniams modeliams. Korėjiečių modelis atstovauja visiškai naujam, būtent tradicinėmis sportinių modelių savybėmis pasižyminčių elektromobilių segmentui. Tai reiškia, kad emocijas kutenančiam automobiliui nepakanka būti vien tik greitam įsibėgėjant tiesiosiose: jis turi įveikti labai aukštai pakeltas valdymo savybių ir sportiškumo pojūčių sėdint prie vairo karteles.
Kol kas atrodo, kad šiam modeliui patikėtas vaidmuo sekasi neprastai. „Ioniq 5 N“ jau laimėjo 2024 metų „World Performance Car“ apdovanojimą Pasaulio metų automobilio konkurse, taip pat buvo išrinktas geriausiu 2023 metų automobiliu kultinio automobilininkų žiniasklaidos kanalo „Top Gear“ rinkimuose. Kas tai lėmė?
Pažiūrėjo iš vairuotojo perspektyvos
E. Babelio teigimu, „Hyundai“ pabandė atsigręžti į pirmapradį vairavimą ir sukurti produktą tiems, kuriems vairuoti patinka. Gamindami pirmąjį sportišką elektromobilį, jie sutelkė tiek šios pavaros ekspertus, tiek sportinių automobilių gamybos padalinio „N“ specialistus.
Bendro darbo rezultatas: elektrinis visais ratais varomas karštas modelis, kuris ne tik išvysto 650 AG ir per 3,4 sek. pasiekia 100 km/val. greitį, bet ir turi tradicinio sportinio bolido garsus atkartojančią sistemą bei „N e-Shift“ technologiją, kuri imituoja 8 pavarų dviejų sankabų transmisiją su pasiekiamais maksimaliais variklio sūkiais ir realistiškais nedideliais truktelėjimais perjungiant pavaras.
Pavaras vairuotojas gali perjungti savarankiškai, o traukos kontrolės sistema leidžia visą sukimo momentą akimirksniu perduoti į galinę ašį, tad elektromobilyje įdiegtas ir šonaslydžio režimas. Trasose automobilis gali išvystyti maksimalų 250 km/val. greitį.
N padalinio inžinieriai į „Ioniq 5 N“ sumontavo sustiprintą, geresnį grįžtamąjį ryšį užtikrinančią vairo kolonėlę, o elektronika valdomos pakabos standumas pritaikomas prie parinkto važiavimo režimo. Kadangi sportiniu režimu lekiančio elektromobilio komponentai smarkiau kaista, gamintojai jiems įrengė papildomą aušinimą skysčiu. Šis sprendimas taip pat užtikrina galimybę greičiau įsikrauti išeikvotą elektros energiją į 84 kWh talpos bateriją.
Programavimo privalumai
Pasak E. Babelio, net ir galingiausi elektromobilių varikliai iki šiol turėjo plika akimi nematomą problemą: vienodą važiavimo charakterį. „Atrodo, tarsi kiekviename elektriniame modelyje būtų sumontuotas vienas ir tas pats motoras“, – kraipo galvą pašnekovas. O kiekvienas vidaus degimo variklis gali pasižymėti savitu charakteriu ir sukurti unikalų važiavimo pojūtį.
„Pojūtis vairuojant gali skirtis lyg diena ir naktis. Ką jau kalbėti apie nevienodą skaičių cilindrų turinčių variklių skirtumus? Savitumo varikliams suteikia ir skirtingas cilindrų išdėstymas. O elektromobilio jėgainės gali skirtis tik arklio galiomis ar sukimo momentu. Ar tu vairuoji „Porsche Taycan“, ar „Volkswagen ID.4“, motoro savybės tokios pat. Tik vienas traukia geriau už kitą“, – vieną didžiausių problemų sportiškų elektromobilių gamintojams apnuogina apžvalgininkas.
Tačiau čia pat, anot E. Babelio, išryškėja ir privalumai – itin plačios šiuolaikinių elektromobilių savybių programavimo galimybės.
„Pavyzdžiui, elektromobilyje galima suprogramuoti bet kokį išmetimo garsą, sklindantį iš kolonėlių: nuo trijų cilindrų iki klasikinių V8 ar V12 variklių. Tik elektromobiliai neturi pavarų dėžės, tad ir šis garsas bus labai vienodo tono. „Hyundai“ pasiūlė išeitį – sugalvojo virtualias pavaras. Tiesa, norint atkurti skirtingas variklio apkrovas, dar reikia imituoti sūkių ribotuvą, bet, regis, korėjiečiai apgalvojo ir šį niuansą“, – pasakoja žurnalistas.
Birželio mėnesį du visiškai standartinės įrangos „Ioniq 5 N“ elektromobiliai šturmuos legendinę „Pikes Peak“ viršūnę ir taip pamėgins įžengti į dar vieną modelių su vidaus degimo varikliais viešpataujamą teritoriją. Tuomet paaiškės, kaip toli elektromobilių kūrėjams pavyko prasiskverbti į dar vieną segmentą.