Seni, galingi, teršiantys
Praėjusią savaitę aplinkos ministras Kęstutis Navickas pareiškė, kad automobilių mokestis labiausiai paliestų senų ir galingų automobilių savininkus. Būtent tokie automobiliai labiausiai teršia aplinką.
„Dėl automobilio mokesčio mes jau esame svarstę Vyriausybės formate. Reiktų nepamiršti, kad įvedus bendrą automobilių mokestį, jis pirmiausia kirstų mažiausias pajamas turinčioms ir gausioms šeimoms. Dabar tai yra pateikta viešoms konsultacijoms. Tikimės šį (mokesčio, – DELFI) formatą pateikti kartu su biudžetu. Mes kalbame apie taršius automobilius. Dėl slenksčio galutinai neapsisprendę, bet mūsų siūlymas yra 200–210 g (anglies dvideginio, CO2 – DELFI) kilometrui“, – kalbėjo ministras.
Mokestis dėl lengvatų
Ne vienam vairuotojui kilo klausimas, kaip bus apskaičiuotas senų automobilių taršos lygis. Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) profesorius Saugirdas Pukalskas sako, kad tai net nebūtų daroma.
„Be abejo, rodiklius reikia žiūrėti pagal tuometinių naujų automobilių rodiklius. Pagal tai, kokie buvo rodikliai, kai automobilis buvo išleistas, nes kitaip neįmanoma pasakyti, kiek padidėjo tarša dėl sudilusio variklio ir panašiai. Jei mes kalbėtume apie, kaip ministras pasakė, jog būtų vienkartinis mokestis registruojant automobilį. Žinoma, tai bus tik tuo atveju, jei bus priimtas toks įstatymas, koks svarstomas dabar“, – DELFI teigė S. Pukalskas.
„Regitros“ duomenimis, Lietuvoje registruota virš 90 tūkst. automobilių, kurių gamintojo nurodyta anglies dvideginio emisija viršija 200 g/km.
Specialistas teigė, kad iš esmės visos automobilio mokestį taikančios šalys žengia tuo pačiu keliu.
Profesorius mano, kad automobilių mokestis turi būti skirtas naujų, ekologiškų automobilių įsigijimo skatinimui.
„Aišku, būtų gerai, kad mokesčių nebūtų, bet gyvenimas mus verčia – mes esame vieni paskutiniųjų Europoje, kurie neturi tokio mokesčio, ir vis tiek mes turėsime vienokius ar kitokius juos įvesti. Niekur nedingsime. Jei mes norime skatinti ekologiškus automobilius, tai iš ko mes juos skatinsime? Jei mes būtume labai turtingi, turėtume naftos, tai galėtume skatinti, bet taip nėra. Tai šiuo atveju mokestis yra dėl lengvatų ir skatinimo vairuoti ekologiškas transporto priemones“, – sako S. Pukalskas.
Ragina neskubėti
Aplinkos ministerija ramina, kad iki naujojo mokesčio įvedimo dar laukia ilgas kelias.
„Šis įstatymas dar yra idėjos svarstymo stadijoje – jokių sprendimų dėl jo nėra priimta, išskyrus esminę idėją – sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimus. Tam ir tikslinga skatinti atnaujinti automobilių parką, kuris yra vienas seniausių Europoje. Didžioji dalis Europos šalių (20 šalių) taiko CO2 rodiklį, kaip pagrindinį parametrą, siekiant nustatyti automobilio taršos mokesčio dydį.
Teigiama, kad kai bus aiškesnės naujojo mokesčio gairės, į diskusijas bus įtraukta ir visuomenė.
„Noriu pabrėžti, kad šiuo metu rengiamės viešosioms konsultacijoms, į kurias sieksime įtraukti didelę visuomenės dalį. Tikimės, kad būtent jų metu galėsime išsigryninti tinkamiausią apmokestinimo būdą, parametrą, mokesčio dydį, todėl kviečiame žmones prisidėti prie būsimo mokesčio formavimo“, – sako M. Gorochovskis.
Kas papultų į apmokestinamąją bazę ir kokie kitų šalių pavyzdžiai daugiau DELFI rašė čia.