Jokia paslaptis, kad ypatingą dėmesį automobilių dizainui skiria prancūzai. Pavyzdžiui, naująjį modelį „Berlingo" pristatęs Prancūzijos gamintojas „Citroën" pabrėžė, jog ne tik išsaugojo tradicijas menančias detales, bet ir kurdamas šio automobilio dizainą atsižvelgė į su juo dirbančių profesionalų pageidavimus bei idėjas.

Pasak automobilių dizainerio Dominyko Budino, tai nėra vienintelis pavyzdys, kai kuriant komercinius automobilius dizainui skiriama itin daug dėmesio.

Rūpi ir išorė, ir vidus

„Kai didieji automobilių gamintojai kuria savo komercinį transportą, jie, žinoma, nori, kad šių modelių stilius būtų toks pats, kaip ir lengvųjų automobilių. Įdomu ir tai, kad netgi mažieji komercinių automobilių gamintojai stengiasi atrasti unikalių estetinių bruožų. Tai visiškai normalu, nes žmonės nori mokėti pinigus už daiktą, kuris ir naudojamas, ir gerai atrodo", – sako dizaino žinovas.

Pavyzdžių čia toli ieškoti nereikia. Štai kurdami minėtą „Berlingo" dizaineriai ne tik siekė įdiegti naujoviškumą, bet ir išlaikyti tai, kas būdinga Prancūzijos automobilių gamintojo šeimai. Tad projektuojant naują modelį buvo sukonstruota kiek trumpesnė priekinė automobilio dalis, stačiau įtaisytas priekinis stiklas, tad vairuotojai dabar geriau mato. O priekinės dalies dizainas toks, kad metus žvilgsnį būtų aišku, jog „Berlingo" primena savo didįjį brolį – komercinį modelį „Jumpy".

D. Budinas atkreipia dėmesį, kad komercinių automobilių gamintojai rūpinasi ne tik išorės estetika, bet ir ergonominiu dizainu bei naujovėmis viduje.

„Pavyzdžiui, viešajame transporte tokio dizaino pavyzdžiais tampa grindų arba sėdynių elementai. Čia naudojamos įvairios faktūros arba spalvos, padedančios paslėpti dėmes, išteptas vietas. Šitai taip pat priskirčiau prie dizaino", – teigia ekspertas.

Dizaino galimybės išnaudojamos net ir ten, kur, atrodo, viskas labai paprasta – kuriant prietaisų skydelius. Tarkim, naujausiam „Berlingo" modeliui sukurtas prietaisų skydelis išdėliotas taip, kad neblaškytų vairuotojo, perteiktų svarbiausią informaciją, būtų ryškus ir tuo pačiu – itin modernus, prilygstantis naujausiems lengviesiems „Citroën" modeliams.

Ergonominis dizainas, anot D. Budino, lygiai taip pat svarbus kaip ir automobilio išorė. Ko gero, ne vienam yra tekę įsėsti į automobilį, kuriame jau po kelių kilometrų jautiesi lyg kankinimo staklėse. Ir atvirkščiai – galima sukurti itin patogų modelį, tačiau jei šio išvaizda netenkins, vargu ar daug kas juo domėsis.

„Kalbant apie komercinį transportą, itin akcentuojamas ergonominis dizainas: salone būna įvairių dėklių, dėtuvių, rankenų, kad būtų lengviau įlipti, patogios sėdynės ir pan., nes suvokiama, jog šie automobiliai naudojami tiesioginei paskirčiai – darbui, o ne perkami tiesiog dėl grožio. Tačiau ir išorė svarbi, kad automobiliai būtų paklausūs", – sako pašnekovas.

Anot D. Budino, nėra sudėtinga sukurti kuo pigiau pagaminamą automobilį, tačiau nors jis ir kainuos nedaug, tokio nepirks niekas. Tad vis dažniau kuriant komercinius automobilius vykdomos klientų apklausos, siekiant sužinoti, kokių pokyčių jiems reikia, kad įsigytas komercinis transportas prilygtų kasdien naudojamiems lengviesiems automobiliams ir būtų ypač patogus.

Atrasti sprendimai atsispindi automobilio galimybėse. Pavyzdžiui, tokie modeliai, kaip „Berlingo", siūlomi kelių skirtingų dydžių, gali tikti vežti kroviniams, o gali puikiai atstoti keleiviams skirtą ar netgi šeimyninį automobilį, kadangi juose patogiai įsitaiso penki arba netgi septyni žmonės.

Jei reikia vežti krovinius, padeda plačiai atveriamos užpakalinės durys, ankštose vietose patogu atsidaryti šonines nuslenkančias duris. Dėmesio klientų poreikiams skirta tiek, kad netgi sėdynės antroje eilėje sukurtos kaip atskiros, kad kiekvienas, sėdintis gale, turėtų lygiai tiek pat vietos ir kūnui, ir kojoms.

Platforma viena, dizainas – skirtingas

D. Budinas atkreipia dėmesį, kad išskirtinis dizainas bei unikalumo suteikiantys elementai gamintojams rūpi net tais atvejais, kai kuriant kurį nors modelį bendradarbiauja kelios įmonės. Tokių atvejų pasitaiko ir gaminant lengvuosius automobilius, bet dažniausiai sutariama bendradarbiauti dėl komercinių automobilių gamybos.

Pašnekovas pastebi, jog vienas naujausių pavyzdžių – bendras „Citroën", „Peugeot" ir „Toyota" darbas kuriant komercinį vienatūrį. „Citroën SpaceTourer" gamybai pritaikyta platforma yra identiška tai, kuri naudojama gaminant komercinius „Toyota" bei „Peugeot" vienatūrius, tačiau vizualiai automobiliai skiriasi. Ir tai – dizaino padalinio darbas.

„Kai kurie elementai išlaikomi tokie patys, bet yra detalių, kurias gamintojai gali laisvai keisti ir sukurti savo variantą, – aiškina D. Budinas. – Dažniausiai kuriant savąjį vizualinį identitetą keičiami buferiai, žibintai ir pan. Taip iš esmės elgiamasi dėl finansinių sumetimų, juolab kad tokie bendradarbiavimo pavyzdžiai, kai dalijamasi platformomis, dažniausi komercinio transporto srityje. Anksčiau taip bendradarbiavo „Volkswagen" ir „Mercedes-Benz", dabar „Volkswagen" taip pat dirba su MAN."

Kitokį kelią renkasi mažieji gamintojai, tokie kaip lietuviškasis „Altas Auto", kurio komercinių automobilių pagrindas – skirtingų gamintojų platformos. Anot dizainerio, kuriant šio gamintojo produktus buvo stengiamasi atrasti bruožų, kurie atsikartotų net ir skirtingas platformas turinčiuose gaminiuose.

Kas priverčia įsiminti?

D. Budino teigimu, sukurti vizualinį identitetą, kuris keičiantis modelių kartoms išliktų pirkėjų sąmonėje ir leistų akimirksniu atpažinti kūrinio gamintoją, padeda tam tikros detalės.

„Neblogas pavyzdys yra BMW. Kad ir kaip jie žaidžia su proporcijomis, juos lengva atpažinti, „Volkswagen" tą patį padarė su savo autobusiukais. Jeigu jie dabar pakeistų dizaino kalbą, pirkėjai nebeatpažintų, koks tai gamintojas, turėtų žiūrėti į logotipą. Kitaip tariant, tą identitetą kuria ne atskiri dizaino elementai, o sistema, kurios laikomasi tą dizainą kuriant", – dėsto specialistas.

„Tokie ilgą laiką naudojami sprendimai įsispaudžia vartotojų sąmonėje ir leidžia atpažinti tiek senesnius, tiek naujesnius gaminius", – apibendrina pašnekovas, pridurdamas, kad netgi karta iš kartos išlaikoma automobilių forma leidžia lengvai atpažinti, kokio gamintojo produktas prieš akis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją