Dar aštuntajame dešimtmetyje vairuotoju pradėjęs dirbti ir šiais metais „DKV LIVE Metų sunkvežimio 2023“ konkurso komisijos nariu tapęs Linas Brazauskas teigė, kad profesionaliems vairuotojams tenka ne tik pasižvalgyti po įvairias šalis, bet susidurti ir su pavojingomis situacijomis.
„Per daugelį metų man teko matyti įvairių situacijų. Dirbau Europoje, teko ne kartą važiuoti į Rusiją, dvidešimt metų dirbau Jungtinėse Amerikos Valstijose, tad patirčių yra visokių. Žinoma, visi profesionalūs vairuotojai labiausiai nori išvengti situacijų, kai tenka susidurti su smurtu ir vagystėmis, tačiau tikrai ne visiems tai pavyksta. Už save yra tekę pakovoti ir man, tik sakyčiau, kad gana lengvai toji situacija praėjo, pavyko apsiginti, didesnių sužalojimų nepatyriau“, – pasakojo L. Brazauskas.
Ieško saugių aikštelių
Tam, kad pavyktų tokių situacijų išvengti, pirmiausia, kiekvienas vairuotojas stengiasi žinoti, kokios stovėjimo aikštelės yra saugios. Jei tik yra galimybė, kiekvienas poilsiui ar nakvynei bando stoti jau pažįstamoje vietoje, tokioje, kuri yra apšviesta. Vengiama stoti ten, kur aikštelės nėra apšviestos, nes degalų vagystės, anot pašnekovo, dar tikrai nėra praeitis.
„Pačiam su degalų vagimis susidurti neteko, tačiau kolegai dar pernai poilsio metu iš sunkvežimio bako buvo pavogta 400 litrų degalų. Jei šį skaičių padaugintumėte iš degalų kainos, suprastumėte, kad nuostolis ne toks ir mažas. Tokios situacijos vis dar gana dažnos yra Anglijoje. Ten net užrakinus degalų baką, vagys įžūliai pragręžia jame skylę ir išleidžia ten esančius degalus“, – pasakojo vairuotojas.
L. Brazauskas prisiminė, kad anksčiau pavojų būdavo dar daugiau, mat kai nebuvo mokėjimo kortelių, vairuotojai buvo priversti vežiotis didesnes sumas pinigų. Tai, be abejonės, viliodavo ir vagis.
„Buvo tokie laikai, kai tekdavo išvažiuoti turint 2–3 tūkst. markių. Už tokią sumą ir automobilį tuomet buvo galima nusipirkti. Tikrai būdavo baisu, nes visi žinodavo, kad vairuotojai turi pinigų. Dabar visi žino, kad vairuotojai turi tik korteles, dėl to ir vairuotojams ramiau ir saugiau“, – lygino pašnekovas.
Visgi, pasak jo, dabar dirbti tikrai yra saugiau. Per pastaruosius penkerius metus apiplėšimų ir kitų nemalonių situacijų būna vis mažiau. Žinoma, įmonės taip pat rūpinasi saugumu, vilkikai ir puspriekabės aprūpinamos vaizdo kameromis, todėl vairuotojas gali matyti, kas dedasi iš visų vilkiko pusių.
„Tačiau kalbant apie tai, svarbu suprasti, kad tais atvejais, kai artėja smurtui pasiruošęs vagis, tai jo ir kameros nesustabdys. Tai labiau veikia tuos, kurie nori veikti visiškai nepastebėti. Apie tai, kad sunkvežimis stebimas kameromis, įspėja ant jo esantys ženklai, todėl tokius vagis atbaido“, – aiškino L. Brazauskas.
Nuo kondicionieriaus iki mikrobangų krosnelės
Kalbėdamas apie darbo sąlygas, vairuotojas pabrėžė, kad kelionės malonesnės tampa ir dėl sunkvežimiuose naudojamų komforto technologijų bei sprendimų. Pašnekovas prisiminė, kad vos jam pradėjus dirbti niekas nė nežinojo apie tokį dalyką, kaip oro kondicionierius, todėl vasarą nuvykus į pietines Europos šalis, vargindavo didžiulis karštis. Dabar gi sunkvežimiai aprūpinami oro kondicionieriumi, kuris kabiną vėsina važiuojant, ir papildomu, kuris optimalią temperatūrą padeda palaikyti poilsio metu, kai sunkvežimis stovi vietoje.
L. Brazauskas pabrėžė, kad dabar sunku įsivaizduoti tolimųjų reisų vairuotojo darbą be papildomai sunkvežimyje montuojamos įrangos, tokios kaip šaldytuvas maistui, kavinukas, o kai kur – net ir mikrobangų krosnelė. Vairuotojas neslėpė, kad turint tokią įrangą, kelionės tampa malonesnės, o ir pasitenkinimas tokiomis darbo sąlygomis – didesnis.
Tiesa, išvengti nuovargio vis tiek nepavyksta, ypač dirbant naktinėmis pamainomis. Anot L. Brazausko, būtent dėl to ypač svarbu, kad vairuotojai gebėtų pasirūpinti savo sveikata, nusistatyti griežtą poilsio ir darbo režimą, mat priešingu atveju ima kankinti ne tik nuovargis, bet ir ligos.
„Kartais būna situacijų, kai tenka visą dieną pralakstyti, net ir pavalgyti laiko nelieka, tačiau iš esmės, vairuotojas turi planuoti savo laiką. Žinoma, dabar sunkvežimiai geresni, kai kurie sprendimai mažina nuovargį, tačiau kaip ir anksčiau, taip ir dabar, vairuotojai turi galvoti apie savo darbo ir poilsio režimą. Aš visada mėgstu dieną susiplanuoti taip, kad 5 val. ryte jau pradėčiau važiuoti ir tai galėčiau daryti šviesiu paros metu. Lygiai taip pat, stengiuosi planuoti taip, kad 20 val. jau būčiau sustojęs, o 21 val. eičiau miegoti“, – patirtimi dalijosi vairuotojas.
Padeda technologijos
„DKV LIVE Metų sunkvežimio“ konkurso komisijos atkreipė dėmesį, kad tolimųjų reisų vairuotojams ypač svarbios ir sunkvežimiuose montuojamos vairuotojo pagalbos sistemos, mat jaučiant nuovargį, jos gali padėti išvengti avarinių situacijų.
„Ypač naudinga yra avarinio stabdymo sistema. Vairuotojai pavargsta, kartais kas nors išblaško, dėl to nepastebi, jog priekyje važiuojanti transporto priemonė jau pradėjo stabdyti, todėl ši sistema tikrai labai padeda išvengti tokių nesusipratimų. Kaip standartinė įranga montuojamos ir kitos vairuotojo pagalbos sistemos, kurios yra ne tik dažnai naudojamos, tačiau ir padeda, kai jų labiausiai reikia“, – sakė L. Brazauskas.
Tai, kaip veikia sunkvežimiuose montuojamos sistemos, o taip pat, kokie sprendimai prisideda prie vairuotojo darbo vietos ergonomikos ir patogumo, 11 kompetentingų specialistų komisija aiškinsis „DKV LIVE Metų sunkvežimio“ konkurse.
Šiemet į garbingiausius titulus ir kitas nominacijas pretenduoja septyni per pastaruosius porą metų į rinką išriedėję sunkvežimiai.
„DKV LIVE Metų sunkvežimiu 2023“ pretenduoja tapti (abėcėlės tvarka):
- „Ford F-MAX“
- MAN TGX
- „Mercedes-Benz E-Actros“
- „Scania 460S“
- „Scania P230“
- „Volvo FH“
- „Volvo FH Electric“