Kalbėdami apie padangų „galiojimo laiką“, gamintojai pripažįsta, kad bėgant laikui įvairių medžiagų ir gumos mišinių, iš kurių sudarytas mašinų „apavas“, savybės kinta, tačiau taip nutinka tik tuo atveju, jei padangos sandėliuojamos netinkamai, t. y. jei jas nuolat veikia tiesioginiai saulės spinduliai, drėgmė ir temperatūros svyravimai.
Todėl teigiama, kad jei padangų pardavėjas paiso gamintojų keliamų reikalavimų – per minėtą 4-5 metų laikotarpį padangų savybės nepasikeičia.
„Pačia didžiausią įtaką padangų senėjimui turi eksploatacijos ypatumai – važiavimo greitis, slėgis padangoje, apkrova, priežiūra ir t. t. Jei visiškai naujos padangos „dirba“ agresyvioje aplinkoje, jomis apautas automobilis dideliu greičiu važinėja prastos kokybės keliais, jų savybės per porą savaičių arba pirmąjį tūkst. kilometrų pasikeis į blogąją pusę kur kas labiau, nei keletą metų laikytos sandėlyje. Nereikėtų šių dalykų painioti – „senatvę“ lemia intensyvus fizinis poveikis bei su tuo susiję temperatūros pokyčiai vidinėje padangos konstrukcijoje, o ne kas nors kitkas“, – teigia „Michelin“ atstovybės Lietuvoje vadybininkas Paulius Gaurilčikas.
Kitaip tariant, nepalyginamai didesnę įtaką saugumui turi padangų priežiūra ir naudojimo sąlygos visą eksploatavimo laikotarpį, o ne laikas, kurį jos buvo sandėliuojamos.
Kadangi ginčas apie lengvųjų automobilių padangų eksploatacinių savybių priklausomybę nuo amžiaus iškyla nebe pirmą kartą ir ne tik Lietuvoje (panašios diskusijos laikas nuo laiko vyksta kone visame Šiaurės pusrutulyje), „Michelin“ ryžosi atlikti keletą nepriklausomų tyrimų. Bendradarbiaujant su Vokietijos „ADAC“ buvo lyginamos naujas ir senesnes padangas (nuo 1 iki 4 metų senumo). Vertinant padangų ilgaamžiškumą ir patvarumą nebuvo nustatyta jokių esminių skirtumų tarp naujesnių ir senesnių padangų. Taip pat jokių reikšmingų skirtumų neužfiksuota ir rezultatuose ant šlapios ir sniegu padengtos dangos.
„Michelin“ oficialiai teigia, kad padangų senėjimo proceso eigą nulemia du pagrindiniai veiksniai: vidinė dirbančios padangos komponentų temperatūra ir mechaninės jėgos ir apkrovos veikiančios padangą jos naudojimo laikotarpiu, kurios neveikia sandėliuojamų padangų. Viskas, kas pakelia padangos temperatūrą, pagreitina chemines reakcijas vykstančias padangoje – kuo aukštesnė temperatūra, tuo aktyviau vyksta reakcijos ir senėjimo procesas. Remiantis temperatūros poveikiu cheminėms reakcijoms, galima teigti, kad vienerius metus naudota padanga, nuvažiavusi 19 000 km paseno tiek pat kiek ir 17 metų sandėliuota 21 laipsnių temperatūroje padanga.
Palyginamųjų bandymų rezultatai liudija, kad naudojama padanga kas tris savaites pasensta tiek, kiek ir per vienerius metus pasensta sandėliuojama padanga. 35 proc. per mažai pripūsta padanga per savaitę nusidėvi daugiau negu metus sandėliuota padanga.
„Bridgestone“ atstovybės Baltijos šalyse vadovas Eugenijus Marcinkevičius savo ruožtu atkreipė dėmesį į vadinamąją „5+5“ taisyklę. Jos esmė – gamintojas numato, kad jei padanga bus pradėta eksploatuoti per 5 metus nuo pagaminimo dienos, tai visavertis jos naudojimas įmanomas dar 5 vėlesnius metus. Ir tik tuomet, kai padangoms sukanka 10 metų nuo gamintojo nurodytos pagaminimo datos, saugumo sumetimais jas rekomenduoja pakeisti naujomis, net jei vizualiai jos dar atrodo nepriekaištingai.
„Jeigu minimali leistina protektoriaus riba per šį laiką nepasiekta, tolesnis padangų naudojimas įmanomas su sąlyga, jog jas bent kartą per metus apžiūrės specialistai. O ir patys vartotojai raginami atkreipti dėmesį ne tik į padangos vizualinę būklę ir slėgį, bet ir į darbo pakitimus, pvz., padidėjęs oro leidimas, garsas, vibracija, kurie reikštų, jog padangą reikia pakeisti“, – akcentavo E. Marcinkevičius.
Didieji padangų gamintojai atkreipia dėmesį į dar vieną svarbų dalyką. Tradiciškai naujų vasarinių ar žieminių padangų prisireikia visiems vienu metu. Norint patenkinti tokius poreikius būtina logistikos procesus pradėti gerokai anksčiau, nei prasideda padangų keitimo bumas. „Michelin“ atstovų teigimu, kai kuriais atvejais nuo padangos pagaminimo iki pristatymo galutiniam vartotojui gali prireikti net dviejų metų (beveik visuomet naujų modelių vasarinės padangos po bandymų realaus eismo sąlygomis oficialiai pristatomos vėlyvą rudenį, o žieminės – įsibėgėjus pavasariui). Dėl šių priežasčių visas padangas iki 3 metų amžiaus gamintojai laiko visiškai naujomis. Kai kuriais atvejais į parduotuves patenka netgi 4-5 metų amžiaus padangos ir, specialistų teigimu, tai yra visiškai normali praktika.
Sek svarbiausias automobilių pasaulio naujienas: nuo naujo „Bugatti" modelio iki KET pasikeitimų. Nestabdyk – prisijunk prie DELFI Auto draugų „Facebook“!