Į netikėtą situaciją lapkričio mėnesį buvo patekęs vienas Lietuvos „Metų automobilio 2015“ komisijos narys. Jis ryte užsuko į „Volkswagen“ atstovų saloną ir išvairavo vieną iš konkurso dalyvių – „Golf Sportsvan“. Neilgai trukus vairuotojas pajuto, kad dingo variklio trauka.

„Nieko negalvodamas apsisukau ir grįžau į servisą. Visa laimė, kad dirbo patyręs meistras, kuriam beveik iškart buvo aiški diagnozė. Atidaręs variklio dangtį jis šiek tiek pasikuitė ir pasakė, kad graužikai vėl pasidarbavo. Pasirodo, tai jau gana dažnas atvejis, kai jie įsisuka ir pragraužia laidus, šlangas, tad ir mieste gyvenantys vairuotojai turėtų pasisaugoti“, – pasakojo vairuotojas.

Vokiečiai dėl šios bėdos jau skambina pavojaus varpais – graužikai visiškai sugadina šimtus tūkstančių automobilių, o jų įkandimai kasmet padaro milžinišką žalą. Pastebima, kad Vokietijoje labiausiai siaučia kiaunės.

Viename Žemutinės Saksonijos svirne išbandomos priemonės prieš šiuos kenkėjus. Norint išspręsti šią problemą, yra pora labai aiškių pasiūlymų, rašo spiegel.de.

Hankensbiutelyje įrengta laboratorija primena seną svirną: medinės sijos, vežimo ratas, fone – atitarnavęs mažalitražis automobilis su atidarytu variklio gaubtu. Šį šaltą žiemos rytą čia viešpataujanti ramybė yra apgaulinga – čia, Hankensbiutelyje, Žemutinės Saksonijos Gifhorno rajone, dirba Johnas, Kate ir Williamas. Trijulė darbuojasi automobilių pramonės labui – trys kiaunės turi išsiaiškinti, kokie kabeliai jų gentainiams bus skanūs, o kokie ne.

„Nuo devinto dešimtmečio akmeninių kiaunių automobiliams padaroma žala padvigubėjo. Pagal mūsų skaičiavimus, autotransporto priemonėms kiaunių padaroma žala siekia daugiau kaip 60 milijonų eurų (per 207 milijonų litų)“, – teigia Vokietijos draudimo asociacijos atstovė spaudai Kathrin Jarosch.

Pasak jos, kasmet Vokietijoje pranešama apie 200 tūkstančių tokių atvejų ir jų tik daugėja.

„Kai kuriose vietovėse, tokiose kaip Štutgartas, iki trečdalio lauke stovinčių mašinų turi kiaunių paliktus pėdsakus, – teigia žinduolių ekspertas Mathiasas Herrmannas iš Gamtos apsaugos tarnybos. – Tačiau jau seniai tai nėra vien tik pietų Vokietijos problema“.

Dabar akmeninės kiaunės jau darbuojasi ir šiauriniuose Vokietijos regionuose, pavyzdžiui, Hamburge.

Vyksta eksperimentai

Čia prasideda Hankensbiutelyje įsikūrusio „Otter-Zentrum“ darbas. Didžiuliame aptvare gyvena beveik visų vietinių rūšių kiaunės. Centro pavadinimas kilęs nuo vokiško žodžio „Fischotter“, kuris išvertus reiškia „upinė ūdra“ – tai prie gyvenimo vandenyje prisitaikiusi kiaunių rūšis. „Otter-Zentrum“ yra ne pelno siekianti organizacija.

„Mes dirbame su visais pagrindiniais gamintojais, pirmiausia su tiekėjais, – pasakoja už tyrimus su gyvūnais atsakingas „Otter-Zentrum“ darbuotojas Hansas-Heinrichas Kruegeris. – Mes tikriname vamzdžių ir kabelių patikimumą, ar jie atsparūs kiaunėms“.

Prie didelio rėmo viena linija pritvirtint juodi ir oranžiniai kilpomis sulenkti kabeliai, vienų paviršiai lygūs, kitų banguoti, vieni nepažeisti, o kiti sukandžioti. „Tai trunka tris-keturias dienas, tada kiaunės pradeda juos graužti, – sako vakarykštės nakties rezultatus apžiūrėdamas H. H. Kruegeris. – Gyvūnai susipažinti gali tik dantimis, taip kaip mes tai darytume rankomis, jie tos medžiagos neėda“.

Šis projektas vyksta jau maždaug dešimtmetį, neseniai pradėta dirbti ir su elektra varomais automobiliais. „Juose dar daugiau kabelių, – sako H. H Kruegeris. – Ten vos vieną dantį susmeigus sugenda visa mašina. Tai gali baigtis kelių tūkstančių eurų nuostoliais“.

Specialistas teigia, kad dėl aukštos įtampos galimas netgi gaisro pavojus.

Patarimai, kaip išvengti graužikų daromos žalos

„Automobilio variklio ertmė yra šilta, todėl akmeninės kiaunės mėgsta čia prisiglausti. Jos kandžioja laidus ir žarnas, kad turėtų daugiau vietos ar paprasčiausiai žaisdamos“, – toliau aiškina H. H. Kruegeris. Pasak pašnekovo, ypač dažnai nukenčia užvedimo laidai, aušinimo žarnos, elektros instaliacija ir varomieji velenai.

„Kiekvienais metais mums pranešama vidutiniškai apie 16 tūkstančių gedimų dėl kiaunių padarytos žalos“, – teigia „ADAC“ inžinierius Helmutas Kleinas iš Landsbergo. Jis rekomenduoja mechanines kabelių apsaugas arba paprasčiausiai apsaugoti variklį. „Pasiteisino prietaisai, kurie pagal ganyklos tvoros principą skleidžia nestiprią elektros srovę“, – pridūrė inžinierius.

Tai patvirtino ir H. H. Kruegeris iš „Otter-Zentrum“: „Kvapų ir ultragarso pagalba dažnai yra trumpalaikė, nes protingieji gyvūnai greitai prie to pripranta“.

„Naujasis Europos Sąjungos reglamentas reikalauja ateityje pateikti repelentų nuo kiaunių veiksmingumo įrodymų. Tada mes padarysime išvadas. Taip kiaunės padeda mums finansuoti šiuos įrenginius“, – baigia pasakojimą „Otter-Zentrum“ dirbantis H. H. Kruegeris.

Taigi, Johnas, Kate ir Williamas dar galės „paragauti“ daugybės laidų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (211)