Technologinis šuolis į priekį

Dar praėjusio dešimtmečio pradžioje sostinėje buvo skambiai pristatytas pirmasis Lietuvoje elektromobilis. Iš įprasto vidaus degimo į elektra varomą variklį – vilnietis Mindaugas savo automobilį „Honda HR-V“ perdarė savo ir draugų pagalba.

Šis savadarbis elektromobilis prieš 14 metų – 2010 m. spalio 19 d. – buvo įregistruotas kaip pirmasis elektra varomas automobilis Lietuvos istorijoje ir tapo elektromobilių eros pradžios simboliu šalyje. Tuomet pilnu įkrovimu ši unikali transporto priemonė galėjo nuvažiuoti 70 kilometrų, o pilnai įkrauti ją truko 8 valandas.

Kaip pastebi „Elektrum Lietuva“ elektromobilių produktų vystymo vadovė Laura Doraitė-Gudavičienė, oficialių gamintojų siūlomi elektromobiliai Lietuvoje pradėjo atsirasti kiek vėliau. Vienas pirmųjų ir didžiausio populiarumo sulaukusių modelių buvo „Nissan Leaf“, kurio ankstyvieji 2014-2016 m. modeliai galėjo nuvažiuoti apie 135–172 km vienu įkrovimu. Kartu su „Nissan“, į Lietuvos elektromobilių rinką pradėjo žengti ir kiti gamintojai, tokie kaip „BMW“, „Tesla“ ir „Volkswagen“.

Elektromobilis

Anot ekspertės, per pastaruosius 14 metų elektromobilių technologijos padarė didelį šuolį į priekį – šiandien šiuolaikiniai elektromobiliai pilnu įkrovimu gali įveikti iki 500-600 km atstumą. Rinkoje atsiranda ir tokių modelių, kurie pilna baterija gali nuvažiuoti net 800 km ir daugiau.

„Jei prieš 14 metų baterijos buvo viena iš pagrindinių elektromobilių silpnybių, šiandien tai jau nebėra problema. Didėjant baterijų talpai ir jų efektyvumui nuvažiuojamas atstumas išaugo kelis kartus, o modernūs įkrovimo sprendimai įkrovimo laiką sutrumpino iki vos 15-30 minučių. Tai reikšmingai keičia vartotojų patirtį“, – pranešime spaudai sako L. Doraitė-Gudavičienė.​

Ji priduria, jog tobulėjantys baterijų sprendimai ne tik užtikrina didesnį efektyvumą, bet ir palaipsniui mažina elektromobilių kainą – taip jie tampa vis labiau prieinami platesniam gyventojų ratui.

Augs tiek pirminė, tiek antrinė elektromobilių rinka

Žvelgiant į registruotų elektromobilių skaičiaus kitimą per pastaruosius 10 metų, L. Doraitės-Gudavičienės teigimu, rinkos augimas skaičiuojamas kartais, tačiau svarbu pastebėti, jog elektromobilių užimama viso šalies keleivinių automobilių parko dalis sudaro dar tik apie 1,5 proc.

Elektromobilis

„2014-ųjų sausio 1 d., remiantis „Regitra“ duomenimis, buvo registruoti 12 elektromobilių. 2015 m. sausio 1 d. buvo įregistruota jau 60 tokių automobilių, 2016 m. pradžioje – 147, o dar po metų – 325. Tuo tarpu per pastaruosius 4 metus grynųjų elektromobilių skaičius išaugo 10 kartų ir jau siekia 15 tūkst. Prognozuojama, kad iki dešimtmečio pabaigos šis skaičius gali siekti ir 200 tūkst.“, – atskleidžia specialistė.

Dauguma ekspertų sutinka, kad būtent 2024-2025 m. elektromobilių rinkoje stebėsime lūžio tašką. Pasak L. Doraitės-Gudavičienės jau 2024 m. elektromobilių pardavimai turėtų išaugti 50-70 proc., lyginant su praėjusiais metais.

Anot jos, svarbu pastebėti, kad vis sparčiau auga ne tik pirminė, bet ir antrinė elektromobilių rinka. Gyventojai yra linkę rinktis ne tik naujus, tačiau ir labiau prieinamus naudotus elektromobilius.

„Numatoma, kad per artimiausius kelerius metus didės naudotų elektromobilių pasiūla iš Vakarų Europos rinkų. Pasak ekspertės, tokiose šalyse, kaip Vokietija, Nyderlandai ar Skandinavijos valstybės, elektromobilių rinka jau pasiekė aukštesnį brandos lygį, todėl šios šalys taps pagrindinėmis eksportuotojomis Baltijos šalims“, – komentuoja L. Doraitė-Gudavičienė.

Kaip teigia „Ignitis“ elektrinio mobilumo departamento vadovas Eimantas Balta, ekspertams kalbant apie vis dar per aukštas tokių transporto priemonių kainas, proveržio sektoriuje iš tiesų laukti galima dviejų ateinančių metų laikotarpiu, kai antrinę Lietuvos elektromobilių rinką pradės formuoti iš Vakarų Europos įvežami naudoti elektromobiliai.

„Turime nedidelį metų ar dviejų tarpą, per kurį tie automobiliai, kurie šiuo metu yra Vokietijoje, Nyderlanduose ar Skandinavijos šalyse, iškeliaus į antrinę rinką ir bus prieinami Lietuvos ar Baltijos šalių potencialiems pirkėjams. (...) Tas proveržis įvyks, nes įsigytų arba užregistruotų Lietuvoje arba bendrai Baltijos šalyse elektromobilių kiekis stipriai ūgtelės“, – interviu Eltai sako E. Balta.

Pristatytas atnaujintas 2024 metų Lietuvos elektromobilių įperkamumo indeksas

Praėjusiais metais Europos Parlamentui (EP) pritarus draudimui, kuriuo nuo 2035 m. bendrijos narėse bus draudžiama parduoti naujus dyzelininius ir benzininius automobilius, tokį ribojimą po daugiau nei dešimtmečio įvesiant ir Didžiajai Britanijai bei svarstant daliai valstijų JAV, elektromobilių įkrovimo stotelių tinklo „Ignitis ON“ vystymui vadovaujantis E. Balta tikina, kad besikeičianti realybė mažins elektromobilių kainas ir skatins didžiuosius gamintojus keisti požiūrį į sektoriaus plėtrą.

Infrastruktūros tinklas netrukus patenkins visus poreikius

Įkrovimo tinklas Lietuvoje taip pat sparčiai plečiasi. Anot ekspertės, pirminė elektromobilių įkrovimo infrastruktūra 2014-2020 m. buvo kuriama ir plėtojama penkiuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose ir kurortuose, taip pat šalia tarptautinių automagistralių.

„2016 m. pabaigoje Lietuvoje veikė 40 nemokamų įkrovimo stotelių. 2020 m. 173, dar po metų jų buvo 314. Šįmet jau užregistruota 1792 viešų ir pusiau viešų įkrovimo stotelių. Infrastruktūros plėtra, natūraliai, žengia koja į koją su elektromobilių paklausos augimu“, – dalijasi ji.

Kalbant apie ateities perspektyvas, Susisiekimo ministerijos prognozėmis per ateinančius šešerius metus viešų elektromobilių įkrovimo prieigų skaičius augs iki 6 tūkst. Be to, operatoriai, planuodami tinklo plėtrą, visad atsižvelgia į vartotojų poreikius skirtingose Lietuvos vietovėse.

„Greito ir itin greito įkrovimo stotelės ar įkrovimo parkai reikalingi šalia judriausių kelių ir automagistralių. Šalia biurų, prekybos centrų ir laisvalaikio objektų, kur laikas nėra toks kritinis faktorius, labiau orientuojamasi į vidutinio ar lėto įkrovimo sprendimus“, – teigia Doraitė-Gudavičienė​.

Elektromobilis

Ji priduria, kad jau šiandien elektromobilių vairuotojai gali paprastai keliauti ne tik miestuose, bet ir tarp jų. O per ateinančius kelerius metus nerimas dėl nuvažiuojamo atstumo nebebus aktualus, kadangi įkrovimo tinklo tankumas ir stotelių įvairovė patenkins visų elektromobilių vairuotojų poreikius.

Įkrauti – ir prie plovyklų

Pavyzdžiui, bendrovė „Enefit“ vykdo elektromobilių įkrovimo stotelių tinklo plėtrą ir pradeda bendradarbiauti su automobilių plovyklomis „H2Auto“ ir „Smart Wash“. Susitarta, jog šalia šių prekės ženklų plovyklų, veikiančių didžiuosiuose šalies miestuose ar prie pagrindinių kelių, pradės veikti naujos įkrovimo stotelės. Jų galia sieks nuo 240 iki 320 kW, tad savo elektromobilius vairuotojai jose galės įkrauti itin sparčiai, skelbiama pranešime žiniasklaidai.

Bendrovės „Enefit“ viešojo įkrovimo stotelių tinklo vystymo vadovas Tomas Žilionis sako, kad šios greito įkrovimo stotelės žymi bendradarbiavimo su automobilių plovyklų tinklais pradžią. Pirmuoju etapu naująsias įkrovimo stoteles siekiama šalyje išdėstyti kuo plačiau, kad jomis galėtų naudotis visų regionų gyventojai. Vėliau projektą numatoma tęsti, tad vis daugiau plovyklų siūlys automobilius ne tik nusiplauti, bet ir įkrauti.

„Toliau artėjame prie savo tikslo iki 2026 m. visoje Lietuvoje įrengti 1 000 įkrovimo stotelių ir aktyviai ieškome vairuotojams patogiausių vietų, kad galėtume pasiekti kuo daugiau vartotojų. Automobilių plovyklos yra natūralūs transporto traukos taškai, todėl neabejojame, kad vairuotojai įvertins galimybę iš jų išvažiuoti ne tik švariais, bet ir energija papildytais elektromobiliais“, – teigia T. Žilionis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją