Kaip rašoma Europos komisijos portale, naujojo reglamento reikalavimai visoms transporto priemonėms įsigalioja nuo 2023 metų liepos. Šio reglamento tikslas – standartizuoti aktyviojo saugumo įrangą visose transporto priemonėse bei taip sumažinti nelaimingų atsitikimų skaičių kelyje.

Sumažės eismo įvykių

Remiantis Europos komisijos duomenimis, nuo 2000 metų mirčių kelyje sumažėjo daugiau nei perpus, tačiau nuo 2010 metų netekčių skaičius keliuose mažėjo lėtai. Po pandemijos situacija eisme nedžiugina, 2022 metų duomenimis, mirčių padaugėjo 3 proc. lyginant su praėjusiais metais. Tačiau tikimasi, kad bendrojo saugumo reglamentas tai pakeis. Prognozuojama, kad įdiegtos privalomosios saugumo sistemos padės išvengti daugiau kaip 25 000 mirčių iki 2038 metų.

„Statistika rodo, kad daugiau nei trys ketvirtadaliai eisme nutinkančių įvykių įvyksta dėl žmogaus klaidų. Anksčiau vairuotojas turėjo pasikliauti tik pačiu savimi, o dabar technologijos padės vairuotojams saugiau atlikti savo darbą ir padės sumažinti nelaimingų atsitikimų dėl žmogaus klaidų rizikas. Tikėtina, kad dėl to taip pat vairuotojo darbas turėtų tapti kiek mažiau varginantis, o tai yra labai svarbu“,– teigė Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos prezidentas Zenonas Buivydas.

Naujas standartas

Dauguma funkcijų transporto priemonių gamintojai siūlydavo tik kaip papildomą įrangą, tačiau GSR tai pakeičia. Visose transporto priemonėse, kurios pagamintos nuo 2024 metų liepos privalės būti įrengtos 5 papildomos saugumo priemonės:

  1. Išmani greičio valdymo pagalba, įspėjanti apie greičio viršijimą.
  2. Įspėjimo apie eismą automobilio gale sistema (kamera ir (arba) jutikliai)
  3. Dėmesio stokos ar mieguistumo atpažinimo technologijos (nuo 2026 m.)
  4. Eismo įvykių duomenų registratoriai (nuo 2029 m.)
  5. Avarinio stabdymo signalas – mirksintys stabdžių žibintai, įspėjantys apie greitą transporto priemonės lėtėjimą.

Lengvuosiuose automobiliuose papildomai privalės būti įrengtos juostų palaikymo sistemos bei automatinis stabdymas atsiradus kliūčiai.

Išskirtiniai reikalavimai sunkiajam transportui

Ne paslaptis, kad susidūrimai su sunkvežimiais ir autobusais dažniausiai baigiasi tragiškai. Būtent todėl, bendrasis saugumo reglamentas šioms transporto priemonėms iškelia dar 6 papildomus reikalavimus:

  1. Padangų slėgio stebėjimo sistema: realiu laiku perduoda informaciją apie slėgį padangose ir padeda išvengti pavojaus sprogus padangai.
  2. Aklosios zonos stebėjimo sistemos: įspės vairuotoją apie šalia ar priekyje esančius dviratininkus ar pėsčiuosius.
  3. Pajudėjimo iš vietos sistema: įspėja apie pažeidžiamus eismo dalyvius priešais sunkvežimį jam pajudant.
  4. Standartizuota alkoblokų prijungimo sistema
  5. Budrumo stebėjimo sistema: vertina vairuotojo būseną, vairavimo pastovumą, fiksuoja vairavimo laiką ir įspėja vairuotoją, kad prireikus sustotų pailsėti
  6. Pagerintas tiesioginis matymas iš vairuotojo vietos (2029 m.): papildomos kameros pagerins tiesioginį matomumą aklosiose zonose ir per langus.


Lems kainos pokyčius rinkoje

Nors rinkos tendencijas nuspėti sunku, kaip teigė Z. Buivydas, transporto priemonių kainų kilimo tikėtis tikrai galima, nes kiekviena technologija taip pat kainuoja.

Paklaustas, ar tai gali sukelti problemų įmonėms, pašnekovas atsakė, kad sunkiau prisitaikyti prie situacijos bus smulkesniems rinkos žaidėjams.

„Nemaža dalis vežėjų, kaip ir visi kiti verslai prie situacijos linkę prisitaikyti ir ruošiasi tam iš anksto. Tačiau tą padaryti lengviau didiesiems vežėjams. Taigi, mažesniems kils kur kas daugiau problemų“,– teigė pašnekovas.

Gamintojai jau pristato naujas technologijas

Naujas technologijas savo sunkvežimių gamoje jau pristatė „Volvo Trucks“ gamintojas. Šiais metais pristatytas naujasis „Volvo FH“ jau aprūpintas visomis numatytomis saugumo funkcijomis. Tuo metu gamintojas „Scania“ savo puslapyje rašo, kad 8 iš šių technologijų gali būti pasirenkamos kaip papildoma įranga.

„Automobilį galima suremontuoti, o apgadintas dalis pakeisti naujomis. Žmogaus patirtų fizinių ar psichologinių traumų gydymas gali užtrukti ilgai, o prarastos gyvybės neįmanoma sugrąžinti. Postūmį link didesnio eismo saugumo užtikrina ir technologijos, ir teisėkūra“, – teigė „Volvo Group Lietuva“ komunikacijos vadovas Laurynas Bričkus.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją