Gana dažnas reiškinys šaltą žiemos rytą – stovėjimo aikštelėse „nosimis“ susibedę automobiliai sujungti užvedimo laidais, vadinamaisiais „krokodilais“. Automobilių neužvedančių nelaimėlių daugėja proporcingai didėjančiai neigiamai temperatūrai lauke. Tačiau kai kurių automobilių elektros sistemos neišgyvena nakties netgi jei gyvsidabris termometro skalėje tik truputį nukrenta žemyn nuo nulinės temperatūros žymos.
Netikęs akumuliatorius – ne diagnozė, o simptomas
Automobilių dalių parduotuvės Vilniuje „Autoaibė“ konsultantai šią situaciją aiškina labai paprastai: dažniausiai dėl to kaltas išsikrovęs akumuliatorius. Norint išvengti tokių nemalonumų reikia prižiūrėti ir reguliariai patikrinti automobilį.
„Jei akumuliatorius yra pakankamai senas, jį verta patikrinti prieš sezoną. Tą galima padaryti tam skirtais prietaisais arba autoservise. Autoelektrikai pasakys, ar akumuliatorius yra pakankamai įkrautas ir kokią galią jis gali atiduoti užvedimo metu. Galbūt jį pakaks įkrauti, o gal jau metas pakeisti kitu“, – sakė „Autoaibė“ parduotuvės Vilniuje vadovas Mantas Milerius.
Tačiau įkrautas ar pakeistas akumuliatorius gali išspręsti bėdas tik trumpam periodui, ir po metų ar kelių vėl atsiras problemų. Išsikraunantys akumuliatorius dažniausiai yra kitų „ligų“ arba netinkamo automobilio eksploatavimo simptomas.
Kaltos eismo spūstys ir šildymas
„Akumuliatoriai praranda talpą, o tuo pačiu ir galingumą tada, kai nebūna pilnai įkraunami. Dažniausiai dėl to, kad važinėjama trumpais nuotoliais. Šiuolaikiniai automobiliai turi daug elektros įrangos ir jai įkrauti bei išmaitinti, generatoriui nebeužtenka pajėgumo. Jei salonas, galinis langas yra šildomi, ventiliatorius veikia visu galingumu, garsiai groja muzika, reikia, kad generatorius dirbtų beveik maksimaliu pajėgumu. O stovint ar lėtai judant eismo spūstyje jis dirba minimaliu režimu ir nesugeba energija aprūpinti visų prietaisų, tad jis ima energiją iš akumuliatoriaus ir taip po truputį jį iškrauna“, – aiškino akumuliatoriais prekiaujančios įmonės „Perpetuum mobile“ vadovas Vilius Onaitis.
Dėl važinėjimo trumpais nuotoliais ir mėgaujantis gausybe modernios elektros įrangos automobilyje akumuliatorius gali išsikrauti ne tik žiemą, bet ir vasarą. Ypač daug elektros energijos suvartoja oro kondicionierius. Dėl to specialistai akumuliatorių rekomenduoja tikrinti bent du kartus per metus. Vieną, prieš žiemą įsitikinti, kad jis turi pakankamai įtampos, antrą – po žiemos, pažiūrėti, ar jis neišsikrovė ir jo užteks šiltajam metų laikotarpiui, mat žiemos šalčiai akumuliatorius „nukankina“.
Jei kurį laiką laikosi gana žema, minusinė temperatūra, sutirštėja alyvos, atšąla metalas, norint užvesti variklį reikia kelis kartus daugiau jėgos nei esant šiltam orui. O jei akumuliatorius vis tik išsikrauna, reiškia, kad reikia jį keisti. Daugiau jo įkrauti iki prieš tai buvusio lygio nebepavyks.
„Jeigu akumuliatoriai išsikrauna, jie praranda savo talpą. Akumuliatorių iškrovus iki 20-30 proc. dar galima atstatyti, o jei iškraunamas daugiau nei 40 proc., įvyksta vadinamasis giluminis iškrovimas, parametrai nebegrįžta į pradinį lygį. Vėl įkrovus iškrautą akumuliatorių prietaisas rodys, kad jis pilnai įsikrovęs, tačiau akumuliatorius nebepajėgs užvesti variklio. Tai itin aktualu dyzeliniams automobiliams“, – sakė V. Onaitis.
Tinkami akumuliatoriai nepridaro problemų
Perkant naują akumuliatorių specialistai pataria jį rinktis ne pagal kainą ar dydį, o tai, ar tiks konkrečiam automobiliui.
„Rekomenduojame atkreipti dėmesį į tai, ką rekomenduoja automobilio gamintojas ir kas parašyta ant etiketės. Tinkamas akumuliatorius tiks naudoti ilgai“, – sakė M. Milerius.
„Jeigu į dyzelinį automobilį įdėsite benzininiam varikliui skirtą akumuliatorių, tai aišku, kad jis ilgai nedirbs. Galingiems automobiliams, turintiems daug įrangos, kuriems reikia daug startinės srovės, taip pat naudojami tik AGM tipo akumuliatoriai. Kompiuteris pastoviai seka akumuliatoriaus įtampą ir jai nukritus žemiau nustatytos ribos jis rodo klaidas ir pradeda atjunginėti įvairias sistemas, nes jam neužtenka galingumo. Dabar daugėja automobilių su „Start-Stop“ sistema. Tokiems automobiliams taip pat reikia specialaus akumuliatoriaus“, – apie pasekmes, kas gali nutikti pasirinkus netinkamą akumuliatorių, papasakojo V. Onaitis.
Specialistai teigia, kad geri akumuliatoriai vidutiniškai tinkami naudoti apie 5 metus. Laikas gali trumpėti arba ilgėti priklausomai nuo automobilio eksploatavimo savybių. Dyzeliniai varikliai reikalauja daugiau energijos, benzininiai – mažiau. Jei žmogus važinėja trumpais nuotoliais, dažnai stovi eismo spūstyse ir akumuliatorius nespėja įsikrauti, jo gyvavimo laikas trumpesnis. Jei automobilis dažniausiai naudojamas ilgoms kelionėms, kai aukštesniais sūkiais dirbantis variklis pakankama jėga suka akumuliatorių kraunantį generatorių, šis daiktas gali dirbti efektyviai ir ilgiau nei dešimtmetį.