Naujoji „911 Carrera“ nusišluostė ašarą tardama galutinį „Sudie“ atmosferiniam motorui ir optimistiškai žvelgia į naujų variklių etapą. Ir optimizmas čia neperdėtas – šios markės ir modelio gerbėjų laukia nauji nuostabūs potyriai, kuriuos savo kailiu pajuto ir šių eilučių autorius.
Pereidama prie turbininių motorų „Porsche“ lenkia pirštus skaičiuodama atnaujintų „911 Carrera“ ir „911 Carrera S“ privalumus: mažesni varikliai, didesnis galingumas ir dar daugiau traukos, kurios pikas pasiekiamas jau prie mažų apsukų, mažesnė tarša ir padidinta ekonomija. Ne taip jau ir mažai, ar ne?
O kokie įspūdžiai už vairo? Pasižiūrėkime.
Keletą dienų prieš bandymus pavažinėjus su 3,8l darbinio tūrio atmosferine pirmtake, sėdus prie naujosios „Carrera S“ iš pradžių ji atrodė nelabai ir bepasikeitusi. Taip, automobilis yra, bet ir buvo fantastiškos dinamikos, tad iš pradžių žiūrėkime, ką mums sako skaičiai.
3 litrų darbinio tūrio varikliai dabar pasiekia 370 AG galią „911 Carrera“ ir 420 AG galią „Carrera S“ versijoje arba po 20 AG daugiau už pirmtakes. Gamintojai teigia, kad tai yra rekordiniai rodikliai „Carrera“ modifikacijoms, bet, suprantama, papildomi 20 AG reikalo esmę mūsų galvose kol kas keičia nedaug. Tad eikime toliau.
Maksimalus sukimo momentas abiejose variacijose išaugo po 60 Nm ir dabar yra atitinkamai 450 Nm bei 500 Nm. Štai, jau darosi šilta. O visai karšta tampa, kai sužinome, kad dviejų turbinų pagalba maksimalus sukimo momentas dabar pasiekiamas jau prie 1700 variklio sūkių per minutę ir tęsiasi labai ilgai – iki 5000 (motoras sukasi iki 7500).
Būtent čia ir atsikleidžia pagrindinė naujosios „911 Carrera“ žinia: beprotiška trauka iššauna automobilį pirmyn vos spustelėjus akceleratorių ir atrodo, kad nesibaigs niekada. Natūraliai „kvėpavusiame“ variklyje traukos pikas įvykdavo tik pasiekus 5600 sūkių.
Kalbant apie akceleratorių verta pažymėti, kad jis sureguliuotas labai „civilizuota“ maniera ir elgiasi absoliučiai adekvačiai: spaudžiate lengvai ir galingas automobilis pilnoje aikštelėje nešaus staiga pirmyn, o kiek staigesniu, bet vis dar švelniu judesiu galite žaibiškai padidinti greitį.
Natūraliomis vairavimo sąlygomis vos spustelėjus akceleratorių dažniausiai tenka greitai atleisti: tai šviesoforas, tai kiti automobiliai, atrodo, kad visi susimokę neleisti tau pajusti viso žavesio. Todėl variklio darbą patikrinome uždarame žiede.
Dėl ko japonai apskriejo pusę pasaulio
Sustojame prie linijos, įjungiame „Sport Plus“ režimą (jis „911“ modeliuose komplektuojamas su „Sports Chrono“ paketu), kairę koją dedame ant stabdžio pedalo (taip, čia ir griežtai tik čia yra tas vienintelis gyvenimo atvejis, kai automobilyje su automatine pavaru dėže reikia abiejų kojų), o dešiniąja staigiai spaudžiame akceleratorių iki galo.
Kažkur prabunda ugnikalnis, Visatoje užgimsta nauja saulė, visi planetos teroristai nušluojami vienu putinu, Šiaurės Korėja tampa demokratijos skleidėja, o Europos Sąjunga nustoja sukinėti laiką. Išvardinti smagūs nutikimai net ir įvykę vis tiek neprilygtų tai emocinei bangai, kurią sukelia „Porsche 911“ maksimaliai efektyvaus pajudėjimo iš vietos sistemos „Lauch Control“ aktyvavimas.
Naujasis variklis sprogsta visu tūžmingumu ir demonstruoja mums tai, dėl ko, bandymuose kartu dalyvavę kolegos japonai apskriejo pusę pasaulio, kad pamatytų.
Gniuždančiai įspūdinga trauka priklijuoja kiekvieną kūno centimetrą prie to ir telaukiančios sportiškos profiliuotos sėdynės. Gravitacijos jėgos pasiskirstymo monitorius rodo, kad mane spaudžia beveik 1 G apkrova, variklis it naujai iškeptas valdininkas griebia iš gyvenimo viską, ką gali, o aš su gailesčiu matau artėjančią stabdymo zoną – tos sekundės, per kurias automobilis pasiekia daugiau nei 130 km/val. greitį ir nuskrieja apie 250 metrų, kaskart prabėga ryškiai kaip paskutiniai gyvenimo vaizdai.
Tačiau stabdymo zona prikelia iš gailesčio liūno – čia įspūdžiai ne ką menkesni! Stabdžio pedalas labai informatyvus ir pakankamai gilus, kad nesunkiai jaustum, kiek tau jo reikia. O stabdo savo beveik pusantros tonos kūną „911 Carrera“ pavydėtinai žaibiškai.
Atnaujinimai leido „911 Carrera S“ modeliui su automatine „Porsche“ dviejų sankabų pavarų dėže (PDK) ir „Sports Chrono“ nustatymų paketu greitėjant nuo nulio iki 100 km/val. pirmą kartą išlipti iš magiškojo rodiklio sportiniams automobiliams – 4 sekundžių. Dabar sprinto rezultatas - 3,9 sek. arba 0,2 sek. greičiau nei ankstesniojo modelio.
Paprasta „Carrera“ greitėja taip pat nepaprastai – 4,2 sek. (taip pat 0,2 sek. geresnis rezultatas).
Maksimalus „911 Carrera“ greitis padidėjo 6 km/val. ir siekia 295 km/val., o „911 Carrera S“ dabar gali būti 4 km/val. greitesnė ir skrieti 308 km/val.
Tuo metu kuro suvartojimą naujoji technologija sumažino vidutiniškai 12 procentų. Kalbant tiksliais skaičiais, „Porsche“ inžinieriai teigia, kad mišriu ciklu su PDK dabar „911 Carrera“ gali šimtą kilometrų nuvažiuoti su vos 7,4 l benzino (0,8 litro mažiau nei pirmtakė), o „911 Carrera S“ bus taupesnė visu litru ir leis nuo Vilniaus iki Kauno sudeginti vos 7,7 litro.
Tik tokiam rezultatui pasiekti prireiks neįtikėtinos valios ir savitvardos – aš taip negalėčiau.
Bandant „Launch control“ sistemą emocijos kartojosi tiek prie „Carrera“, tiek prie „Carrera S“ vairo – nedideli šių automobilių galios skirtumai labiau juntami važiuojant paprastu keliu, o uždaro žiedo tiesiojoje spaudžiant iki dugno jie praktiškai išsilygina. Todėl keliaujam vėl į užmiesčių kelius.
Garsas pasikeitė. Ir vis dar yra puikus
Dar viena naujovė – nustatymų režimų „Normal“, „Sport“, „Sport Plus“ ar „Individual“ valdymas perkeltas ant vairo. Priklausomai nuo įrangos lygio, režimai leidžia pasirinkti norimus pakabos, variklio darbo, pavarų dėžės perjungimų strategijos ir net išmetimo sistemos darbo nustatymus.
Variklio garsas pasikeitė: vietoje anksčiau buvusio atmosferinio motoro griausmo dabar pusę intonacijų sudaro turbinų švilpesiai ir čiauduliai, tad kitokia tonacija tai dainuojanti, tai kosėjanti išmetimo sistema garsiniame parade tapo gerokai labiau išsiskirianti. Įvažiavus į miestą kyla nenumaldomas noras įjungti daugiau „duslintuvo“, o tam skirtas papildomas mygtukas.
Vairuojant su aktyvuotu „Sport“ arba „Sports Plus“ režimu automobilis primena zoologijos sodo narve iš kampo į kampą besiblaškantį liūtą: apsukos prilaikomos šiek tiek aukščiau ir, atrodo, kad „Carrera“ telaukia, kada prižiūrėtojas jūsų vaidmenyje pravers narvelį šuoliui....
Kadangi mūsų šuolius ribojo nemenkas eismas (saloje, kurioje ir lapkričio viduryje dienos metu vis dar 28 laipsniai šilumos, turistų netrūksta), kurio pagrindą sudarė nuomos įmonių „didelis ir patogus kompaktiškas automobilis“ srautas, „Porsche“ sugebėjo Tenerifės valdžią įtikinti uždaryti vingiuoto kelio (čia vyksta vietos ralio vienas greičio ruožų) atkarpą.
Taip, tiesiog uždarė kelią, pristatė saugumą prižiūrinčių trasos maršalų ir nukreipė eismą kitur. O žurnalistams leido pajusti automobilį visapusiškai.
Dėl vieno sutarėm visi
Pirmą kartą „911 Carrera“ istorijoje aktyvioji „Porsche“ pakaba PASM (Porsche Active Suspension Management) dabar montuojama visose versijose. Ši sistema realiu laiku pritaiko kiekvienam ratui tenkančią amortizacijos jėgą pagal kelio sąlygas ir važiavimo stilių bei atlieka dar begalę funkcijų, paverčiančiu automobilį stabilumo šedevru.
Dėl jos „911 Carrera“ tapo centimetru žemesnė ir dar stabilesnė posūkiuose, o atnaujinti elektronika kontroliuojami amortizatoriai žada dar didesnį komfortą ir mažiau nenorimų kėbulo judesių važiuojant dinamiškai. Ar pažadus pildo?
Instruktorius paaiškina mūsų uždaryto kelio ruožo specifiką, įdeda po raciją į kiekvieną automobilį, kad važiuodami galėtume klausytis jo pastabų, ir palinki sėkmės. 4,2 kilometro ruožas, per kurį pakylame apie 260 metrų aukštyn. Vėliau kartojam važiavimą, tik jau žemyn.
„Carrera S“ posūkiuose rangosi, riaumoja, čiaudo ir čepsi, ilguose arba tolimo apekso posūkiuose inirtingai grumiasi su fizikos dėsniais, posūkyje per daug akceleruojant (kaltas, kaltas) slysta priekiu ir lengvu judesiu vėl susivaldo, pažerdama dar vieną pluoštą neprilygstamų emocijų, kurių paletėje galiausiai išryškėja dvi spalvos: fantastiškas stabilumas ir kėbulo nepajudinamumas.
Beje, didelis standumas nereiškia automobilio kietumo. Pakaba nepriekaištingai prisitaiko prie važiavimo sąlygų ir nemėto vairuotojo ant akmeninio grindinio, kaip ir, suprantama, nesupa greitkelyje.
Vakare diskutuodami su kolegomis sutarėme vieningai, kad vienu požiūriu naujoji „911 Carrera“ yra niekuo nepasikeitusi. Tai puikiai valdomas ir besielgiantis automobilis. Net didžiausiais greičiais įveikiami posūkiai neišmuš iš vėžių ir mažiau patyrusio vairuotojo, nes mašina labai užtikrinta ir nuspėjama.
Neabejotinai, prie to daug prisideda puikios padangos, geras pakabos darbas ir automobilio balansas, turint omeny variklį ant galinės ašies, kuri ir yra varančioji.
Užtikrintant stabilumą prisideda ir įdomus sprendimas galinėje ašyje – ji tapo taip pat vairuojanti (montuojama pagal užsakymą). Šią technologiją „Carrera“ kūrėjai perkėlė kaip pasiteisinusią iš galingųjų „911 Turbo“ bei „911 GT3“ modelių. Šiek tiek pasisukantys ta pačia kryptimi su priekiniais galiniai ratai suteikia daug didesnį stabilumą dideliu greičiu, pavyzdžiui, keičiant eismo juostas.
Be to, ji pravers ir miesto kamščiuose ar bandant išvažiuoti iš siauros parkavimo vietos, mat mažu greičiu galiniai ratai pasisuka į priešingą kryptį nei priekiniai ir mašinos apsisukimo ratas sutrumpėja puse metro.
Dar vienas logiškas sprendimas – pagalba senamiesčių gyventojams ar, pavyzdžiui, tiems „Porsche“ mylėtojams, kurių garažai neturi lygaus įvažiavimo. Priekinėje pakabos dalyje gali būti montuojama hidraulinė sistema, kuri leidžia vienu mygtuko paspaudimu per 5 sekundes kilstelėti automobilio priekį 40 mm. Centrinė mašinos dalis taip pat taps aukštesnė, tik – 30 mm. Tokiu būdu bus galima išvengti rizikingų spėliojimų „brauksim dugną ar ne“.
Nors išorėje automobilis atrodo pasikeitęs nedaug (atsimenate teksto pradžią? Dizaino evoliucija), bet „Porsche“ dizaineriai ir inžinieriai gali valandomis pasakoti apie galybę tobulesnių sprendimų. Apibendrinus juos trumpiau, reikėtų išskirti racionalesnį priekinio ir galinio bamperių panaudojimą juose montuojat specialias angas (priekyje jos atidaromos ir uždaromos) oro srautams valdyti.
Turbininiame automobilyje tokie sprendimai įgavo naują prasmę, tad dabar dalis „911 Carrera“ skrodžiančio oro naudojama ne tik aerodinaminiais sumetimais arba papildomam aušinimui, bet ir tiekiant jį turbinoms.
Naujienos salone
Tik įsėdus į akis iškart krenta naujo modelio 375 mm skersmens vairas, kurį „911 Carrera“ paveldėjo iš sportinio brolio „918 Spyder“. Taip pat galima užsakyti dar mažesnį, 360 mm skersmens GT variantą.
Jeigu ankstesnių „Porsche 911“ savininkams kildavo klausimų dėl šiokio tokio gamintojo asketiškumo salone, tai kartu su naujosios „911 Carrera“ pasirodymu vokiečiai galiausiai panaikina vienintelę savo silpnesnę vietą. Turiu omenyje atnaujintą „Porsche“ komunikacijos įrenginį PCM (Porsche Communication Management).
Centrinėje konsolėje montuojamas 7 colių displėjus yra ne tik jautrus lietimui, bet ir rašymui ranka. Navigacijos parinkimuose jūs galite adresą tiesiog „piešti“ pirštu ir kompiuteris atpažins raides bei iškart siūlys kelionės tikslo variantus. Jeigu esate medikas ar jūsų ranka rašytas kūrinys paskutinį kartą buvo atpažintas aname tūkstantmetyje, galite naudotis balso komandų funkcija, kurios algoritmas veikia analogiškai.
Pats PCM įrenginys primena dabartinius išmaniuosius telefonus ir yra valdomas labai panašiais principais. Be to, jis gali jungtis prie mobiliųjų įrenginių ir per Wi-Fi, o „Apple“ vartotojams sukurta speciali sąsaja „Apple CarPlay“ (tiesa, „Android Auto“ sistemos čia nerasite), leidžianti naudotis visomis telefono galimybėmis.
Vienas įdomesniu naujų sprendimų – „išmanusis“ ranktūris. Jame padėtas telefonas gali krautis (čia yra tam skirtas USB tipo lizdas) ir gauna pastiprintą signalą iš priekiniame bamperyje sumontuotos antenos. Tokiu būdu greitai judant (o kaip kitaip) ryšys tampa stabilesnis.
„Google Earth“ ir „Google Maps“ programos leidžia sekti eismą realiuoju laiku. Vairuotojui informacija apie kamščius suteikiama pažymint kelius skirtingomis spalvomis: nuo neapkrauto iki visiškos Geležinio vilko gatvės.
Apibendrinimas
„Porsche“ sukūrė turbūt visų laikų kasdieniškiausią „911 Carrera“ arba „911 Carrera S“ variantą gerąja prasme. Juo neproblematiškai galima ryte važiuoti prastu užmiesčio keliu, vėliau keliauti pietauti į senamiestį su jo grindiniais, o vakare išsikrauti uždarytoje trasoje.
Nors ir turėdamas liūto širdį bei grobuonio charakterį šis automobilis jums panorėjus gali būti ramus 30-50 km/val. važiavimo stiliaus murklys. Su specialiu garsesnio murktelėjimo mygtuku tuneliams ar viadukams.
Naujosios „911 Carrera“ kaina Lietuvoje prasideda nuo 98 tūkst. 10 eurų, o „911 Carrera S“ – nuo 112 tūkst. 409 eur.
Kas labiausiai patiko: Tokiame automobilyje surasti vieną ryškią detalę yra nemenkas iššūkis, nes įspūdžiams „susivirškinus“ supranti, kad užburia visuma. Na, gerai, pirmą vietą jame vis dėlto skirčiau valdymui: galios ir traukos monstras yra absoliučiai klusnus.
Kas labiausiai nepatiko: Kolegos iš Japonijos, kurie uždaryto kelio ruožo posūkiuose du automobilius negailestingai pašalino iš testų.
Papildomos pastabos
1. Adaptyvioji kelionės kontrolė ACC (Adaptive Cruise Control) dabar gali už jus ir pristabdyti, jeigu, pavyzdžiui, nustatytas greitis yra viršijamas važiuojant nuokalne. Taip pat pailgėjo ir saugumo sistemų sąrašas (komplektuojamų papildomai): eismo juostos palikimo sistema jus perspėja tai darant, taip pat radarų pagalba stebi vaizdą gale ir LED lempučių mirgesiu statramsčiuose informuoja apie akląsias zonas.
O pasyviojo saugumo srityje gamintojas pagaliau įdiegė į bazinę įrangą poavarinio stabdymo sistemą, kuri, įvykus susidūrimui, sustabdo automobilį, kad šis toliau inertiškai nevažiuotų nevaldomas.
2. Atnaujinti priekiniai žibintai išsaugojo savo siluetą, bet dabar dar efektyvesni: „Porsche“ šiame modelyje pritaikė jau matytą SUV automobiliuose keturtaškę LED šviesų sistemą. Veidrodėliuose įmontuoti LED posūkiai, o galiniuose žibintuose stabdžių signalas tapo taip pat keturtaškis.
3. Šio straipsnio komentaruose DELFI pirmą kartą išbandys autonominę piktų, svajonių neturinčių bambeklių pasisakymų trynimo sistemą.