Šiuolaikinė visuomenė, dar kitaip – išmanioji visuomenė, yra vis labiau linkusi paprastam, kuo paprastesniam, paslaugų naudojimui, kas šiais laikais tampa vos keli klavišo paspaudimai, arba – ekrano paspaudimai. Kad ir kaip keistai ir netgi šypseną keliančiai tai beskambėtų.
Atrodo dar taip neseniai darbo skelbimų ieškojome vartydami laikraščius, o dokumentų tvarkymas vyko perduodant originalus iš rankų į rankas. Aišku, senųjų laikų buhalterės vis dar prašo, netgi reikalauja, atspausdinto ir pasirašyto dokumento, bet jau yra įmonių, kurios yra 100 proc. nenaudoja jokių popierių savo kasdienėje veikloje, savo biure.
„Rinkos skaitmenizavimas bei modernizavimas jau išstūmė nemažą dalį tarpininkų. Bilietų pardavėjai, lažybininkai, varžytinės, bazinės pinigų operacijos, tapatybės identifikatoriai, bankomatai, taromatai pakeitė dominavusius tarpininkus. Tačiau ar technologijos gali pakeisti žmogiškąjį santykį ir užtikrinti pasitikėjimą tiekiamomis paslaugomis? – pamąstymas, o kartu ir klausimas, užduotas „Capital Team“ brokerio Manto Mikočiūno. – Kai kurių tarpininkų nepakeis jokios mašinos, kaip pavyzdžiui – teisininkai, vieni daugiausiai uždirbančių ir daugiausiai užsakymų sulaukiančių specialistų. Taip pat, grožio procedūros, juk mašinoms nepatikėsi savo kūno, šioje srityje pasitikima tik žmogumi ir jo grožio supratimu. Aišku, ir čia neapsieinama be naujųjų laikų technologijų. Tikriausiai pats geriausias pavyzdys yra gydytojai, juk jie savo darbe naudoja daug šiuolaikinių technologijų, tačiau gydytojo juk niekas niekada nepakeis.“
Mūsų pasirinkimai rodo, kad paslaugų, kurioms reikalingas didelis pasitikėjimas, kurios siejasi su svarbiausiais mūsų gyvenimo pasirinkimais nesame linkę perduoti technologijoms, kompiuteriams.
Ar patikėtumėte (ilgalaikę) buto nuomą technologijoms? Įvairioms platformoms? Skaitmeninė butų nuomos platforma yra šiokia tokia naujiena, apie kurią ne visi yra girdėję. Kai kuriose iš tokių paltformų veikia aukciono principas: didesnę nuomos kainą pasiūlęs nuomininkas sudaro sutartį su buto savininku. Nuomininkui pateikus savininko norimą, arba didesnę, nuomos kainą, sistemoje įsijungia 36 valandas trunkantis aukcionas, kurio metu visi gali siūlyti savo kainą ir savininkas išsirenka patraukliausią variantą. Šios platformos dėka yra sumažinamas tarpininkavimo mokestis.
Tačiau atsiranda klausimas, ar tokia platforma turėtų perspektyvų Lietuvoje? Ypač atsižvelgiant į tai, kad rinka – tikrai maža? Klausimas, kurį uždavėme tam pačiam Mantui Mikočiūnui, jam besirengiant konferencijai „NT užkulisiai“, kurios metu ši ir panašios temos bus aptariamos: „Aukciono principas Lietuvoje sunkiau veiktų nei Amerikoje. Nesakau, kad neveiktų visai, bet lietuviai nėra labai azartiški žmonės ir ten kur reikia varžytis keliant kainą, mūsų tautiečiai gana kuklūs ir ne itin mėgsta tą daryti.“
O mes galime tik paspėlioti, kokią komentarų audrą ir galimai net piketus prie Seimo sukeltų tokios platformos atsiradimas – juk kaip taip galima? Už vieną kainą siūloma, o vėliau rengiamas aukcionas! Tiesą pasakius, tokia mintis ir mūsų pačių nevilioja: teko girdėti draugių ir draugų pasakojimus apie būsto paieškas Londone, kuomet toks „aukcionas“ surengiamas gyvai, atvykus apžiūrėti buto. Minėti draugai pasakojo, jog tokiu atveju jie tiesiog apsisuko ir išėjo – toks požiūris, bei verslo darymo principas jiems pasirodė nepriimtinas.
Viena iš pastarojo meto neabejotinų pasaulio sėkmės istorijų yra labai skaitmenizuota NT agentūra „Compass“. Nei daug, nei mažai, vertinama 2 mlrd. dolerių. Vadinasi, kažką daro gerai. Tad žvilgtelkime, ką ir kaip jie daro. „Pasikliaujama senais gerais nekilnojamojo turto brokeriais bei tikimasi, kad technologijos viską išspręs“ – teigiama kai kuriose pasaulinės žiniasklaidos antraštėse.
Informacija apie apylinkes bei super patraukli online aplinka vartotojams – tik keletas iš dalykų, kuriais pritraukiama vis didesnė ir didesnė tikslinė auditorija, potencialūs NT agentūros klientai.
„Mūsų rinka – vystymosi raidoj. Žinoma, džiugina tai, jog yra išaugęs pasitikėjimas NT brokeriu bei vis labiau besiformuojantis požiūris, kad kiekvienas profesionalas turi dirbti savo darbą. Taip pat ir NT brokeris. Juk jis ir kainą padeda nustatyti, remdamasis daugybe informacijos. Ir objektą pateikti – patraukliai, įdomiai, tinkamai. Suvaldyti užklausų srautą, vykdyti apžiūras, galų gale – suartinti lūkesčius. Pardavėjo ir pirkėjo,– nuo to mūsų pokalbį apie NT brokerius pradeda „RE/MAX Bravo“ biuro vadovas Mindaugas Kazlauskas. – Rinkoje laipsniškai pereinama nuo buvusio įprasto verbalaus derėjimosi prie tam tikrų formų naudojimo internete: yra taisyklės, kaip informacija turi būti pateikta, per kokį laikotarpį ir panašiai. Ir tai liečia ne tik pačius brokerius – pirkėjus ir pardavėjus taip pat. Derybos tampa vis panašesnėmis į derybas versle, priešpastatant tai prieš tai buvusiam gajam pažadų dalinimui.“
Pakalbėkime apie ateities brokerį, apie Ameriką – kaip apie šalį, iš kurios dažniausiai atkeliauja dauguma naujovių,– pakreipiu mūsų pokalbį link idėjos, link temos NT brokeris 2028.
„Procesai, kurie nesusiję su empatija, psichologija, pasitikėjimu ir kurie gali būti skaitmenizuoti – tokie ir taps. Išliks tik su žmogiškaisais faktoriais susijusios funkcijos. Amerikoje tas pats „Zillow“ (lietuviškojo „Aruodo“ atsvara) skaitmenizuoja daugybę procesų. Aš netgi pasakyčiau, jog kartais atrodo, jog brokerio profesijos gali nebelikti, – šypsosi Mindaugas. – Kitas dalykas kalbant apie Lietuvą ir Lietuvos rinką – deja, bet vartotojas vis dar nepakankamai supranta brokerio kuriamą pridėtinę vertę. Procesas toli gražu nesibaigia ties preliminarios pirkimo-pardavimo sutarties pasirašymu. Klientas šiuo atveju, žinoma, tampa vis labiau išprusęs, bet dar nepakankamai.“
O aš prisimenu savaitgalį, vakarieniaujant, vienos draugės papasakotą istoriją apie tai, kaip ji kreipėsi į NT brokerę, ši rekomendavo paskolų konsultantę (kaip supratau – paskolų konsultantų įmonės vadovę). Minėtoji draugė buvo nustebusi kiek atsainiu brokerės požiūriu į situaciją, jau nekalbant apie atmestiną minėtos konsultantės bendravimą. Tiesą pasakius, aš buvau šokiruotas nuo išgirstos istorijos. Ir jei gausiu leidimą papasakoti, papasakosiu apie tai plačiau.
Na, o pabaigai turbūt derėtų pasakyti, jog kiekvieno valia yra rinktis, kas jam maloniau: susitikti su žmogumi, pabendrauti akis į akį ar tiesiog pasinaudoti galimybe viską paprastai ir be vargo susitvarkyti technologijų pagalba. Jeigu tai liečia svarbius mūsų gyvenimui sprendimus, kurių negalime, ar nenorime, patikėti technologijoms, tuomet tam puikiai tiks tarpininkai.
„Juk ne tušinuką ir ne skalbyklę perkat, profesionalo pagalba šioje vietoje gali daug nulemti“, – priduria Mindaugas Kazlauskas.