Jaučiasi patyrę pardavėjo spaudimą
Būsto pirkimas – jautrus ir svarbus procesas kiekvienam pirkėjui. Pirmiausia, tai yra didžiulė investicija, antra – žmogus perka būsimus namus, todėl priimti sprendimą dėl konkretaus buto, namo ar kotedžo įsigijimo gali prireikti ir daugiau nei kelių dienų.
Kai NT turtas perkamas iš vystytojo, labai svarbus pirkimo ir pardavimo proceso dalyvis yra pardavėjas, kuris ne tik atstovauja NT bendrovei, bet ir turi būti pirkėjo pagalbininkas bei konsultantas. Jeigu pirkėjo ir pardavėjo bendravimas prasidėjo ne ta koja arba pardavėjas tam tikrais veiksmais nuvylė pirkėjus, sandoris gali ir neįvykti. Taip nutiko ir Tomui – savo istoriją jis papasakojo „Delfi būstui“ (redakcijai vardas ir pavadė žinomi).
Pasak Tomo, jis ir jo sužadėtinė dar praeitų metų pabaigoje pradėjo ieškoti nuosavo būsto. Pora ketino įsigyti pirmąjį NT – butą.
„Ieškojome tik naujos statybos buto. Apžiūrėjome kelis projektus, kai kurie buvo dar tik brėžiniai, o vienas – jau pastatytas. Daugiabutyje buvo likę keli butai su daline apdaila, mums kaip ir tiko siūloma kaina, tad nuvažiavome buto apžiūrėti“, – prisimena pašnekovas.
Vyras tęsia, kad, porai nuvykus į butą, buvo matyti statybos trūkumų, ne visiškai tenkino vaizdas pro langą. Jau tai, pasak Tomo, vertė abejoti, ar verta įsigyti šį butą, tačiau tašką, priimant sprendimą, padėjo butą aprodžiusi pardavimo vadybininkė.
„Kadangi buto ieškome dar neseniai, esame tik preliminariai kalbėję su bankais, ar jie mums suteiktų paskolą. Konkrečių paraiškų su objektais nebuvome siuntę, todėl nežinojome, kaip tai vyksta, kiek laiko trunka, bet esame skaitę internete, kad geriau pardavėjui nemokėti avanso, kol nėra aišku, ar bankas duos paskolą. Be to, kai kalbėjomės su bankais, jie mums sakė, kad iš vystytojo turime gauti komercinį pasiūlymą ir tuomet kreiptis su juo dėl paskolos. Todėl darkart paklausėme pardavėjos, ar kaina tikrai tokia, kokia nurodyta internete, ir pasakėme, kad mums reiktų komercinio pasiūlymo, tada kreipsimės į bankus. Bet pardavėja aiškino, kad komercinių pasiūlymų bendrovė neduoda ir mes turime per dvi dienas pervesti avansą, kitaip buto kaina pakils“, – aiškina Tomas.
Pasak pašnekovo, pora paaiškino pardavimo vadybininkei, kad nenori pervesti avanso, kol nėra tikri, ar bankas jiems finansuos šio buto įsigijimą arba ar banko pasiūlytos sąlygos norint įsigyti konkretų butą juos tenkins. Be to, anot Tomo, laukė savaitgalis, todėl greitai gauti atsakymus iš bankų dėl konkretaus turto finansavimo galimybių buvo mažai.
„Mes pasakėme pardavėjai, kad norėtume žinoti, kokiomis sąlygomis mums bankai finansuos to buto įsigijimą, gal mums netiks sąlygos, bus per didelės įmokos ar panašiai, tačiau ji mums atsakė, kad mes patys prisiimame atsakomybę ir, jeigu norime buto, turėsime sutikti su bankų sąlygomis, net jeigu jos prastos. Mums tai pasirodė kvaila, nes šis butas nebuvo toks, kurį norėtume žūtbūt įsigyti. Be to, jautėme, kad mus spaudžia pirkti, nes reikalavimas per dvi dienas, pabrėšiu, savaitgalį, pervesti avansą už butą, kitaip jo kaina pakils, neva tai vienas iš paskutinių projekto butų ir tokių kainų jau nė viename projekte nebėra, mums pasirodė netinkamas“, – prisimena Tomas ir priduria, kad to buto pora nepirko, o su šiuo vystytoju nenori turėti nieko bendro.
Avansai mokami pasirašius pirkimo ir pardavimo sutartį
Pašnekovo teigimu, pora jautė spaudimą pirkti butą ir nemano, kad tai yra profesionalu bei etiška. Pasak Tomo, jie domėjosi vienu iš NT vystytojo „Omberg“ projektu, todėl „Delfi būstas“ kreipėsi į bendrovę, kad ši įvertintų pardavimo vadybininkų darbą ir paaiškintų, kaip joje vyksta pardavimo procesai.
Pasak bendrovės pardavimo ir klientų patirčių vadovės Editos Gudauskienės, sprendžiant iš aprašytos situacijos, pardavėja informavo klientus apie tai, kad nuolaidos pasiūlymas baigs galioti ir buto kaina vėl grįš į pradinį lygį, kad projekte yra likę nedaug butų, nes matė jų susidomėjimą.
„Apgailestaujame, jei informacija klientui buvo perteklinė ir dėl to klientas jautė spaudimą. „Omberg“ klientų aptarnavimo kokybė yra labai svarbi ir dėl to mes nuolat prašome klientų įvertinti mūsų pardavėjų darbo kokybę. Mūsų apklausos rodo, kad klientai labai pozityviai vertina pardavėjų darbą“, – sako E. Gudauskienė.
Paklausta apie avanso mokėjimą dar nepasirašius pirkimo ir pardavimo sutarties, bendrovės atstovė pabrėžia, kad avansą pirkėjas moka tik tada, kai pasirašo pirkimo ir pardavimo sutartį.
„Mūsų klientai, susidomėję butu, gali jį nemokamai rezervuoti kelioms dienoms, kol išsiaiškins bankų finansavimo sąlygas. Tik priėmęs sprendimą ir pasirašęs preliminarią pirkimo ir pardavimo sutartį klientas sumoka avansą. Jei kliento situacija pasikeičia ir bankas dėl vienokių ar kitokių priežasčių atsisako kredituoti buto pirkimą, klientas bet kada gali nutraukti sutartį su bendrove ir susigrąžinti visą sumokėtą pradinę įmoką“, – tikina E. Gudauskienė.
Pasak pašnekovės, bendrovė nespaudžia kliento pirkti buto, siekia butų patrauklumą didinti kokybiškais sprendimais, papildomomis naudomis, rinkodaros priemonėmis.
„Tam tikrais laikotarpiais bendrovė vykdo pardavimo skatinimo akcijas, kurių metu taikomos nuolaidos. Akcijų terminai labai konkretūs, todėl pardavėjai visuomet stengiasi informuoti potencialius klientus, iki kada galioja kainos nuolaidos pasiūlymas“, – sako E. Gudauskienė.
„Delfi būstas“ pasiteiravo E. Gudauskienės, ar bendrovė taiko praktiką pakelti kainas, kai projekte lieka keli neparduoti butai. Pasak pašnekovės, kainodara keičiama atsižvelgiant į situaciją rinkoje.
„Kadangi gyvenamojo projekto butų pardavimas, priklausomai nuo projekto dydžio, gali trukti nuo 6 iki 24 mėn., natūralu, kad per tokį ilgą laikotarpį pakitimų rinkoje gali įvykti. Tad darome nuolatinį kainų monitoringą ir reaguojame į kainų pokyčius rinkoje tiek į vieną, tiek į kitą pusę. Taip pat kartais vykdome akcijas, kurių metu butą galima įsigyti pigiau ar jį perkant gauti kokį nors priedą dovanų, pavyzdžiui, automobilio stovėjimo vietą. Nesame linkę kelti kainų projekte likus keliems butams, dažnai tokiais atvejais taikome projekto pabaigos nuolaidų“, – pabrėžia pašnekovė.
Rekomenduoja pirmiausia gauti atsakymus iš bankų
Ekspertai žmonėms, kurie susiduria su vystytojų prašymais sumokėti avansą dar prieš gaunant atsakymus dėl būsto paskolos iš bankų, pataria būti atsargiems. Pasak Lietuvos banko Kredito ir draudimo paslaugų priežiūros skyriaus vyriausiosios teisininkės Justinos Tarasevičienės, pradinį įnašą bet kokiu atveju pardavėjui reiktų mokėti tik tada, kai bankas patvirtina suteiksiąs paskolą, kitu atveju rizikuojate prarasti ne tik bet kokius sumokėtus rezervacijos mokesčius, bet ir sumokėtą pradinį įnašą, jei, pavyzdžiui, kredito davėjas, įvertinęs jūsų kreditingumą, priims sprendimą nesuteikti būsto paskolos.
„Jei žmogus nusprendžia sumokėti pradinį įnašą pardavėjui, negavęs patvirtinimo iš kredito davėjo, kad būsto paskola bus suteikta, patariame preliminariojoje sutartyje numatyti pradinio įnašo grąžinimo galimybę ir sąlygas. Jei to nepadaroma, vėliau belieka tartis su NT vystytoju arba bandyti ieškoti teisybės teismuose“, – pabrėžia ekspertė.
Ji informuoja, kad kredito davėjai, prieš suteikdami būsto kreditą, turi įvertinti besikreipiančio žmogaus kreditingumą – jis priklauso nuo gaunamų pajamų dydžio, jų tvarumo, jau esamų finansinių įsipareigojimų ir pan. Įvertinę šią informaciją, taip pat ir planuojamą įsigyti būstą, gavę nekilnojamojo turto vertinimą, kredito davėjai gali priimti sprendimą suteikti kreditą arba jo nesuteikti.