Darbo skelbimų portalo „CV-Online.lt“ marketingo vadovės Ritos Karavaitienės nuomone, karjerą galima pradėti abiem būdais, tačiau skelbimai veikia ne tik kaip kandidatų pritraukimo priemonė, bet ir formuoja įmonės, kaip sėkmingo darbdavio, įvaizdį.
Profesionalus CV – kelias į sėkmingą karjerą
Vienas iš populiariausių būdų ieškoti norimos darbo pozicijos – naršyti po darbo skelbimus specializuotuose tinklapiuose ir siųsti darbdaviams savo CV. Anot verslo psichologės Lauros Rimkutės, tvarkingas gyvenimo aprašymas yra svarbus, tačiau dar svarbiau yra turimos kompetencijos ir noras dirbti.
„Nemanau, kad vien išblizgintas CV gali garantuoti sėkmę ieškant darbo, tačiau į šį etapą siūlau žiūrėti atsakingai. Gyvenimo aprašymu formuojame pirmąjį įspūdį apie save, todėl turime pasistengti, kad jis būtų geras. Priešingu atveju, galimybės palikti antrąjį įspūdį nebus“, – sako L. Rimkutė. Specialistė priduria, kad profesionalus gyvenimo aprašymas turėtų būti tvarkingas, be gramatinių, loginių ar stiliaus klaidų, o informacija pateikta glaustai ir aiškiai.
R. Karavaitienė tikina, kad svarbu CV pateikti vizualiai ir struktūriškai, o esminė gero aprašymo dalis – darbo patirtis: „Ji turi būti pateikta konkrečiai ir tiksliai, nurodant darbines užduotis, atsakomybę ir pasiekimus. Būsimiems darbdaviams aktuali per paskutinius kelerius metus kandidato įgyta patirtis, todėl išsamiau reikia aprašyti paskutinėje darbovietėje vykdytas užduotis.“
Vadybos konsultavimo įmonės „Primmum esse“ konsultantė Jovita Radžvilaitė Jucienė mano, kad darbo skelbimai ne visuomet yra pagrindinis būdas darbdaviams rasti kvalifikuotų darbuotojų.
„Jeigu tai – specifinės kvalifikacijos reikalaujantis darbas, tuomet neretai vykdome tiesioginę paiešką, aktyviai ieškome žmonių, dirbančių susijusiose srityse arba turinčių klientui reikiamą patirtį nepriklausomai nuo to, kur jie dirba šiuo metu. Praktika rodo, kad nemaža dalis žmonių pakeičia darbą sulaukę konkretaus pasiūlymo, o ne tuomet, kai patys aktyviai ieško naujo darbo“, – sako J. Radžvilaitė Jucienė.
Ji taip pat akcentuoja, kad paieškai padeda turimi darbuotojų kontaktai iš ankstesnių projektų, kai žmonės, dalyvavę konsultavimo įmonės vykdytame konkurse išreiškia norą būti įtraukti į duomenų bazę su galimybe gauti pasiūlymų ateityje.
Ieškoti darbo per pažintis – ne naujiena
Lietuvos darbo rinkoje vis labiau trūksta kvalifikuotų darbuotojų, todėl didžiosios įmonės juos renkasi visais įmanomais būdais, sako verslo psichologė L. Rimkutė. Tačiau, anot jos, yra sričių, kuriose darbdaviai specialistų ieško ne per darbo skelbimus, o prašo rekomendacijų iš kitų.
„Kuo aukštesnių kompetencijų reikalauja darbas, kuo siauresnė specializacija, tuo žmogų rasti per pažintis paprasčiau. Pavyzdžiui, kai įmonė ieško patyrusių verslo konsultantų, dažnai jie tai daro klausinėdami ar bendraudami su pažįstamais, mat patyrę žmonės šioje srityje darbo skelbimų neskaito. Lietuvos darbo rinka yra gana maža, čia paprastai savo srityje visi vieni kitus pažįsta“, – sako pašnekovė.
„Primmum esse“ konsultantė atskleidžia kad dalis įmonių ragina savo darbuotojus rekomenduoti pažįstamus į įmonės skelbiamas laisvas darbo vietas. Kartais tokios rekomendacijos iš darbuotojų skatinamos net finansiškai: „Kai kurios įmonės tokią sistemą yra įteisinusios kaip oficialų būdą formuoti komandą. Pavyzdžiui, informacinių technologijų, mažmeninės prekybos ir paslaugų srityse tai labai populiarus būdas pritraukti naujus darbuotojus. Rekomendavusiam kolegą įmonės darbuotojui išmokama tam tikra piniginė premija, jeigu naujokas pateisina lūkesčius. Kiek teko susipažinti, premijos dydis svyruoja nuo kelių dešimčių iki kelių šimtų eurų.“
R. Karavaitienė išskiria konkrečiais sritis, kuriose darbuotojų paieška vykdoma vidiniais kanalais. „Tai medicina, švietimas, kultūra, viešieji ryšiai, komunikacija, žurnalistika, teisė, architektūra. Būtent šių sričių darbo pasiūlymų viešoje erdvėje būna mažai, o darbdaviai ir darbuotojai vieni kitus pažįsta, nes apie šios profesijos žmones geriausiai kalba jų atlikti darbai“, – sako „CV-Online.lt“ marketingo vadovė.
Ar tokia praktika teigiama?
Ar darbo paieškos praktika per pažintis yra veiksminga ir ar gali atsiliepti vėlesniems darbo rezultatams? L. Rimkutė įsitikinusi, jog viskas priklauso nuo to, kokios motyvuoto žmogaus kompetencijos dirbti tą darbą.
„Jei žmogus ateina dirbti vien todėl, kad yra kažkieno giminaitis ar draugas, bet nepasižymi tam darbui reikalingomis savybėmis, tikėtina, kad vėliau tikrai bus bėdų. Tačiau, jei jis atėjo rekomenduotas dėl savo įgūdžių, problemų neturėtų kilti. Esu mačiusi, kaip visa komanda kenčia dėl vadovo giminaitės, priimtos dirbti vien dėl giminystės ryšių. Bet būna ir taip, jog per pažintis į darbą atėjęs žmogus tampa pilnaverčiu komandos nariu“, – sako verslo psichologė.
CVbankas.lt vadovas Tomas Toleikis sako, kad tokia praktika teigiama tik tada, kai kandidatas turi reikalingas savybes norimam darbui. Priešingu atveju, specialisto darbo rezultatai nebus maksimalūs: „Darbuotojas jaučiasi labiau įpareigotas pateisinti lūkesčius, jaučia atsakomybę prieš jį rekomendavusius asmenis. Jeigu jis jų nepateisina, tada ir komanda, matanti tokią situaciją, gali būti demotyvuota dirbti. Efektyviai veikiančiose organizacijose tokie atvejai retai pasitaiko, nes vadovai suinteresuoti įmonės rezultatais ir siekia įdarbinti pačius geriausius kandidatus.“
J. Radžvilaitė Jucienė taip pat pritaria šiai nuomonei. Anot specialistės, jei pažintis pasitarnavo tam, kad darbą gautų žmogus, nebūtinai atitinkantis reikalavimus, tai anksčiau ar vėliau turės neigiamų pasekmių.
„Gali būti, kad jo darbas bus nekokybiškas, kad jis bus nemotyvuotas stengtis, nes žinos, kad turi „užtarėjų“. Tai gali neigiamai veikti bendrą įmonės atmosferą – kiti darbuotojai matys, kad vadovas naujoką gina, supras, kad ne visiems taikomi vienodi reikalavimai kvalifikacijai ar darbo kokybei“, – komentuoja pašnekovė ir primena, kad pažintis gali būti naudinga pradiniam etapui – pritraukiant reikiamą žmogų. Tačiau, anot konsultantės, naujam darbuotojui, surastam per rekomendacijas, turėtų būti taikomi tokie pat kriterijai, kaip ir bet kuriam kitam įmonės specialistui – tiek atrankos etapuose, tiek ir vėliau dirbant.