Galimybės ieškantiems pirmojo darbo šiandien – kaip niekad plačios. Jei dar prieš gerą dešimtmetį studentai rinkdavosi bet ką, kad tik gautų pajamų, dabar ir patirties neturintiems lengviau pradėti dirbti pagal tą specialybę, su kuria norėtų sieti ateitį.

„Vien dėl globalaus darbuotojų trūkumo jaunas žmogus šiandien turi daugiau galimybių pirmą darbą gauti pagal savo specialybę. Įmonės pačios ieško jaunų talentų tarp studentų. Tačiau ir sezoninis darbas arba tradiciniai pirmieji studentų darbai, pavyzdžiui, kurjerio, padavėjo ar parduotuvės konsultanto, jaunimui išlieka aktualūs. Jie leidžia laisviau prisiderinti darbo laiką, dirbti lankstesniu darbo grafiku“, – situaciją rinkoje aptaria Vytenis Šidlauskas, personalo atrankos kompanijos „Alliance for Recruitment“ partneris.

Startas – įgūdžiams ir patirčiai kaupti

Vis dėlto, ar pirmasis darbas bus jau pagal norimą specialybę ar dar ne, pasak personalo atrankos specialisto, nėra kritiškai svarbu. Svarbiau atrasti ir kandidatuoti į įdomiausias darbovietes arba pasirinkti tokį darbą, kuris padės įgyti svarbių įgūdžių.

„Mano paties pirmoji darbinė patirtis studijų metu buvo darbas skambučių centre. Labai džiaugiuosi, kad pradėjau būtent nuo šio darbo. Rytų ir Šiaurės Europoje daugelis mūsų neturime įgūdžio laisvai bendrauti su daugybe nepažįstamų žmonių, o šis darbas to išmoko. Toks įgūdis labai praverčia ateityje, kad ir ką toliau veiktum, nes profesiniame kelyje svarbu mokėti komunikuoti su įvairiais žmonėmis, gebėti parduoti savo patirtį, gebėjimus“, – savo pavyzdį prisimena V. Šidlauskas.

Pirmas darbas taip pat yra tam tikras susipažinimas su darbo rinka ir organizacijų kultūra. Jei gauti darbą pagal norimą specialybę dar sunku, galima stengtis patekti į konkrečias įmones, kuriose norėtųsi dirbti ir kurios sudaro galimybes keisti pozicijas, augti. Taip, net ir pradėjus nuo paprastesnių pareigų, lengviau kilti karjeros laiptais.

Jei CV nenustebins, padės rekomendacija

Ieškantiems pirmojo darbo, pasak V. Šidlausko, galima rinktis du kelius. Vienas – įprastas: stebėti darbo skelbimus, siųsti CV, net jei jame mažai yra kuo pasigirti, ir laukti, kol kažkas pakvies į pokalbį. Tačiau geresnis kelias, pasak jo, investuoti šiek tiek laiko ir išsirinkti sąrašą darboviečių, kuriose labiausiai norėtųsi įsidarbinti, jas palyginti, patyrinėti, kokias startines (angl. entry-level) pozicijas jos siūlo.

„Daugelis naują telefoną, automobilį ar net televizorių vis dar renkasi atidžiau nei ieško naujo darbo. Jei įvertintume galimų darboviečių privalumus ir trūkumus, pamatytume kur kas daugiau galimybių. Įvertinti įmones dabar tikrai nėra sunku. Pradedant nuo visos viešos informacijos, baigiant socialiniais tinklais“, – sako V. Šidlauskas.

Pravartu įvertinti įmonės reputaciją, finansinį stabilumą, siūlomas karjeros galimybes, lankstumą. Daugeliui kandidatų, ypač jaunajai kartai, vis svarbesne tampa ir įmonių socialinė atsakomybė, deklaruojama misija, darbo prasmė. Jei jau aišku, kokios įmonės patraukliausios, į jas verta kreiptis savo iniciatyva, parodyti susidomėjimą, išreikšti savo norą dirbti. Kitas žingsnis – paieškoti pažįstamų, kurie dirba ar dirbo konkrečioje bendrovėje. Jie gali suteikti daugiau informacijos, kuri pravers pirmojo pokalbio metu, o galbūt ir rekomenduoti jauną žmogų darbdaviui.

„CV tikslas – patekti į darbo pokalbį. Bet daugumos jaunų žmonių CV yra panašūs. Jais parduodate ne savo patirtį ar žinias, bet norą tobulėti, dirbti, mokytis. Rekomendacija tai gali padaryti kur kas efektyviau“, – pataria V. Šidlauskas.

Tikisi motyvacijos ir žingeidumo

Patys darbdaviai taip pat pažymi, kad iš patirties neturinčių kandidatų labiausiai tikisi motyvacijos ir noro mokytis bei tobulėti. Ramūnas Bagdonas, vienos didžiausių įmonių Lietuvoje, telekomunikacijų bendrovės „Telia Lietuva“ žmogiškųjų išteklių vadovas, sako, kad daugelyje įmonės siūlomų startinių pozicijų svarbus domėjimasis technologijomis, geros lietuvių ir anglų kalbų žinios, tačiau duris atveria būtent asmeninė motyvacija bei žingeidumas.

O pasiūlyti jauniems darbuotojams bendrovė esą gali daug. Nuo apmokamų stažuočių IT studentams, iki startinių pozicijų skirtinguose departamentuose. Jau minėtas darbas skambučių centre, pasak R. Bagdono, yra vienas iš „Telia Lietuva“ siūlomų variantų darbo rinkos naujokams. Taip pat darbo rinkos naujokams gali būti aktualūs salono konsultanto ar inžinieriaus darbai – jiems patirtis nėra būtina, nes visi darbuotojai yra apmokomi.
„Skambučių centro specialisto pozicija yra puiki vieta įgauti patirties jos neturintiems. Be to, šis darbas labai padeda suprasti visą įmonės sistemą ir veikimo principus, o tai atveria kelią tolimesnei karjerai. 80% dabartinių vadovų karjerą pradėjo būtent nuo skambučių centro“, – sako R. Bagdonas.

Iš pirmo darbo – į savo sritį

„Telia“ praktikoje yra buvęs ne vienas atvejis, kai iš skambučių centro darbuotojai vėliau perėjo į įvairias kitas pozicijas skirtinguose departamentuose pačios bendrovės viduje. Jau dirbdami įmonėje kolegos esą ir atranda, kuri sritis jiems yra tinkamiausia ir kur norisi tobulėti.

„Mūsų siekis – sudaryti sąlygas darbuotojams atrasti save ir dirbti būtent toje srityje, kurioje jie jaučiasi geriausiai. Vieni iš nedaugelio siūlome galimybę kompanijos viduje išbandyti skirtingus darbus. Darbuotojai gali nueiti į bet kurį kitą skyrių ir tapti tam tikru kolegų šešėliu, kad suprastų, patinka toks darbas jiems ar vis dėlto ne. Taip skatiname ir vidinę karjerą“, – pasakoja R. Bagdonas.

Pasak jo, tokia galimybė patraukli ir save kitose srityse išbandyti norintiems senbuviams, ir jauniems darbuotojams, dažnu atveju dar nežinantiems, kuri veiklos sritis jiems iš tiesų yra tinkamiausia.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją