Ekspertai pabrėžia: svarbiausiais tampa baziniai įgūdžiai ir gebėjimas juos pritaikyti nuolat besikeičiančioje aplinkoje, taip pat žmogaus asmeninės savybės.
Perspektyviausios sritys – IT, duomenų mokslas ir medicina
Itin reikšmingų, staigių pokyčių darbo rinkoje artimiausią penkmetį nereikėtų tikėtis, bet visą pasaulį apimanti skaitmenizacija, procesų automatizavimas neišvengiamai ir negrįžtamai keičia darbo rinkos taisykles. Anot Personalo valdymo profesionalų asociacijos (PVPA) atstovų, keičiasi rinkos poreikiai, o dirbantieji turės prie šių pokyčių prisitaikyti.
„Neįmanoma įvardinti to, ko dar nėra. Dabar itin sunku prognozuoti, kokių žinių ir gebėjimų reikės konkrečioms darbo vietoms, nes realiai šiuo metu net nežinome, kokios jos bus. Aišku tai, kad visiems reikės išmokti prisitaikyti prie nuolat besikeičiančių sąlygų ir darbo rinkos poreikių. Todėl dabar svarbu įgyti išsilavinimą, kuris suteiktų tvirtą bendrųjų kompetencijų, tokių kaip bendradarbiavimas, kritinis mąstymas, santykių užmezgimas ir palaikymas ir kt., pagrindą. Žmonėms svarbu sugebėti matyti ir suprasti bendrą vaizdą, suvokti organizacijos veikimo būdą ir verslo principus, o ne iš karto mokytis konkrečių siaurų funkcijų“, - sako A. Bytautienė.
„Telia Global Services Lithuania“ personalo vadovo Mindaugo Šestilo teigimu, pandemija paspartino skaitmenizaciją 2-3 kartus. Toks technologijų proveržis išryškino sritis, kuriose specialistų jau trūksta, o ateityje jų poreikis – tik augs.
„Informacinės technologijos, duomenų analizė, dirbtinio intelekto tobulinimas ir pritaikymas – šiose srityse darbuotojų poreikis milžiniškas. Taip pat sparčiai auga ir kibernetinio saugumo, virtualių sistemų priežiūros specialistų poreikis. Į virtualią erdvę per itin trumpą laiką teko perkelti milžinišką kiekį duomenų. Reikia specialistų, kurie gebėtų valdyti ir prižiūrėti procesus: kur šie duomenys laikomi, kaip jie perduodami“, - įžvalgomis dalinasi M. Šestilo.
„Informacinių technologijų specialistas gali pradėti karjerą beveik visai be patirties, reikiamų įgūdžių gali suteikti darbdavys, vidinės karjeros galimybės leidžia per maždaug penkerius metus užsitikrinti tikrai gerą atlyginimą bei solidžią poziciją. O medicinos srityje kartais gali prireikti ir dešimties metų priartėti prie pirmojo solidesnio laiptelio“, – atkreipia dėmesį M. Šestilo.
Nekvalifikuotų darbuotojų paklausa mažės
Procesų automatizavimas sparčiai vykdomas tose srityse, kur funkcijos monotoniškos, pasikartojančios. Pasak ekspertų, žmones arba rutininę jų darbo dalį pakeičiančios sistemos ir įrenginiai tuos pačius procesus atlieka sparčiau, efektyviau.
„Žmogaus darbo jėga – brangesnė, o automatizuoti procesai ir pigesni, ir greitesni, ir su mažesne klaidų tikimybe. Automatizavimas pasitelkiamas ir gamybos srityje, ir duomenų rinkimo, apdorojimo, perkėlimo procesuose. Įrenginiai žmones pakeičia ir įvairiose aptarnavimo srityse: valymo darbus atlieka robotai, prekybos centruose daugėja savitarnos kasų, išmaniosios technologijos pasitelkiamos net socialinių paslaugų srityje“, – sako M. Šestilo.
Prioritetas – universalioms kompetencijoms
Anot ekspertų, neišvengiamai prie besikeičiančių sąlygų turi prisitaikyti ir švietimo sistema. Darbdaviai vis labiau vertina darbuotojų gebėjimą bazinius įgūdžius pritaikyti prie besikeičiančių sąlygų, mokytis, teikiama daugiau reikšmės asmeninėms žmonių savybėms, kurias reikia ugdyti nuo mažens.
Pasak M. Šestilo, švietimas, kaip įrankis, sukuriantis darbo rinkai paklausius specialistus, turės keisti pačius mokymo principus. „Iki šiol švietimo sistemoje daug dėmesio buvo sutelkta į faktų žinojimą – reikėjo „iškalti“ faktus, datas, formules. Tačiau dabartinei darbo rinkai svarbu, kad žmogus gebėtų surinkti informaciją, ją analizuoti, pritaikyti. Svarbus kūrybiškumas, kurį reikia ugdyti, o ne žlugdyti“, – sako M. Šestilo.