„Bepigu tapti patraukliausiu darbdaviu, kuomet rinkoje situacija gera, niekas nestabdo gyvenimo, nesiaučia virusas ir nekyla kitų su juo ir ne su juo susijusių problemų, – sako specialistų paieškos portalo CVMarket.lt atstovė Raimonda Tatarėlytė, – tačiau tapti patraukliausiais pandemijos metu ir dar gausinti personalą, didinti atlyginimus, kitaip rūpintis savo žmonėmis – tikrai nelengvas uždavinys. Patraukliausius Lietuvoje darbdavius jau kelinti metai renka patys dirbantieji. Niekaip jų nekreipiame, nesiūlome rinktis iš sąrašo, be to, prašome nurodyti ne tik patraukliausias, bet ir nepatraukliausias įmones dirbantiesiems. Galutinis rezultatas skaičiuojamas iš balsų „už“ atėmus balsus „prieš“, taip pat anuliuojant besikartojančius balsus iš vieno interneto IP adreso.
Pirma vieta svarbiausiam šio laikmečio verslui
Pastebėtina, kad didžioji dalis kalbintų patraukliausių darbdavių kaip vieną svarbiausių uždavinių pandemijos laikotarpiu minėjo darbo vietų išlaikymą, darbuotojų saugumo, fizinės ir psichinės sveikatos užtikrinimą.
Trečia patraukliausia darbo vieta (Estijoje Telia Eestilt tapo 4) tapusios „Telia Lietuva“ administracija jau prieš pirmąjį karantiną aktyvavo krizių valdymo komandą, kuri dirbo kiekvieną dieną, kad svarbias funkcijas atliekantys darbuotojai būtų apsaugoti, kad iš namų dirbantys darbuotojai būtų informuoti apie esamą situaciją ir žinotų kaip reaguoti ir elgtis. Visos pandemijos metu buvo vykdomi reguliarūs live susitikimai su darbuotojais pristatant esamą situaciją šalyje ir organizacijoje, iš karto atsakant į darbuotojų klausimus ir baimes. Į susitikimus kvietėme ir gydytojus, ekspertus. Neturėjome židinių, tai parodo, kad situacija buvo suvaldyta, – „Telia“ žmogiškųjų išteklių vadovą džiaugiasi Ramūnas Bagdonas, – niekada nepasidavėme, net tada, kai, pavyzdžiui, nebuvo kaukių, buvo skambinama ir prašoma, kol kaukės buvo pasiūtos/pagamintos.“
Ketvirtą vietą užėmusios „Lidl Lietuva“ (Patraukliausių Latvijos darbdavių TOP’e „Lidl Latvija“ – penkta) pandemijos metu ne tik užtikrino finansinį stabilumą kiekvienam darbuotojui, įgyvendino visus įsipareigojimus jiems, bet kartu su miestų savivaldybėmis vykdė vakcinacijas ir prie „Lidl“ parduotuvių.
„Žinoma, pandemijos metu labai svarbus mums yra ir tarpusavio bendravimas, komandos palaikymas, – priduria „Lidl Lietuva“ personalo vadovė ir valdybos narė Sandra Savickienė. – Būtent todėl vienas iš prekybos tinklo prioritetų – nuoseklios vidinės komunikacijos palaikymas ir darbuotojų įtraukimas į įmonėje vykstančias aktualijas. Tai mums pasiekti padeda ir papildomas įrankis – vidinė programėlė, esanti darbuotojų telefonuose. Taip pat investuojame ir į darbuotojų emocinę sveikatą, todėl prireikus darbuotojams siūlome pasinaudoti programa „Gali mumis pasikliauti!“ Jos metu, komandos nariai ir jų artimieji gali anonimiškai skambinti nemokamu telefonu ir pasikonsultuoti asmeniniais, finansiniais ar teisiniais klausimais. Konsultantai gali patarti, kaip susitvarkyti su stresu, nerimu ar priklausomybėmis, pagelbėti kitose krizinėse situacijose.“
Iškart į penktą reitingo vietą įšoko naujokė – bendrovė „Vinted“, valdanti didžiausią Europos internetinę naudotų mados prekių tarpusavio prekybos platformą. „Dar prieš prasidedant pirmajam karantinui persikėlėme dirbti iš namų, prireikus visiems darbuotojams į namus buvo pristatytos reikalingos darbo priemonės, – pasakoja įmonės talentų pritraukimo komandos vadovė Ieva Kuniejūtė. – Per visą pandemijos laikotarpį darbuotojams pasiūlėme daugybę papildomų verčių ir sprendimų darbo organizavimui: mūsų restoranas tiekė maistą į namus, organizavome nuotolines neformalias komandų formavimo sesijas tarpusavio ryšiui išlaikyti bei puoselėti, pristatėme partnerystę su emocinės gerovės programėle „Mindletic“ bei nemokamas psichologo konsultacijas, vyko nuotoliniai sporto užsiėmimai su treneriais ir kitos veiklos.
Antrajame penketuke – bankai ir naujokai
Šeštoje vietoje įsitaisęs „Danske Bank“, kaip teigia jo Talentų pritraukimo komandos vadovė Kristina Kietienė, iš pandemijos sugebėjo pasiimti daug gero. Nuo pirmos pandemijos dienos visi darbuotojai turi galimybę dirbti per nuotolį, hibridiniam darbui pritaikytos technologijos, ofisai, dar labiau suartėta su kolegomis kitose šalyse, mokomasi rūpintis ne tik savo fizine, bet ir emocine gerove (pvz. į sveikatos draudimo paketą įtrauktos kompensuojamos psichologo konsultacijos ir kt.).
Telekomunikacijų įmonei „Tele2“ (8 vieta) greitai reaguoti ir prisitaikyti prie naujos situacijos padėjo lankstumas ir greitis. „Biure dirbantys kolegos jau ir anksčiau turėjo galimybę dirbti per nuotolį, turėjo tam visas priemones, todėl nesudėtingai galėjome pradėti dirbti iš namų, – pasakoja „Tele2" žmogiškųjų išteklių vadovė Baltijos šalims Ieva Daugėlienė. – Mūsų pardavimų vadybininkai dirbo uždarytuose salonuose. Vos tik atsirado galimybė vėl pakviesti klientus į parduotuves, mes savo salonus atidarėme pirmieji iš telekomunikacijų bendrovių.
Per karantiną stiprinom komandos dvasią – ieškojom būdų, kaip bendrauti ir linksmintis nuotoliniu būdu: transliavome nuotolines mankštas, kvietėme į žingsniavimo iššūkius, rengėme online paskaitas aktualiomis temomis, rengėme nuotolinį vaikų darželį, atsirado nuotoliniai protmūšiai ir net humoristinių improvizacijų popietės.“
„Užgriuvus pandemijai, daug ką darėme bandymų būdu, bet dabar iškristalizavome pagrindinius klausimus, į kuriuos labiausiai telkiamės : darbuotojų saugumas, saugios darbo aplinkos užtikrinimas, dėmesys psichikos sveikatai ir darbas su vadovais ir darbuotojais, – vardija „Swedbank“ (9 vieta, Estijos Swedbank - 8 Estijoje, Latvijos Swedbank – 3 Latvijoje) Karjeros centro vadovė Simona Lėverienė. – Atsižvelgėme į rizikos grupių darbuotojus pagal amžių, sveikatą, rekomendavome dirbti kiek galima iš namų, aprūpinome darbuotojus, dirbančius su klientais ar ofise, visomis saugumo priemonėmis, ilgą laiką dirbantiems ofise buvo suteikiami ir nemokami pietūs. Pandemijos metu, labiau nei bet kada iki šiol matome, kaip darbas ir asmeninis gyvenimas yra susipynę ir koks svarbus balansas visose srityse.“
Pasak pirmą kartą į patraukliausių darbo vietų reitingą patekusios bendrovė „Mars Lietuva“ (10 vieta) Personalo skyriaus vadovės Viktorijos Kriščiūnaitės , įmonė nuo nuo pat pradžių ėmėsi priemonių darbuotojams apsaugoti, atliko reikiamas pertvarkas įmonėje, atšaukė darbo keliones.
Personalą ir gausino, ir tobulino
Gal atrodys kiek netikėta, tačiau šalia pandemijos Lietuvos darbo rinka šiuo metu išgyvena ir tikrų tikriausią bumą darbo rinkoje. Aktyviai dairomasi naujų darbuotojų, samdomi specialistai, kuriamos naujos darbo vietos. Tiesa, darbuotojų trūkumas toliau tik aštrėja, o kai kuriuose sektoriuose pasiekė tiesiog neįtikėtiną lygį. Nuo bendrųjų tendencijų neatsilieka ir didelė dauguma patraukliausių darbdavių.
Labiausiai – net 1230-čia darbuotojų - nuo 2020 m. pradžios personalą išaugino „Thermo Fisher Scientific“ grupė (žr. infografiką). Įmonė gerai žino, ko reikia naujam darbuotojui, nes jau po pirmų mėnesių įsidarbinusius naujokus prašo pasidalinti įspūdžiais ir integracijos patirtimi, kurią panaudoja įmonės patrauklumui didinti, - sako įmonės personalo direktorė Aistė Šemeškevičienė, - Be to, savo paieškos lauko neapribojame vien Lietuva. Turime relokacijos politiką ir jau nemažai įsidarbinusių kolegų iš kitų šalių. Taip pat siūlome persikėlimo į sostinę premiją specialistams iš kitų Lietuvos miestų.“
Antroje vietoje „Telia Lietuva įmonių grupė (+668 darbuotojai). Kaip teigia įmonės žmogiškųjų išteklių vadovas Ramūnas Bagdonas, „sunkiausiai einasi prisivilioti darbuotojus į startines karjeros pozicijas, pavyzdžiui, skambučių centro konsultantus. Skambučių centro darbuotojų paieškose plečiame savo paieškų lauką: ieškome darbuotojų regionuose siūlydami nuotolinį darbą. Ieškome darbuotojų pusei darbo dienos, taip pritraukdami mamas ar turinčius kitus darbus. Taip pat sukūrėme “Telia” akademiją suteikdami galimybę tam tikrą laiką tik mokytis, o į darbus įsitraukti jau po mokslų. Beje, mūsų darbuotojai gali pasinaudoti darbostogų galimybe, kuri suteikia jiems daugiau lankstumo derinant asmeninius ir darbo įsipareigojimus. Pagrindinės kompetencijos, kurių šiuo metu ieškome yra skaitmeniniai analitikai, IT specialistai, klientų aptarnavimo ir pardavimų kompetencijų žmonės, o taip pat tęsiame mūsų „Telia Company“ kompetencijų centro Lietuvoje auginimą.
Šiuo metu „Vinted“ biuruose Vilniuje, Utrechte, Amsterdame, Prahoje ir kitur jau dirba per 1000 darbuotojų. Planuojama toliau aktyviai įdarbinti įvairių sričių – IT inžinerijos, personalo, duomenų mokslo, informacijos saugumo, finansų ir teisės, dizaino, produkto, rinkodaros ir kitų krypčių – specialistus.“
Ketvirtoje - „Danske Bank“ ir susijusios įmonės (+388). Bankui sunkiausia rasti specialistus, kurių rinkoje tiesiog nėra pakankamai (pvz. įv. IT rolės), todėl atsisukta į vyresniuosius. „Mes labai norėtume sulaukti daug daugiau kandidatų, kuriems yra 45, 50 ar net 60 metų, kurie turi entuziazmo mokytis patys ir pasidalinti savo patirtim su jaunesniais kolegom. Savo ruožtu, esam pasiryžę padėti su trūkstamomis anglų kalbos ar profesinėmis žiniomis, - pasakoja Talentų pritraukimo komandos vadovė Kristina Kietienė, - Lietuvoje sutelkti savotiški „Danske Bank“ grupės smegenys, tad šalia įvairaus pobūdžio bankinių operacijų rolių turime daug aukštos kompetencijos finansuose, IT, teisėje, analitikoje, projektų valdyme ir kt. reikalaujančių pozicijų.“
Penktoje – „Lidl Lietuva“ (359). „Lidl Lietuva“ yra žinoma kaip aukščiausias vidutines algas tarp didžiųjų šalies prekybos tinklų mokanti įmonė, o nuo šių metų pradžios visiems įmonės darbuotojams atlyginimai dar išaugo nuo 5 iki 15 proc. Algų biudžeto didinimui iki 2022 finansinių metų pabaigos papildomai skirsime net 9 mln. eurų. Įmonėje taip pat skatinamas darbuotojų tobulėjimas ir karjeros augimas, todėl yra siūloma apie pusšimtį vidinių mokymų. Pernai pareigose pakilo apie 15 % įmonės darbuotojų. „Mūsų plėtra nesustoja ir šiais metais – jau nuo Naujųjų metų ir toliau kuriame darbo vietas bei ieškome naujų darbuotojų įvairiuose šalies miestuose,“ - sako „Lidl Lietuva“ personalo vadovė ir valdybos narė Sandra Savickienė.
Šeštoje Tele2 grupė (+113 darbuotojų). Anot kompanijos žmogiškųjų išteklių vadovės Baltijos šalims Ievos Daugėlienės, „Tele2 nuolat samdo ir turi laisvų darbo vietų. „Ieškome žmogaus ne tik su tam tikromis kompetencijomis. Mums labai svarbu, kad sutaptų mūsų ir kandidato vertybės. Tad kartais paieška užtrunka ilgiau. Tai gali atrodyti keistai darbuotojų trūkumo laikais, tačiau mes įsitikinome, kad neskubėjimas, įsivertinimas – labai sveika tiek darbuotojui, tiek įmonei, ir smarkiai prisideda prie mažesnės kaitos.“
Stiprina komandą
Kitos Patraukliausių Lietuvos darbdavių TOP10 dalyvės labiau orientuojasi ne į personalo kiekybę, o į kokybę, t.y. pagrindinį dėmesį skiria esamų darbuotojų kompetencijoms, ieško aukštesnio išsilavinimo darbuotojų ir pan.
„Būsimus darbuotojus pirmiausiai vertiname pagal asmenybę ir net jeigu tą akimirką neturime laisvos pozicijos, tačiau matome, kad konkretus specialistas galėtų sėkmingai veikti mūsų komandoje, palaikome su juo kontaktą, – sako bendrovės „Eurovaistinė“ Žmonių departamento direktorė Monika Milė, – viena iš priežasčių, kodėl žmonės renkasi mūsų įmonę ir joje pasilieka ilgam – organizacijos kultūra. Veikiame atvirai, paprastai, palaikome ir įtraukiame savo kolegas į įvairius procesus, todėl tai tampa svarbiu apsisprendimą lemiančiu veiksniu.“
„Darbuotojai dažnai pasirenka mus, lieka mūsų organizacijoje arba sugrįžta čia dėl unikalios mūsų kultūros, darbo aplinkos, stabilumo, lankstumo derinant darbą ir asmeninį gyvenimą, - dėsto „Swedbank“ Karjeros centro vadovė Simona Lėverienė. – Šiuo metu sunkiausiai sekasi ieškoti programuotojų, inžinierių, duomenų analitikų, klientų aptarnavimo, taip pat specialistų dirbti su įvairiomis banko operacijomis. Siekdami pritraukti reikiamos kompetencijos darbuotojus, imamės įvairių priemonių: aktyviai reklamuojame pozicijas socialinėse medijose, skatiname darbuotojus dalintis savo sėkmės istorijomis, bendradarbiaujame su įvairiomis švietimo, socialinėmis organizacijomis dalindamiesi savo gerąją praktika, organizuojame praktikos bei stažuočių programą „Kick-start your career“ bei Swedbank IT akademiją, kurioje ruošiame jaunuosius IT specialistus ir daug kitų įvairių veiklų.“
Naujų darbuotojų jau dairosi ir „Hegelmann transporte“. „Planuojamos labai įvairios pozicijos: administracijoje plėsime pardavimų, transporto, finansų komandas, logistikos centre didinsime prekių atrinkėjų, sandėlio operatorių ir prekių ženklinimo operatorių komandas,“ – vardija įmonės žmogiškųjų išteklių vadovė Aistė Mardosaitė.