– Birželį įsigaliojo Lygių galimybių įstatymo nuostata, įtvirtinanti vartotojų apsaugą nuo priekabiavimo, seksualinio priekabiavimo ir nurodymo diskriminuoti. Kaip prekių pardavėjai (-os) ir paslaugų teikėjai (-os) turės šią nuostatą įgyvendinti?

– Įvairios paslaugas teikiančios įstaigos, įmonės ir organizacijos turės skirti dėmesio darbuotojų supažindinimui, ką reiškia pagarbus elgesys, paaiškinti, kokių veiksmų vengti bendraujant su klientais (-ėmis). Aptarnavimo vietose svarbu atkreipti dėmesį ir sureaguoti, jei prie kažko priekabiaujama, tarkime, dėl tautybės ar amžiaus, kažkas yra niekinamas (-a) dėl seksualinės orientacijos, negalios ir kitų asmens tapatybės požymių.

Įstatymo pakeitimai numato ir apsaugą nuo į paslaugos apimtį nepatenkančių prisilietimų. Pavyzdžiui, netinkami prisilietimai masažo, sveikatos apžiūrų metu (žmogus dažniausiai jaučia, kada yra liečiamas (-a) ne taip, kaip reikėtų) galėtų būti laikomi seksualiniu priekabiavimu.
Birutė Sabatauskaitė

– Ar galėtumėte trumpai pristatyti, kaip atpažinti seksualinį priekabiavimą, priekabiavimą dėl asmens tapatybės ir nurodymą diskriminuoti vartotojų teisių srityje?

– Žmonės priekabiavimą dažnai supranta tik kaip seksualinį priekabiavimą. Tai skirtingos ir kartu panašios diskriminacijos formos. Panašios tuo, kad jomis žeminamas asmens orumas, skirtingos – savo išraiška.

Elgesys, kuriuo dėl žmogaus amžiaus, tautybės, lyties ir kitų tapatybės požymių siekiama įžeisti arba įžeidžiamas asmens orumas, siekiama sukurti arba sukuriama bauginanti, priešiška, žeminanti ar žeidžianti aplinka, yra laikomas priekabiavimu. Pateiksiu pavyzdį iš darbo praktikos. Vienas žydų tautybės gyventojas pasakojo, kaip atėjęs į turgų – vietą, kurioje įprasta derėtis – turėjo klausytis žeidžiančių priekabių, esą, žydai visada prašo nuolaidų.

Seksualinis priekabiavimas yra užgaulus žodžiu, raštu ar veiksmu išreikštas seksualinio pobūdžio elgesys. Konsultacijų su gyventojais metu esame girdėję įvairiausių istorijų, kai asmenys yra netinkamai liečiami ir liečiamos, jiems ir joms laidomi seksualizuojantys, išvaizdą vertinantys komentarai, nieko bendro su paslauga ar preke neturinčios replikos apie apatinius, krūtis ir pan. (pavyzdžiui, kavinėse).

Nurodymas diskriminuoti gali būti išreiškiamas ne veiksmu, bet raginimu pažeisti klientų teises. Pavyzdžiui, nurodymas neaptarnauti pakistaniečių, vyresnio amžiaus žmonių ir pan.

– Naujos nuostatos įtvirtina, kad nei savininkas (-ė), nei paslaugų teikėja(s) ar prekių pardavėja(s) negali priekabiauti, seksualiai priekabiauti ir nurodyti diskriminuoti vartotojų. O jei klientai (-ės) priekabiauja prie darbuotojų? Ką tokiu atveju daryti?

– Darbdaviams ir darbdavėms galioja pareiga kurti saugią darbo aplinką. T. y. užtikrinti, kad darbuotojai ir darbuotojos nepatirtų priekabiavimo, seksualinio priekabiavimo ir kitų diskriminacijos formų. Susidūrę su minėtomis aplinkybėmis darbuotojai ir darbuotojos pirmiausia turėtų informuoti darbdavį (-ę). Jam ar jai nekreipiant dėmesio į tai, kad darbuotojai ir darbuotojos susiduria su tokiu elgesiu, asmenys gali teikti skundą Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai.

Svarbu turėti ir tam tikras vidaus tvarkos taisykles, kurios apima ir priekabiavimo ar seksualinio priekabiavimo prevenciją bei reagavimo į tokius atvejus mechanizmą. Priekabiaujantį (-čią) prie darbuotojų klientą ar klientę, priklausomai nuo elgesio, reikėtų įspėti, jog nebebus aptarnaujami. Prireikus, galima atsisakyti aptarnauti, jei kelia pavojų, elgiasi agresyviai, trikdo viešąją rimtį – iškviesti policiją.

Prevencinės ir apsaugos nuo diskriminacijos priemonės, priklausomai nuo paslaugų pobūdžio, gali skirtis. Jei tai yra naktinio pasilinksminimo vieta, kurioje rizika susidurti su priekabiavimu yra didesnė, galima pagalvoti apie apsaugos darbuotojų samdymą. Kai seksualinis priekabiavimas ar priekabiavimas vyksta čia ir dabar, o darbdavio (-ės) nėra, svarbu iš anksto būti susitarus, kaip darbuotojai (-os) turėtų reaguoti, elgtis, padėti vieni (-os) kitiems (-oms).

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją