Aurimas Mikalauskas, audioteka.lt įkūrėjas ir vadovas teigia, kad jo projektas ir verslas sukurtas kaip priemonė tobulėti tiems, kurie visiškai neturi laiko tobulėjimui. O tas laikas tampa vis svaresnė valiuta.
Vadovavimo konsultantas Saulius Jovaišas kalbino Aurimą apie tobulėjimo kainą ir laiką jam laidoje „Boso valanda“.
– Ar visi nori skirti laiko tobulėjimui? Atrodo, visi sako, kad nori. Tačiau tas „nori“ ne visada virsta pokyčiu.
– Tokie žmonės net nežengia pirmojo žingsnelio, jeigu nori. Kalbant apie knygas: ateini į knygyną ir niekaip neišsirenki tos knygos, arba išsirenki, pasidedi ir niekada neatsiverti. Galbūt pats noras nebuvo labai tikras, galbūt noras nesusijęs su realiu savo ateities paveikslu. Tikrai yra daug įvairių priežasčių, kodėl žmonės priešinasi ir kiekvienam atrastumėm jų individualiai.
– Tu esi vienas iš nedaugelio žmonių, kuris labai daug dirba su savimi, labai stipriai keičia save, savo įpročius, savo veiksmus ir jų seką. Ką tu darai, kad tobulėtum?
– Kai man buvo keturiolika metų, tėvai man nupirko labai lėtai veikiantį kompiuterį. Aš į jį norėdavau visko įdėti, bet niekas ten netilpdavo, todėl aš pradėjau jį valyti, ieškoti būdų, kaip viską sumažinti, ir nuolat jį sugadindavau. Kai sugadini, turi neveikiantį daiktą. Tėvai nuveža remontuoti ir aš žiūriu, ką ten daro dėdės.
Vieną kartą, antrą kartą, paskui namie vartydamas knygą, moksleivių žinyną, radau, kad ten yra Microsoft DOS komandos, ir supratau, kad tai tas pats, ką tie dėdės naudoja. Tai nuo tos knygos aš atsispyriau, pradėjau mokytis ir, kai trečią kartą kompiuterį sugadinau, tai pats ir pataisiau.
Nuo to laiko aš turiu asociaciją, kad knyga gali man padėti pasidaryti tai, ką aš pats noriu.
– Tu pats galvoji, jog iš knygų galima visko išmokti. Tačiau ne visi skaitantys išmoksta iš knygų. Kaip skaityti knygas, kad iš jų išmoktum?
– Svarbiau yra, kaip atrasti knygą. Dažniausiai tai nutinka, kai aš noriu kažką išspręst. Pirmas atradimas buvo, kai aš netyčia atradau, kad iš knygos galima kažką išmokt, bet vėliau aš jau ieškodavau, kaip kažką konkrečiai išmokti.
Aš neturiu nei IT išsilavinimo, nei formalaus verslo išsilavinimo. Viskas, ką turiu, yra per knygas. Ir, kai tu pastebi, kad tai veikia, prasideda toks į viršų kylantis ciklas: pabandei, suveikė ir tai užsitikrini. Knygos tikrai veikia, jeigu tu su jomis dirbi. Tuomet supranti, kad nori to visko išmokt, ir tai man gyvenime duos gražesnius santykius, gražesnį namą, daugiau pinigų – ko tik kas nori.
– Ką tau pavyko pakeisti per saviugdos, savęs tobulinimo procesą knygų pagalba?
– Man pavyko pradėti antrą gyvenimą. Pirmuoju gyvenimu aš laikau savo IT gyvenimą, kuris prasidėjo keturiolikos metų, penkiolikos įsidarbinau, ir nuo to laiko dirbau sistemų inžinierium, paskui sistemų optimizuotoju ir taip toliau.
Ir vienu metu man tas gyvenimas nusibodo, supratau, kad nebeveža, pasiekiau tiek, kiek norėjau.
Ir, supratau, kad reikia kažką naujo pradėt. Jau buvau atradęs audioknygą, kaip tobulėjimo priemonę, ir pagalvojau, kaip būtų gerai atnešti į Lietuvą audioknygas, bet neturėjau žalio supratimo, kas yra vadovavimas, vadyba, verslas, pardavimai, rinkodara. Pradėjau ieškoti knygų, tokių kaip „Verslo mitas“, kad suprasčiau, kas tai yra. Knygos man suteikė pamatą suprasti, apie ką yra visas tas verslas, vertės kūrimas.
Kur aš galiu sukurti vertę? Audioknygose. Ar yra Lietuvoj? Ne, nėra. Aš tuo metu blog‘inau, mokiausi rašyti, kas, beje, irgi yra knygų dėka, nes mokykloje nelabai mokiausi lietuvių kalbos. Ir pamačiau, kad žmonėms Lietuvoje reikia audioknygų, nes ne visi klauso anglų kalba. Ir nors tu sukuri verslą ir gerą produktą, tačiau jis nevažiuoja! Tuomet ieškai informacijos, kas yra pardavimai, rinkodara.
Negaliu sakyti, kad knygos yra atsakymas į viską, nes kai aš atseku savo gyvenimo kelionę, visada atsiranda tinkamas žmogus, kuris nukreipia tave tinkama linkme. Aš labai vertinu koučingo kultūrą, nes visuomet atsirasdavo šalia žmogus, kuris pasiūlydavo pasidomėti konkrečiu dalyku, kurio dėka atsiverdavo naujas didžiulis paveikslas.
– Visų žmonių gyvenime atsiranda patariantys žmonės, bet ne visų žmonių gyvenime tie žmonės padaro įtaką. Kaip tu pats turi elgtis, kad ta įtaka atsirastų ir suveiktų?
– Tu turi turėti klausimą ir jį su savimi nešiotis. Reikia visiems pasakoti, kuo tu gyveni, neslėpti kažko, jei turi super gerą verslo idėją, tai ir pasakoji ją.
Pavogs? Visi dabar užsiėmę savo reikalais. Kai tu kalbi, žmonės mato, kad tu turi tikrą klausimą, ne šiaip šneki apie kažką. Žmonės padeda, jei turi patirties ir žino, apie ką tu kalbi. Kai tu turi klausimą, pastebi atsakymus.
– Dabar labai daug knygų, patariančių, kaip tapti milijonieriumi ir kaip surasti savo sėkmę. Žmogus įgyja įsivaizdavimą, kad gyvenimas gali būti labai kitoks, jei jis labai pasistengs. Dažnu atveju tai tampa neurozėm ir depresijom, kai žmonėms vėliau net psichoterapija nelabai padeda. Aš skaitau, o kur rezultatai?
– Yra knygų, tarkim, „Tik vienas dalykas“, „Esencializmas“, kurios parodo, kad tu gali pasiekti bet ką, bet negali pasiekti visko. Čia yra labai didžiulis atskyrimas. Ir tu gali nuspręsti, ko tu nori, ir, idealiu atveju, ko tu vieno šiuo metu nori. Ir eiti ta kryptimi.
Vienas asmeninis pavyzdys. Užsimaniau nubėgti maratoną. Kaip ir visi, nusipirkau rūbus, nubėgau du šimtus metrų ir nesuprantu, kaip įmanoma nubėgti kilometrą, nekalbant apie keturiasdešimt du! Tada supranti, kad yra treneriai, kurie padės suprasti, kaip peržengti visas ribas. Pirmus du kilometrus bėgau pusę metų, o paskui viskas sparčiai greitėjo ir supratau, kad fokusavimasis į vieną kažkokį uždavinį pasiteisina.
Ir tuomet keliamas klausimas „kam tu tai darai?“. Kalbant apie maratoną, man tai buvo stimulas, kad išmokčiau siekti tikslo. Jeigu aš galiu pasiekti tikslą fiziniuose dalykuose, tai visa tai persikels ir į kitas sritis.
Nuo dviejų šimtų metrų iki maratono – man tai truko trejus metus. Lygiai taip pat ir versle galima siekti mažų tikslų už mėnesio, didesnių tikslų už metų ir kažkokio didžiulio tikslo už dešimties metų. Ir tai tinka net kai planuoji dieną: kai neturi aiškaus matymo, nematai prasmės, o kai prisimeni „kam“, mažos dienos tikslas veda į didesnį savaitės, mėnesio, pusmečio, metų ir penkerių metų tikslą. Tuomet atsiranda energija ir mėgavimasis procesu.
– O kur spontaniškumas, kur dvasios polėkis? Tikslai, metodika...
– Jie niekur nedingsta, nes viskam yra savas laikas. Gyvenimo džiaugsmui yra asmeninis gyvenimas ir mokymasis balansuoti. Reikia skirti laiko augimui ir tada tuose rėmuose atsiranda erdvės, taip pat erdvės ir spontaniškumui. Kai per augimą peržengi savo ribas, tada atsiranda erdvė santykiams, patirčiai, visai kitokiai refleksijai, ryšiui su žmonėmis.
– Kadangi jau kalbam apie knygas, kokią knygą norėtum, kad žmonės perskaitytų?
– „Tik vienas dalykas“. Pats šiais metais tris kartus perklausiau, po kiekvieno karto rimtą pakeitimą padariau ir visiems rekomenduoju tą patį padaryt.
– Ar turi žmogų, kurį laikai savo mokytoju?
– Kaip auginimo mokytoją išskirčiau Anthony Robbins. Jis man sunkiu metu padėjo, esu jo seminaruose dalyvavęs, asmeniškai neteko dirbti, bet esu klausęs daug jo programų.
– Kaip pradėt, kai nesinori pradėt?
– Galvoti tik apie tai, ko tu nori. Jeigu nieko nenori, tai nieko ir nedaryk. Bet, jei kažko nori, išgrynink rezultatą ir galvok, kokie yra žingsneliai, kurie tave ten atves. O po kiekvieno žingsnelio pagalvok, kur eini, kodėl tą žingsnelį reikia padaryt.
– Kaip išlaikyti fokusą ir nepasiduot?
– Man labai padėjo viena knyga Seth Godin „The dip“. Ją perklausiau vieną kartą ir man užteko, kad suprasčiau, jog kad ir ką darai, viskas prasideda lengvai, tada įkrenti į tokią duobę ir galiausiai iš jos išsikapstai, kyli, o tada bus kita duobė. Tu supranti, kad visa tai pasikartojantis dalykas, visada papulsi į duobę ir visada iš jos išsikapstysi.
– Atsidūrimas duobėje yra požiūris, kad tu judi tinkama kryptimi. Kokia tavo mėgstamiausia nesėkmė?
– Tai turbūt verslo pradžia, kai aš galvojau, kad geram produktui nereikia reklamos, ir visą dėmesį skyriau tik gerų produktų kūrimui. Ir tai man atvėrė labai platų rinkodaros paveikslą, kurio svarbą dabar labai gerai suprantu.
Laidas „Boso valanda su S. Jovaišu“, videoseminarus, Sauliaus Jovaišo rekomenduojamus skaitinius ir verslo konsultantų įžvalgas galite stebėti socialiniuose tinkluose Facebook, Linkedin, o taip pat laidų įrašus Youtube ir Spotify „Boso valandos“ kanaluose.