Rokas Stuogis, užaugęs kaime gražiu pavadinimu Vilkagiris, šiandien – ketvirto kurso istorijos studentas Vilniaus universitete. Tad beveik visos mintys ir planai – apie tai, kaip sėkmingai ir įdomiai parašyti baigiamąjį darbą. Jo tema – Pasvalio krašto siaurasis geležinkelis. Apie siauruką Rokas gali pasakoti ilgai ir įtraukiančiai – juolab kad jau atrado mažai kam žinomų istorijos vingrybių. Dalį jų atskleidė ir skaitytojams.
Istorijos žinias gilina ir keliaudamas po Lietuvą, savanoriaudamas Vilniaus universiteto muziejuje, kur dažniausiai veda ekskursijas po VU rūmų ansamblį. Nors mokosi sostinėje, Rokas negali pamiršti ir savo krašto.
„Taip natūraliai išeina…“ – nusišypso. Ne tik dažnai grįžta – namuose jau apie šešerius metus bitininkauja, bet ir draugus pakviečia aplankyti Pasvalį bei praveda jiems ekskursiją. Stengiasi parodyti ne tik miestą, aplankyti Krašto muziejų, Rašytojų erdvę bibliotekoje, baseiną, bet ir nuvykti į partizanų bunkerį Žadeikiuose, nuvažiuoti į Joniškėlį bei, žinoma, paragauti Sigutės koldūnų. Štai ir išeina visa įdomi diena Pasvalio krašte…
„Kaimas patyrė sodybų tuštėjimo metą (juokiasi). Liko tuščia sodyba, asmeniniai prosenelių daiktai atkeliavo pas mane: paprastas ąsotis, arbatinukas… O proseneliai mirė, kai man buvo šešeri – dar kažkiek ir prisimenu.“
Na, o kiekvienas daiktas turi ką papasakoti – reikia tik įdėmiai paklausyti.
– Ne pirmą sykį lankai gimtinę jau kaip būsimasis istorikas. Ir pats domiesi Pasvalio istorija, ir pažindini su ja bendraminčius?
– Pasvalio istoriją „atradau“ studijų metais. Mokydamasis apie naujuosius laikus, aptikau bendrosios Lietuvos istorijos pavyzdžių Pasvalio miesto ir rajono istorinėje raidoje. Rašydamas darbus ar ruošdamas pristatymus paskaitoms, jei tik galiu, pasiremiu Pasvalio istorija. Dažnai nesuvokiame, kiek XX amžiaus su Lietuvos istorija susijusių įvykių slypi derlingame ir kasmet pavasarį įsmengančiame Pasvalio krašte…
– Gal pasvaliečių žiniose apie savo miesto istoriją jau matai kokių nors spragų ir norėtum jas užpildyti?
– Paskutiniais studijų metais susidomėjau siauruoju geležinkeliu Pasvalio krašte, todėl čia galiu rasti spragų net ir istoriografijoje. Pasitaiko atvejų, kai rašoma, jog siaurasis geležinkelis iš Joniškėlio į Žeimelį buvo nutiestas vokiečių Pirmojo pasaulinio karo metais, tačiau tai yra visiška netiesa. Visą XX amžiaus trečią dešimtmetį vyko diskusija dėl šio geležinkelio poreikio. 1939-ųjų metų balandį buvo pradėti darbai Joniškėlio–Vaškų–Žeimelio ruože, kurie, prasidėjus Antrajam pasauliniam karui (1944 m.), buvo baigti vokiečių okupacinės valdžios.
– Siaurukas. Kuo tave patraukė būtent šis paveldas, o gal reikėtų sakyti, – reiškinys? Daugelio atmintyje šis žodis pakelia šūsnį prisiminimų, garsų ir vaizdų. Ką apie siaurąjį geležinkelį pats radai netikėto?
– Siauruku susidomėjau beveik atsitiktinai, kai 2020-ųjų metų saulėtą vasarą prisijungiau į dviejų dienų žygį bėgiais iš Pajiešmenių į Biržus. Susipažinau su marga siaurojo geležinkelio istorija Pasvalio ir Biržų kraštuose, iš amžininkų lūpų išgirdau pasakojimus apie darbą stotyse, prisiminimus apie keliones siauruku, visa tai paskatino tyrinėti šio paveldo istoriją ir atiduoti duoklę gimtajam Pasvalio kraštui. Šį „fenomeną“ giliau tyrinėti pradėjau trečiame kurse, kai pas gerai pasvaliečiams pažįstamą, ne kartą Pasvalyje sutiktą doc. dr. Salvijų Kulevičių pasirinkau kursinio darbo temą „Siaurasis geležinkelis tarpukario Lietuvoje: plėtra, modernizacija, reikšmė. Pasvalio krašto atvejis“.
Pasvalio krašte siaurasis geležinkelis nebuvo detaliai tyrinėtas istorikų, jo istorija aprašyta paviršutiniškai. Pirmiausia ieškojau datos, kada tiksliai atidarytas geležinkelis Pasvalys–Biržai, nes istoriografijoje buvo pateikiamos skirtingos versijos, kas reikalavo iš naujo peržvelgti šaltinius. Pavyko rasti, kad siaurasis geležinkelis Pasvalys–Biržai buvo atidarytas 1921-ais metais per Jonines Biržuose, o birželio 26-ąją Pasvalyje. Tomis dienomis Biržuose ir Pasvalyje lankėsi Ministras pirmininkas ir tuo metu susisiekimo ministro pareigas einantis Kazys Grinius bei kiti ministerijų darbuotojai ir garbingi svečiai.
– Kaip manai, kuo Pasvalio istorija gali būti įdomi kitų rajonų gyventojams? Kas labiausiai patraukia kurso draugų, dėstytojų dėmesį, kai jiems pristatai savo miestą?
– Manau, kad visos vietinės istorijos yra savaip įdomios. Tyrinėdami savo kraštą, galime pajusti, kiek daug bendro turime su gretimais rajonais. Siaurasis geležinkelis būtent tai ir parodo – Pasvalio istorija nėra užsidariusi rajono rėmuose, siauruko bėgių praeitis mus jungia su Pakruojo, Biržų ir Panevėžio bendruomenėmis. Manau, tame ir slypi istorijos įdomumas.
Daugelis tikrai nežinome miestų ar miestelių istorijų, todėl nevietiniams išgirstas istorinis faktas apie Pasvalį yra įdomus ir mažai girdėtas. Esu pastebėjęs, kad kurso draugus patraukia faktas, jog Pasvalio herbo autorius yra grafikas Petras Repšys, kuris taip pat sukūrė dabartinį Vilniaus universiteto herbą. Dėmesį patraukia daugelio žymių asmenybių gyvenimo pėdsakai Pasvalio krašte, pavyzdžiui: Jonas Vileišis iš Medinių kaimo, Gabrielė Petkevičaitė-Bitė, veikusi Joniškėlyje, Prezidento Antano Smetonos žmona Sofija vaikystę leisdavo Vytartų dvare pas savo senelius, o per Smetonos 54-ąjį gimtadienį pasvaliečiai „padovanojo“ vardinį tiltą „Antanas Smetona“ šalia Ustukių kaimo, kurio atidarymo iškilmėse tą dieną dalyvavo pats Prezidentas.
– Kartais atrodo, kad istorija ir šiandien gyvenantys žmonės – skirtingi, nesusitinkantys keliai. Kaip manai, ko reikia, kad mūsų istorija mums taptų įdomesnė?
– Sunku atsakyti ir turbūt nėra vieno atsakymo į šį klausimą. Istorijos pažinimas ateina per švietimą, vaizdinius, istorinius objektus. Istorijos pamokose mokiniai supažindinami su bendrąja istorija, kas leidžia bendrai pažinti Lietuvos ir pasaulio praeitį. Bet labai svarbu gebėti atrasti bendrosios istorijos pavyzdžių savame krašte. Iš mokyklos žinome, kad Kaunas pasižymi savo modernizmo stiliaus architektūra, bet niekas mokykloje neprideda, kad pirmoji Lietuvoje moderni siaurojo geležinkelio stotis buvo 1932-aisiais metais pastatyta būtent Pasvalyje, kuri išlikusi iki šių dienų.
Ne vienas pastebėjome, kad tarp pasvaliečių vėl išpopuliarėjo poetas Bernardas Brazdžionis, kai šiai asmenybei 2020-aisiais buvo pastatytas paminklas. Tai labai džiuginantis reiškinys ir puikus pavyzdys, kai savo krašto istorijos pažinimas ateina per akiai patrauklų kūrinį, skirtą žymiam krašto žmogui.
Lietuvoje vis dar išlieka tendencingai populiari partizanų kovos istorija, todėl norėtųsi, kad Pasvalyje ar Pervalkuose atsirastų deramas įamžinimas iš Pervalkų kaimo kilusiam poetui, partizanui Broniui Krivickui. Tik deramai įamžinę savo krašto praeitį ir skleisdami tvirtą žinią apie savo kraštą, mes galime savyje atrasti istorijos grožį.
– Ačiū už pokalbį!