Visus atsakymus žino panevėžietė kino operatorė Simona Pranulytė, su kamera meistriškai nardanti Londono kino, mados ir pramogų džiunglėse. Kniaudiškių mikrorajone užaugusi S. Pranulytė šiuo metu velnišku megapolio tempu pulsuojančiame Londone darbuojasi kino operatore.
Garsūs ir dar garsesni
„Londonas tokių trumpo žanro, vadinamųjų short form, projektų yra tiesiog perkrautas, todėl veiklos bent jau kol kas tikrai netrūksta“, – džiaugiasi Simona. Anot S. Pranulytės, vienas tokio darbo privalumų yra galimybė prisidėti prie išskirtinių projektų bei dirbti su puikiais žmonėmis ir prekiniais ženklais. Jos sąskaitoje garsiausi užsakovai – „Gucci“, „Dior“, „Adidas“, „Nike“, „YSL“, „Charlotte Tilbury“ ar „Clinique“. Muzikos klipų filmavimas su jaunosios kartos popžvaigžde Rosalija, anglų dainininke bei šokėja FKA Twigs, britų indiroko grupe „1975“, škotų muzikantu Luisu Kapaldžiu, amerikiečių hiphopo atlikėju Will I Am ir daugeliu kitų. O kur dar kampanijos ir ilgametražiai projektai su garsiuoju daktaru Hausu, kurį įkūnija aktorius Hju Loris, populiariojo serialo „Sostų karai“ žvaigžde Emilija Klark, legendine aktore Imelda Staunton ar Anglijos futbolo dievu Deividu Bekhemu.
Princesės namuose
„Neskaitant to, kad visa mūsų filmavimo grupė gavo nemokamą Big Beno turą, mes taip pat turėjome unikalią galimybę užlipti ant pastolių ir pamatyti šio istorinio laikrodžio ciferblatą iš arti!“ – džiūgauja Simona.
Kitas projektas – interviu interjero dizaino žurnalui su princesės Dianos broliu grafu Čarlzu Spenseriu jų šeimos namuose Altorpo dvare. Po tragiškos mirties 1997 m. princesė Diana čia atgulė amžino poilsio. Dvaras Spenserių šeimai priklauso daugiau nei 500 metų. Princesės atminimui skirta nedidelė sala su šventykla ant Ovalo ežero.
Dar vienas ne mažiau įsimintinas S. Pranulytės kūrybinis darbas – populiaraus „Glamour“ žurnalo „Women of the Year“ apdovanojimų filmavimas. Šis unikalus projektas skirtas pagerbti ryškiausias aktyvistes, rekordininkes, pokyčių pradininkes ir kitas nuostabias moteris, rodančias pavyzdį savo srityse. „Tai mane labai įkvėpė nepasiduoti ir siekti savo tikslų net ir šioje kino pramonėje, kurioje vis dar visiškai dominuoja vyrai“, – sako panevėžietė.
Prisitaikyti prie pokyčių
Ji svarsto, kad būtent dėl to ir pačiai pavyko patekti į šį magišką ratą. Anot S. Pranulytės, pokyčiai už kameros taip pat lemia pokyčius ir prieš kamerą. „Man atrodo, kad daug socialinių temų, filmų naratyvų bei veikėjų, kurie galbūt anksčiau net nebūtų paliesti, dabar yra ne tik kuriami, bet puoselėjami, rodomi didelei auditorijai“, – mano Simona.
Juokinga, bet dirbdama šioje pramonėje S. Pranulytė dabar žiūri daug mažiau filmų nei anksčiau. Tiesiog turi labai nedaug laisvo laiko, o po darbo nebesinori apkrauti galvos. Pasitenkina vienu kitu įdomesniu serialu. „Iš esmės nėra specifinio stiliaus ar žanro, kuris man patiktų labiausiai. Mėgstu ir sci-fi, ir trilerius, ir dramas. Patinka filmai ir apie kasdieniškus sunkumus bei gyvenimus, ir sprendžiantys didesnes problemas“, – teigia kino operatorė.
Pradžia nuo kavos puodelio
Vyriausiasis operatorius yra kameros, operatoriaus padėjėjų ir apšvietėjų komandos galva.
S. Pranulytės darbas yra artimai bendradarbiaujant su režisieriumi sukurti vizualinę projekto kalbą bei išvaizdą, o tuomet su kameros bei apšvietėjų komanda surasti efektyviausią (ir dažniausiai pigiausią) būdą, kaip tai įgyvendinti.
„Priklausomai nuo projekto, kartais tenka dirbti studijoje, o kartais pačiose įvairiausiose filmui tinkamose vietose. Dažnai pati valdau kamerą, bet neretai ji būna įtaisyta ant specialaus krano, dolly arba steadicam“, – filmavimų subtilybes aiškina kino operatorė. Steadicam yra nešiojamas įrenginys, leidžiantis operatoriui laisvai judėti kartu su fotoaparatu ar kamera, o dolly sistema veikia pritvirtindama kamerą prie vežimėlio ir vežiodama ją takeliu.
Troško pamatyti dinozaurus
Kinas į jos gyvenimą atėjo gana vėlai – per fotografiją ir draugus. Iš pradžių po lova atradusi tėčio senutėlį „Zenit“ fotoaparatą mergina pradėjo domėtis analogine fotografija. „Man patiko fotografuoti draugus, atrasti įvairias kompozicijas ir suprasti, kaip veikia ryšys tarp išlaikymo, diafragmos ir juostelės jautrumo. Tie patys principai galioja ir naudojant kino kameras, todėl šis hobis man labai pravertė“, – sako S. Pranulytė.
Išsiskirti iš kitų
„Bet visa tai man buvo tiesiog hobis. Suprasti, kad visi šie pomėgiai – nuo kadro kompozicijos ieškojimo iki siužeto ar idėjos perteikimo vizualiai – iš tiesų yra sujungti kinematografijoje, man padėjo tik studijos“, – teigia Simona.
Praktiška menininkė
S. Pranulytė visada domėjosi daugybe skirtingų dalykų. Baigė Panevėžio muzikos mokyklą, po to save išbandė Dailės mokykloje. Paradoksalu, bet Simona niekada savęs nelaikė labai meniškos sielos žmogumi.
Vis dėlto meilė kinui augo. Filmai S. Pranulytei buvo puikus prasiblaškymas. Gimnazijoje su draugais pradėjo organizuoti dar ir dabar gyvuojantį kino vakarą. „Gana dažnai filmuodavau ir montuodavau mažus filmukus draugams ar mokyklai, po truputį pradėjau svarstyti apie kino studijas. Iš pradžių apie režisūrą, paskui apie montavimą ir operatoriaus vaidmenį“, – pasakoja Simona. Nors kinematografijos studijos tuomet nebuvo labai populiarios, vis dėlto ji ryžosi šokti į nežinomybę. Taip atsidūrė kultūros ir pramogų sostinėje Londone.
Prisiliesti prie lietuviško kino
Žvėriškas greitis
S. Pranulytės namais tapęs Londonas niekada nemiega. Jis visada judrus, čia visko apstu – nuo įvairiausių šalių virtuvių iki naujausių meninių instaliacijų. Šis miestas labai skiriasi nuo likusios Jungtinės Karalystės, jis yra atviras, gyvybingas ir kupinas įvairiausių kultūrų.
Miestas, anot S. Pranulytės, konkurencingas. Ir taip pat labai brangus. „Šitai kelia daug nerimo ir rūpesčių, todėl labai dažnai pasiilgstu Lietuvos, lietuviškos gamtos, žmonių paprastumo ir ramybės“, – šiltai kalba S. Pranulytė.
Panevėžietiškos vasaros
Simona vis dar mena pašėlusias panevėžietiškas vasaros atostogas. Kartu su mokyklos draugais smagiai žaisdavo lėkščiasvydį Laisvės aikštėje arba Bendruomenių rūmų prieigose. Dviračiais skriedavo aplink miestą arba karštą dieną skuosdavo nusimaudyti į Berčiūnus.
„Norėčiau ateityje filmuoti nepriklausomus kino filmus. Ir kada nors pasistatyti namuką Lietuvoje prie ežero. Būtinai su pirtimi!“ – šypsosi Simona.