„Remiantis tarptautinėmis PISA (angl. Programme For International Student Assessment) apklausomis, paauglystėje ir merginos, ir vaikinai rodo panašų susidomėjimą tiksliųjų mokslų dalykais, tačiau atėjus laikui apsispręsti dėl studijų krypties, STEM sritis renkasi penkis kartus mažiau merginų nei vaikinų“, – pranešime žiniasklaidai teigia Kauno technologijos universiteto (KTU) Jaunųjų kompiuterininkų mokyklos (JKM) vadovė, docentė Danguolė Rutkauskienė.
Vos 9 proc. aukštojo išsilavinimo siekiančių merginų STEM srities studijas pasirenka pirmuoju pageidavimu. Vaikinų susidomėjimas šios srities mokslais kur kas didesnis – net 49 proc. vaikinų pirmuoju pageidavimu renkasi STEM studijas.
KTU Jaunųjų kompiuterininkų mokykla savo veiklą pradėjo prieš 27-nerius metus. Tai – viena didžiausių IT mokymus teikiančių savaitgalinių neformalaus moksleivių švietimo ir ugdymo mokyklų Lietuvoje ir Europoje. Jau apie 10 tūkst. JKM absolventų sėkmingai baigė norimas studijas aukštosiose mokyklose.
Trūksta sėkmingų pavyzdžių artimoje aplinkoje
D. Rutkauskienė išskiria kelias priežastis, kodėl vaikinai dažniau nei merginos renkasi su STEM susijusias studijų kryptis. Pirmiausia, tai – visuomenėje labai giliai įsišakniję stereotipai apie „vyriškas“ ir „moteriškas“ specialybes.
„Nuo mažų dienų netgi žaislų parduotuvėse jau matosi mergaitėms ir berniukams skiriami skirtingi žaislai, – pastebi KTU JKM vadovė. – Kita priežastis ta, kad visuomenė turi vis dar labai primityvų suvokimą apie realius STEM sričių darbus. Kadangi daugelis šios srities specialybių yra visai naujos, moksleivių aplinkoje – šeimos, artimųjų, draugų rate – nėra realių gyvenimiškų pavyzdžių, sėkmės istorijų“.
Pasak D. Rutkauskienės, daugelis jaunų žmonių savo ateitį mato vienoje ar kitoje srityje remdamiesi būtent konkrečiais pavyzdžiais. Tarkim, artimoje aplinkoje turėdama daugiau vadybininkų ar teisininkų, reta moksleivė nutars studijuoti IT mokslus.
Turimais duomenimis, apie 30 proc. informatiką studijuojančių pirmakursių dėl įvairių priežasčių palieka studijas. Viena iš jų – pradėjus studijuoti, studijos nepateisina lūkesčių ir nepatinka.
„O kas, jei šį „patikimo-nepatikimo“ patikrinimo etapą moksleiviai praeitų dar mokyklos suole? Tuomet ir nusivylimo būtų mažiau, nereikėtų blaškytis, svarstant ką daryti toliau. Tik labai svarbu pasirinkti kokybišką papildomo ugdymo instituciją“, – teigia D. Rutkauskienė.
2013 m. Pasaulio informacinių technologijų ir paslaugų aljanso WITSA (angl. World Information Technology and Services Alliance) duomenimis, KTU Jaunųjų kompiuterininkų mokykla buvo išrinkta viena iš profesionaliausių visoje Europoje. Šioje mokykloje moksleiviai jau nuo 4 klasės gali rinktis mėgstamą sritį. KTU JKM šiuo metu kviečia į daugiau kaip 20 įvairių programų.
„Būtent tokio pobūdžio mokyklose moksleiviai ne tik įgyja IT žinias, bet ir pasitikrina, ar dalykas patinka“, – sako D. Rutkauskienė. KTU JKM vadovės teigimu, apie STEM mokslus ir studijas šioje srityje svarbu šviesti ir mokinių tėvus bei mokytojus.
Laukia perspektyvi karjera ir itin konkurencingas atlygis
„Norėčiau padrąsinti visas moksleives eiti į STEM pasaulį. Ten yra nepaprastai daug ir įdomių specialybių, kuriose laukia ne tik kūrybingas darbas, bet ir daug didesni atlyginimai nei kitose srityse. Pavyzdžiui, MOSTA išskiria matematikos ir informatikos studijų kryptis: šių studijų krypčių absolvenčių, dirbančių savo įgytos kvalifikacijos srityje, pajamos beveik 50 proc. viršija kitų sričių absolvenčių pajamas“, – pažymi KTU Jaunųjų kompiuterininkų mokyklos vadovė D. Rutkauskienė.