„Specialistų poreikis jaučiamas jau dabar, tačiau ateityje jis augs dar labiau. Vien kitąmet dėl su „Rail Baltica“ statyba susijusių darbų bus sukurta 300 naujų darbo vietų kvalifikuotiems IT specialistams, gebantiems dirbti su geležinkelio projektavimo ir valdymo sistemomis, kelių ir geležinkelio mazgų inžinieriams, kitų sričių specialistams. Šiuo metu pagal mūsų sudarytas sutartis su mokslo institucijomis jau yra rengiami specialistai, tačiau akivaizdu, kad jų reikės gerokai daugiau ir ne tik statybos metu, bet ir infrastruktūros priežiūrai“, – pranešime žiniasklaidai sako AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius Mantas Bartuška.
Bendrovė AB „Lietuvos geležinkeliai“ yra projekto „Rail Baltica“ vykdytoja Lietuvoje, atsakinga už europinio geležinkelio infrastruktūros statybas šalyje. Siekiant išugdyti reikiamą kiekį specialistų Lietuvoje, „Lietuvos geležinkeliai“ 2018 m. pradžioje pasirašė bendradarbiavimo sutartį su Vilniaus Gedimino technikos universitetu (VGTU), pagal kurią bendrai sieks parengti kuo daugiau specialistų, galinčių dirbti geležinkelio srityje.
„Dabar dar sunku įvertinti, kiek šiemet bus stojančiųjų, susidomėjusių būtent su geležinkelio sistema susijusiomis profesijomis, bet abiturientai ateina, domisi, prašo papildomos medžiagos, tad susidomėjimas tikrai yra. Juk tai perspektyvi specialybė, ypač dabar, kai vykdomas itin didelis projektas „Rail Baltica“, – sako VGTU Kelių katedros vedėjas doc. dr. Virgaudas Puodžiukas.
Šiuo metu VGTU Kelių katedroje rengiami kelių krypčių specialistai, galintys dirbti geležinkelių sistemoje. Visų pirma tai projektuotojai, išmanantys geležinkelio mazgus, reikalavimus, galintys parengti nuo smulkių jungčių iki tiltų, viadukų, stočių ir depų kelynų projektus.
Taip pat rengiami statybinės pakraipos specialistai, galintys vadovauti geležinkelio tiesimo statybos darbams bei geležinkelio infrastruktūros priežiūros ir eksploatacijos specialistai.
„Žinoma, bet kuris mūsų studentas gali rinktis mokslininko kelią ir tirti geležinkeliams naudojamas medžiagas, jų ilgaamžiškumą, panaudojimą, kurti naujas medžiagas bei sprendimus. VGTU jau yra atlikus ne vieną mokslinį tyrimą būtent geležinkeliams, mūsų auklėtiniai yra parengę puikių mokslinių darbų apie medžiagų panaudojimą“, – pasakoja doc. dr. V. Puodžiukas.
Pasak Kelių katedros vedėjo, su geležinkeliais susiję techniniai mokslai turėtų būti ypatingai įdomūs jaunuoliams, besidomintiems IT, mat be informacinių technologijų darbas šioje srityje jau beveik neįsivaizduojamas. „Šiuo metu geležinkelių projektavimas vykdomas naudojant 3D ir 4D programas, kurios leidžia kurti ne tik itin tikslius brėžinius, bet apdoroja realią geologinę informaciją, tad projektavimas vyksta labai tiksliai žinant geologinius vietos ypatumus ir reikalavimus“, –pasakoja V. Puodžiukas.
Siekdami išspręsti specialistų poreikį, „Lietuvos geležinkeliai“ taip pat pasirašė panašias sutartis su Vilniaus technologijų ir dizaino kolegija bei Vilniaus geležinkelio transporto ir verslo paslaugų mokykla.
„Rail Baltica“ jau sukūrė apie 3 tūkst. darbo vietų ir sukurs dar ne vieną tūkstantį tiek Lietuvoje, tiek užsienio šalyse. Atsižvelgiant į tai, kad geležinkelio transportas Europos Komisijos yra pripažintas kaip prioritetinė krovinių gabenimo priemonė siekiant atlaisvinti kelius nuo vilkikų ir mažinti oro taršą, šiuo metu su geležinkeliu susijusios profesijos labai perspektyvios, nes darbo tikrai bus ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje“, – teigia M. Bartuška.
„Rail Baltica” – vienas didžiausių Baltijos jūros regiono infrastruktūros projektų, kurį įgyvendinus bus nutiesta 870 km ilgio greitaeigių keleivinių ir krovininių traukinių linija, sujungsianti Helsinkį, Taliną, Pernu, Rygą, Panevėžį, Kauną, Vilnių ir Varšuvą.
Nutiestas europinis geležinkelis leis greitai ir patogiai keliauti po Baltijos šalis, lengvai pasiekti Vakarų Europos miestus. O verslininkams pigus ir ekologiškas transporto koridorius leis pasiekti pasaulio rinkas, pritrauks užsienio investicijas. Vien projekto įgyvendinimo metu investicijos Lietuvoje sieks 2,5 mlrd. eurų, bus sukurta apie 6000 naujų darbo vietų.
Šiuo metu „Rail Baltica“ vėžė jau nutiesta nuo Lenkijos iki Kauno, vyksta europinio geležinkelio statybos darbai Kaune. 2019-aisiais bus pradėti rengti 4 specialieji planai „Rail Baltica“ atkarpoms Kaunas-Vilnius, Lenkijos siena-Jiesia, Kauno mazgo ir intermodalinių depų planai, todėl specialistų poreikis augs dar labiau.