Klaipėdoje gimusį ir augusį vyrą jau nuo mokyklos laikų traukė link jūros, o dešimtoje klasėje susipažinęs su laivais ir darbu juose iš arčiau, jau neturėjo jokių abejonių dėl studijų krypties. Pasirinkęs Lietuvos aukštosios jūreivystės mokyklos (LAJM) Jūrų laivavedybos studijas jis ir dabar tikina – tai pats geriausias sprendimas.
– Mindaugai, papasakokite, ką šiuo metu veikiate? (Aliaskoje 4 val. ryto, LT laiku – 14 val.)
– Kalbamės (juokiasi). Nuo birželio pradžios esame Kečikano uoste, tačiau negalime atlikti jokių operacijų. Turėjome priimti keleivius ir keliauti tyrinėti Aliaskos fiordų, bet pandemija viską sustabdė. Esame laive, įgula pasiruošusi dirbti, bet šiuo metu tiesiog plūduriuojame ir laukiame.
Yra daug suvaržymų, visi žmonės turi atvykti į Aliaską ir 14 dienų karantinuotis, tuomet būtų dviejų savaičių kelionė, tada vėl turbūt būtų karantinas. Žmonės negali skirti tiek laiko, tad greičiausiai ši ekspedicija neįvyks, nebent pasikeis situacija ir galėsime priimti laive keleivius.
– Kodėl laive laikoma igula?
– Papasakokite trumpai apie savo darbą.
– Esu ekspedicinio laivo „Staff“ kapitonas. Su keleiviais, videografais, kartais ir mokslininkais rengiame įvairias ekspedicijas į egzotiškas vietas pasaulyje, tokias kaip Aliaska, Arktis, Svalbardas, Antarktida, Čilės fiordai, įvairios salos Ramiajame vandenyne, šiek tiek Azijos, Šiaurės Rusijos.
Darbas kaip hobis, dabar tai būtų populiaru vadinti darbostogomis. Mes stebime gamtą, gyvūnus, ieškome nuotykių ir norime parodyti žmonėms kuo daugiau laukinės gamtos.
– Kas taip patraukė link jūros, atvedė į darbą laive?
– Gimiau ir augau Klaipėdoje. Mano tėtis turėjo didelę įtaką mano studijų pasirinkimui. Jis yra mažo tonažo laivų kapitonas, visą laiką dirba užsienyje. Be to, 10 klasėje kartu su „Vėtrungės“ gimnazijos klasiokais dalyvavome LAJM respublikiniame konkurse „Jūrų keliais“ ir laimėjome pagrindinį prizą – kelionę su DFDS Seaways keltu į Karlshamną Švedijoje. LAJM išbandėme jūrinius treniruoklius, o kelionėje per tris dienas pamatėme visą laivo įgulos darbą iš arti, supratome, kokia jūrininkų kasdienybė. Man tai paliko didžiulį įspūdį.
– Ar studijos patvirtino tavo apsisprendimą ateitį susieti su jūra?
– Pirmas studijų kursas iš pirmo žvilgsnio pasirodė kaip trylikta klasė, studijuojamų dalykų pavadinimai buvo panašūs – aukštoji matematika, fizika, tačiau tai, ko reikėjo išmokti, skyrėsi kaip diena ir naktis. O jau antrame kurse visi dalykai buvo jūriniai – navigacija, laivo valdymas, laivo reiso planavimas ir kt. Visas įdomumas prasidėjo po antro kurso jūrinėje praktikoje, laivuose! Kartais būna, kad studentai, užlipę ant laivo denio, supranta, kad čia ne jiems. O man patiko, supratau, kad tai mano dalykas.
– Ar ilgai teko įrodinėti, kad gali būti kapitonu?
– Tapti laivavedžiu vien tik aukštojo mokslo, studijų, diplomo nepakanka, reikalingas ir jūrinio laipsnio diplomas, įvairių kursų pažymėjimai. Visa tai gavau LAJM. Atlikęs praktiką laivuose surinkau būtiną darbo jūroje stažą, išlaikiau baigiamąjį kvalifikacinį egzaminą – ir abu diplomai rankose! Jau kitą dieną po diplomo įteikimo išskridau dirbti į laivą, kuris manęs laukė Singapūre.
Dirbant prekybiniuose laivuose pasitaikė galimybė patekti į ekspedicijų laivą. Kadangi laivo plaukiojimo rajonas buvo neįprastas – Pietų poliarinis ratas, tai teko papildomai mokytis laivo valdymo ir navigacijos pagal Poliarinį kodeksą. Šis darbas mane tiesiog sužavėjo! Tai beprotiškai dinamiška! Ekspedicijose sutinki daug įdomių žmonių, pamatai tokias vietas, į kurias nukeliautum tik svajonėse.
– Ar galima teigti, kad dirbate savo svajonių darbą?
– Tiesą sakant, radau savo vietą. Ekspedicijos man patinka dėl darbo pobūdžio, jau esu dirbęs penkiuose skirtinguose ekspediciniuose laivuose. Dirbdamas su kroviniais, tiesiog plukdai krovinį iš taško A į tašką B, tolimos kelionės per vandenyną, plauki tiesiog autopilotu, bet to veiksmo nėra. O čia mes plaukiojame po fiordus, visą laiką navigacija delnuose, o ledo navigacija yra beprotiškai įdomi, užburianti.
Laivas plaukioja tarp ledkalnių, keli metrai nuo jo ir gali ranka paliesti. Mes turime pasiūlyti keleiviams unikaliausias patirtis ir kad jie parsivežtų nepamirštamus įspūdžius bei gražiausias nuotraukas. Tą ir darome.
– Turbūt retai grįžtate į Klaipėdą?
– Klaipėdoje paskutinį kartą buvau prieš porą mėnesių. Su „Lindblad Expeditions / National Geographic“ darbas yra stabilus, tris mėnesius ilsiuosi ir tris dirbu. Rugsėjo viduryje turėčiau grįžti namo, tuomet, jeigu neįsikiš pandemija, lapkričio viduryje skrisiu į piečiausią Argentinos miestelį Ušuają, ten priimsime keleivius po ilgo laiko ir turėtume plaukti į Antarktidą.
– Turbūt dirbančio ant žemės savęs nebeįsivaizduojate?
– Savęs neįsivaizduoju niekur kitur. Man patinka ši profesija, aš tiesiog susiliejau su ja. Esu pagalvojęs, jeigu reikėtų grįžti į krantą, nežinau, ką galėčiau veikti. Jūreivystės mokykloje yra karinio jūrų laivyno programa ir jeigu nenori ilgą laiką būti jūroje, gali įstoti į vadų kursus, juos baigti ir dirbti leitenantu kariniame laive, plaukti į komandiruotes ir gyventi įprastą gyvenimą.