Nuo pat ketvirtadienio ryto sostinėje šalia Katedros aikštės važiavę dviratininkai sulaukė policijos dėmesio, o sėdusius prie dviratės transporto priemonės vairo nepamiršti šalmų ragino ne tik pareigūnai ir draudikai, bet ir akcijos ambasadoriai lenktynininkas Benediktas Vanagas bei profesionalus dviratininkas Tomas Vaitkus.
Nebaudžia, bet geranoriškai pataria
Akcijos organizatoriai Europos bendrovės „ERGO Insurance“ ir Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovai pabrėžė, kad vykdomi reidai yra draugiški – jais nesiekiama dviratininkų nubausti, o tik norima priminti, kad šalmas, atšvaitai, šviesą atspindinčios liemenės ir drausmingas važiavimas gali ne tik apsaugoti nuo sunkių sužalojimų, bet net ir išgelbėti gyvybę, rašoma pranešime spaudai.
„Per keletą pastarųjų metų dviratininkai Lietuvoje išties tapo gerokai sąmoningesni, pradėjo labiau rūpintis savo saugumu. Vis tik džiaugtis tokiomis tendencijomis trukdo gan dideliu išliekantis keliuose ir gatvėse susižalojančių dviratininkų skaičius. Per šiuos metus Lietuvoje eismo įvykių metu jau sužeistas 121 dviračių vairuotojas. Deja, bet neišvengta ir mirtimi pasibaigusių nelaimių. Šiais metais žuvo 5 dviratininkai“, – sakė Saulius Jokubaitis, „ERGO Insurance SE“ Lietuvoje generalinis direktorius.
Anot jo, ši kraupi statistika paskatino imtis veiksmų ir siekti atkreipti dėmesį į vieną efektyviausių priemonių apsisaugoti nuo rimtų sužalojimų – šalmą, kurį noriai šiandien dėvi dar toli gražu ne dauguma dviratininkų.
Šalmas – viena efektyviausių apsaugos priemonių
Lietuvos kelių policijos tarnybos vadovas Vytautas Grašys sakė, kad, nors pilnamečiai dviratininkai pagal galiojančias kelių eismo taisykles dėvėti šalmo neprivalo, tačiau tai daryti policija rekomenduoja visiems be išimtiems dviračių mėgėjams.
„Šiandien sustabdytiems dviratininkams priminėme, kad važiavimas dviračiu, kad ir koks neįpareigojantis ar nepavojingas jis galėtų atrodyti, iš tiesų yra kupinas rizikų. Šalmas ekspertų vienareikšmiškai yra pripažįstamas kaip viena efektyviausių priemonių apsisaugoti kelyje, o atlikti tyrimai rodo, kad visuotinis šios apsaugos priemonės naudojimas padėtų 50 proc. sumažinti dviratininkų žūčių eismo įvykiuose skaičių“, – teigė V. Grašys.
Susirinkusiems policijos atstovai šiuos teiginius vaizdžiai iliustravo pademonstruodami eksperimentą, kuris parodė, kokie pažeidžiami eismo įvykio metu yra šalmo nedėvintys dviratininkai.
Dviratininkų bendruomenė tampa sąmoningesnė
Akcijos ambasadorius ir rugpjūtį vyksiančio didžiausio Lietuvoje dviračių entuziastams skirto renginio „Velomaratonas“ iniciatorius ir organizatorius Benediktas Vanagas džiaugėsi kasmet besiburiančia vis gausesne kultūringų, savo saugumu besirūpinančių dviratininkų bendruomene, tačiau pripažino, kad norint lygiuotis į tokias dviračių šalis kaip Vokietija, Danija ar Olandija dar reikia nemažai pasistengti.
„Žinau, kad dviratininkai dažnai pasigenda supratingumo iš automobilių vairuotojų, o pastarieji neretai pirštais baksnoja į minančius pedalus. Atstovaudamas abiems pusėms puikiai suprantu, kad kelyje pasitaiko įvairių situacijų, pavojų čia slypi ir vieniems, ir kitiems, todėl aukšta visų eismo dalyvių kultūra yra būtina norint, kad šalies keliai ir gatvės būtų saugesni. Šią kultūrą, į pirmą vietą iškeliančią saugumą, man simbolizuoja būtent šalmas. Kai kiti eismo dalyviai mato, kad dviratininkai patys rūpinasi savo saugumu, tai ir jie jaučia didesnę atsakomybę prieš dviračių mėgėjus“, – sakė B. Vanagas.
Kitas akcijos ambasadorius profesionalus dviratininkas Tomas Vaitkus teigė, kad šalmus dėvintys dviratininkai ir aplinkinius skatina elgtis atsargiau. „Malonus, džiaugsmą teikiantis važiavimas dviračiu visų pirma yra saugus važiavimas. Kiek įmanoma didesnis saugumas turėtų būti kiekvieno dviratininko prioritetas, o saugumo priemonių žmonės turėtų imtis ne todėl, kad kažkas liepia ar baudžia to nedarant, bet dėl to, kad tai padeda išvengti skaudžių nelaimių. Tikiu, kad socialinės akcijos, kaip ši, prisidės prie būtent tokio mąstymo ugdymo“, – teigė T. Vaitkus.
Reidus vykdys visoje Lietuvoje
V. Grašys primena, kad šiuo metu galiojančiose kelių eismo taisyklėse numatoma, jog važiuojant keliu šalmą dėvėti privalo jaunesni nei 18 metų amžiaus dviratininkai, kitiems tą daryti rekomenduojama. Šalmus dėvėti privalo ir vežami nepilnamečiai dviračių keleiviai. Be to, visi dviračiai gale turi turėti pritvirtintą raudonos spalvos atšvaitą arba šios spalvos žibintą, o iš abiejų dviračio pusių prie stipinų ar ratų diskų turi būti pritvirtinti oranžinės spalvos atšvaitai.
Važiuojant dviračiu važiuojamąja kelio dalimi taip pat yra privalu dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba įsijungti baltos spalvos žibintą priekyje bei raudonos spalvos žibintą gale. Važiuojant keliu tamsiu paros metu ar esant blogam matomumui privalu ne tik dėvėti ryškiaspalvę liemenę, bet ir įsijungti žibintus. Dviratininkai, kaip ir kiti eismo dalyviai, turi paisyti kelio ženklų, būti dėmesingi, rūpintis savo ir kitų eismo dalyvių saugumu.
Vilniuje šįryt vykdytas reidas tik pirmasis, o tokios akcijos iki pat „Velomaratono“ pradžios rugpjūčio 21 d. bus vykdomos visoje Lietuvoje. Akcijos metu galima laimėti ir Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos įsteigtus prizus – dviratininko šalmus.
Dviratininkus dėvėti šalmus raginantys policijos reidai nėra pirmoji ERGO Lietuvoje inicijuojama akcija, kuria siekiama atkreipti dėmesį į dviratininkų saugumą. Praėjusiais metais „Velomaratono“ metu bendrovė ragino dviratininkus pasirašyti „Dviračių tako kultūros manifestą“, rengė dviratininkams skirtų šviesą atspindinčių aksesuarų dirbtuves. Prieš tai ERGO skatino dviratininkus likti matomais kelyje ir rengė tam skirtus edukacinius bei kūrybinius užsiėmimus.