Nuo 53 Lt iki 155 Lt, tiek turėtų pakilti kaina už toną į sąvartyną įvežamų atliekų, prabėgus trims metams. Taip pat prognozuojama, kad 30 Lt turėtų išaugti surinkimo ir transportavimo kaštai, kurie jau šiai dienai siekia 180 Lt. Tokius duomenis ketvirtadienį Druskininkuose vykstančioje konferencijoje „Atliekų tvarkymas 2012“ pristatė konsultacinės bendrovės „Jostra” vadovas dr. Jonas Stravinskas.
Pasak J. Stravinsko, pirmiausia, būtina kiekvienam išsiaiškinti, iš ko yra sudarytas komunalinių atliekų mokestis. Tik tokiu atveju mokesčių mokėtojai supras, kodėl ši suma vis didėja ir kaip ji pasiskirsto atliekų tvarkymo sektoriuje.
Mokestis už atliekų išvežimą yra nustatomas atsižvelgiant į šiuos veiksnius: tarifą arba rinkliavą, nustatytus specialius mokėjimo parametrus, eksploatavimo įrenginių kaštus. Kitaip šis mokestis dar vadinamas „vartų”, nes mokama tik už atliekų surinkimą iš gyventojų teritorijų ir jų pristatymą į sąvartyną.
„Kai kuriuose Lietuvos regionuose galioja rinkliavos metodas, kituose – tarifo. Savo kaštų struktūra jie panašūs, tačiau funkcionuoja kiek skirtingai. Kainos skirtumas taip pat priklauso nuo tokių parametrų kaip būsto plotas, tuštinimo dažnis, atliekų konteinerio dydis“, - teigia J. Stravinskas.
Specialistas pripažįsta, kad nei vienas iš esamų būdų nėra teisingas ir ne tik Lietuvoje, bet ir pasaulyje tai sukelia daug ginčų.
2010 m. vadinamojo „vartų“ mokesčio trečdalį sudarė regioninio sąvartyno eksploatacija, kitas trečdalis lėšų buvo skirtas neapibrėžtoms išlaidoms, o beveik 20 proc. mokesčių mokėtojų pinigų teko nusidėvėjimo sektoriui. Likusi dalis pasiskirstė administravimo išlaidų sektoriuje, palūkanų ir pinigų atidėjimo sąvartyno uždarymui.
Po trijų metų šis mokestis turėtų kisti. Daugiau negu pusė lėšų bus mokama už mechaninius biologinius rūšiavimo įrenginius (MBA), kurie turėtų prisidėti prie naujai kuriamos atliekų tvarkymo sistemos. Tuomet regioninių sąvartynų eksploatacinės išlaidos turėtų sumažėti beveik tris kartus, tačiau atsiras naujas mokestis – už šiukšlių kompostavimą ir šiai paslaugai reikalingų specialių aikštelių eksploatavimą.
„Šiai dienai „vartų“ mokestis už toną siekia 53 Lt, o iki 2015 m. šis mokestis padidės beveik trimis kartais, tačiau be ES paramos, jau šiandien mokėtume 20 proc. daugiau”, - dėsto J. Stravinskas.
Konsultacinės įmonės vadovas pateikia standartinės šeimos modelį, kurį statistiškai sudaro 2, 6 žmogaus. Pasak jo, tokiai šeimai pragyventi ir susimokėti mokesčius vidutiniškai per mėnesį reikia daugiau nei pustrečio tūkstančio litų. Nuo šios sumos tik 0,6 proc. yra skiriama atliekų tvarkymui. J. Stravinskos teigimu, tai visiškai nedidelė dalis, lyginant ją su kitomis išlaidomis kaip maistas ar šilumos sąskaitos.
„Jei 10 proc. būtų sumažintos atliekų tvarkymo sąnaudos, gyventojui atliekų tvarkymo kaina sumažėtų vos 62 centus,” - priduria specialistas.