Šiaurės Amerikos tarptautinė automobilių paroda Detroite (JAV) užduoda rimtą klausimą: ar elektra varomi ir hibridiniai automobiliai turi ateitį?

Pernai – neįgyvendintos viltys

Viena didžiausių pasaulyje autošou pasidėjo sausio 9 d. ir tęsis iki sausio 22 d. Jau tapo tradicija, kad didžiausi automobilių gamintojai (BMW, “General Motors”, “Lexus”, “Mercedes”, “Nissan”, “Toyota”, “Volvo” ir t.t.) savo stenduose pristato naujus elektromobilių ar hibridiniais varikliais varomų mašinų modelius. Tačiau, ar kas juos pirks? - klausia britų dienraštis “The Guardian” ir čia pat priduria, kad ženklai optimistiškai nenuteikia.

Praėjusiais metais “General Motors” kūrinys “Chevy Volt” nugalėjo “Nissan Leaf” ir buvo išrinktas Detroito automobilių parodos metų automobiliu. “Volt” apjungia baterijas ir tradicinį vidaus degimo variklį, “Nissan Leaf” – visiškas elektromobilis.
 
Abu modeliai buvo pristatyti, kaip pirmieji elektra varomi automobiliai, kurie gaminami masiškai. Tačiau pirkėjų jie nesudomino. “General Motors” nesugėbėjo įgyvendinti užsibrėžtų planu ir parduoti mažiausiai po 10 tūkst. tokių savo modelių per metus.
 
Tuo metu “Toyota” pernai pardavė 308 510 savo “Camry” modelių. Lyg to būtų maža, dar vienu smūgiu “žaliųjų automobilių” įvaizdžiui tapo “General Motors” prašymas pirkėjus sugrąžinti “Volt” į salonus dėl bėdų su baterijomis.

Laukia ilgas kelias?

Todėl kai kurie automobilių rinkos ekspertai spėja, kad šie metai gali būti lemiami autoindustrijos flirtui su altervatyviu kuru varomomis mašinomis.
 
Po vienos didžiausių krizių automobilių rinka atsigauna. Pardavimai praėjusiais metais Jungtinėse Valstijose augo 10 proc., bet alternatyviu kuru varomų mašinų paklausa išaugo tik 2,3 proc.

Optimizmu netrykšta net ir kai kurie šios industrijos atstovai. Neseniai atlikta jų apklausa rodo, jog automobilių kompanijų vadovai nesitiki, kad iki 2025 m. elektrinių mašinų pardavimai sieks 15 proc. visų automobilių pardavimų. Tiesa, tai šiek tiek optimistiškiau, nei nepriklausomi ekspertai spėja.

“Lemiami metai”

Tai gali būti lemiami metai”, - teigia Edas Hellwigas, autorinkos analitikas iš Edmunds.com.
Šiemet automobilininkai turės didžiausią kada nors turėtą galimybę pasirinkti, kokį alternatyviu kuru varomą automobilį jie norėtų vairuoti. Be to, tokiems automobiliams būtina infrastruktūra taip pat taps labiausiai išplėtota nuo jų atsiradimo laikų.

“Šie metai turėtų parodyti, ar mes pasiruošę visu greičiu lėkti šia linkme, ar visuomenei tai tiesiog neįdomu”, - prognozuoja E.Hellwiggas .
Žmonės trykšta entuziazmu dėl hibrinių ar elektra varomų automobilių, bet jie mato, kiek tai kainuoja, todėl renkasi kitus modelius.

Pasak kito autorinkos analitiko Anthony Pratto, hibridinių automobilių pardavimai pastaruosius kelis metus buvo lėkšti ir vienodi. Net Europoje, kur kuro kainos yra žymiai didesnės nei JAV, elektra varomų ir hibridinių automobilių rinka lieka nedidelė. Eksperto spėjimu, netrukus bus dar blogiau.
Mat didieji automobilių gamintojai ištobulino kuro taupymo technologiją ir daugelis vartotojų supranta, kad hibridinių ar elektromobilių pirkimas nelabai ekonomiškai pasiteisina.

“Žmonės trykšta entuziazmu dėl hibrinių ar elektra varomų automobilių, bet jie mato, kiek tai kainuoja, todėl renkasi kitus modelius”, - komentavo JAV Nacionalinės automobilių pardavėjų asociacijos vyriausiasis ekonomistas Paulas Tayloras.

Jis pridūrė, kad net tais laikais, kai naftos kaina siekė rekordus, alternatyviu kuru varomų automobilių pardavimai augo minimaliai.

Optimizmo nepraranda

Vis dėlto ne visi automobilių gamintojai nuleidžia nosis. Detroito parodoje JAV dienraščio “The New York Times” kalbinti šios industrijos atstovai tikino, kad pasimokė iš praėjusių metų klaidų ir, pavyzdžiui, tokios bėdos, kaip alternatyviu kuru varomų mašinų detalių trūkumas, liko praeityje.
“Turėjome bėdų dėl automobilių baterijų, - pripažino vienas iš “Nissan” vadovų Carlosas Chosnas. – Dabar daug pirkėjų džiaugiasi, kad turi galimybę įsigyti elektromobilį.”

Jis teigė, kad pernai pardavė 9,7 tūkst. “Leaf” modelių, o šiemet tikisi šį skaičių padvigubinti.
“Aš esu žymiai didesnis optimistas dėl elektra varomų automobilių ateities, nei dauguma žmonių. Mes dar labai, labai toli nuo to, ką galėtume pasiekti”, - teigė “Nissan” atstovas.

“General Motors” pranešė, kad nepaisant praėjusių metų nesėkmės, šiais metais užsibrėžusi parduoti ne 10 tūkst., o net 45 tūkst. “Volt” modelių. Tiesa,”General Motors” vykdomasis direktorius Danielas Akersonas pareiškė, kad kompanija gamins tik tiek “Volt” automobilių, kiek jų pareikalaus rinka.

“Mes suderinsim gamybą pagal paklausa, - teigė jis. – Turime įvairiausių galimų veiksmų schemų. Žiūrėsime.”

Kiti automobilių gamintojai taip pat nežada išsižadėti “žaliųjų automobilių”. “Toyota” Detroite pristatė populiariausio hibridinio modelio “Prius” mažesnę versiją “Prius C”, taip pat įkraunamą hibridinį konceptinį modelį NS4. Jos valdoma “Lexus” kompanija publikai parodė hibridinė sportinę kupė.
Konkurentai “Honda” pristatė ILX ir NSX “Acura” modelius; “Volkswagen” – “Jetta” modelio hibridinę versiją. BMW kompanija į Detroitą atvežė du naujus hibridinius ir porą elektra varomų automobilių konceptinių modelių. Nuo jos stengėsi neatsilikti ir “Mercedes”, “Volvo” ar “Ford”.

“Manome, kad autorinkos elektrifikacija vis dar vaidins svarbų vaidmenį dėl vis naujų kuro sanaudų taisyklių ir vartotojų jautrumo naftos kainoms, - kalbėjo “Ford” Amerikos skyriaus prezidentas Markas Fieldsas. – Norime duoti žmonėms galimybę pasirinkti ir turime sukūrę strategiją, kuri leidžia jautriai reaguoti į paklausos pokyčius. Kad ir kuriuo keliu eis rinka, mes pasiruošę visiems atvejams.”