Savininkas nuo policijos slapstosi

Baltijos aplinkos forumas (BEF) jau kelerius metus vykdo projektą „Pranešk apie skriaudžiamą gamtą“. Kaip pasakoja BEF aplinkosaugos specialistai, apie vieną automobilių sandėliuotoją Žirmūnuose aktyvūs piliečiai vis praneša dar nuo 2009 metų. Pranešimai veja vienas kitą, tačiau problema iki šiol lieka neišspręsta.

„Esame sulaukę policijos skambučio. Pareigūnas labai maloniai paaiškino situaciją - to paties savininko 8 automobiliai yra panašioje situacijoje. Policija jau ne kartą už tai baudė vyriškį, šis netgi buvo apskundęs policiją teismui, tačiau nutemti automobilius trukdo spragos įstatyme“, - pasakojo BEF komunikacijos specialistė Rita Norvaišaitė.

Jai antrino kolega Justas Gulbinas: „Kiek teko kalbėti su policija, savininkas buvo įspėtas apie neeksploatuojamus automobilius pernai sausio pradžioje, bet automobilių nepatraukė, tad prasidėjo teismas, kuris vyko 2013 liepos 31-ą dieną. Teismas skyrė baudą, tačiau pažeidėjas sprendimą apskundė, vyko dar vienas ar keli teismai, kurie ir vėl apskųsti. Galų gale 2013 m. lapkritį vyko galutinis teismas. Pagal ATPK 51(11) str. pirmą dalį savininkas yra įspėjamas patraukti automobilį, sąmoningi piliečiai tą ir padaro. Jei ne, pagal antrą dalį automobilis gali būti konfiskuojamas ir nutempiamas į policijos aikštelę, tačiau prieš tai pareigūnas turi surašyti protokolą ir įteikti automobilio savininkui. Piktybiniai piliečiai naudojasi tokia tvarka ir „slapstosi“ ar „dingsta“ kur nors, kad policija negalėtų jiems įteikti rašto“.

Panašių istorijų - ne viena

Anot aplinkosaugos specialisto, tokia situacija gali tęstis amžinai, kol nebus pagautas savininkas. „Šiuo konkrečiu atveju, kiek man policija sakė, savininkas niekur neregistruotas, nedirba, bet kažkokiu būdu jam priklauso 8 automobiliai (pagal policiją, nenaudojami ir netvarkingi yra tik trys), kiti yra geros būklės ir dėl jų neturėtų kilti problemų. Taip ir tęsiasi šitas atvejis apie 4 metus, nes policijai teisiškai „surištos rankos“, - dėstė J. Gulbinas.

BEF ekspertas pabrėžia, kad iš viso „Pranešk apie skriaudžiamą gamtą“ duomenų sistemoje yra du ar trys panašūs į nupasakotą pažeidimą atvejai, tačiau šis – ko gero - ryškiausias.

J. Gulbinas svarsto, kad išeitis iš šios aklavietės tikriausiai būtų viena – keisti įstatymus. Tačiau, jo žodžiais tariant, jei įstatymas būtų patobulintas ir policija galėtų nutempti automobilius be raštiško įspėjimo, atsirastų kita problema – ką su jais daryti? Policijos automobilių saugojimo aikštelė irgi ne guminė, ji greitai būtų užkišta, o tų automobilių priežiūrai vis tiek reikėtų skirti finansavimą, kurio policijai ir taip trūksta.

Policininkas: du atvejai išspręsti, liko tik vienas

Savo ruožtu Vilniaus vyriausiojo policijos komisariato Teisės pažeidimų tyrimo grupės specialistas Vladislavas Butkevičius GRYNAS.lt patikslino, kad minėtam piliečiui priklauso ne 8, o 7 automobiliai, iš kurių trys buvo neeksploatuojami.

„Opelis“ ir „Nissanas“ yra išgabenti, liko tik „Pasatas“. Žmonės, kurie skundė dar kitus automobilius, paaiškėjo, kad jie realiai tam žmogui nepriklauso ir yra techniškai tvarkingi - turi tiek apžiūrą, tiek ir draudimą. Nėra įstatymo, kad galėtume prašyti išgabenti automobilius, kurie šiuo metu yra nenaudojami“, - aiškino policijos pareigūnas.
A. Skinulis
Tikrai galima būtų, įspėjus savininką, po kelių dienų turėti teisę nuvežti automobilį į saugojimo aikštelę, palaikyti ten tam tikrą terminą, pakartotinai informuoti savininką, ir šiam neatsiliepus, automobilį utilizuoti, o sąskaitą atsiųsti savininkui. Toks mechanizmas Europoje veikia.

Jis patvirtino, kad su netvarkingų automobilių savininku teismų maratonas kaip ir baigėsi, teismas paliko galioti policijos nutartį. „Savininkui skirta bauda, o dabar jis yra įpareigotas ateiti (į komisariatą – red. past.) pagal šaukimą. Penktadienį aš jam ruošiuosi rašyti (protokolą – red. past.), pagal antrą dalį (automobilį konfiskuoti arba nutempti į policijos aikštelę – red. past.) Žiūrėsime, kaip viskas pasibaigs“, - kalbėjo V. Butkevičius.

Policininkas sako, kad minimas atvejis yra, ko gero, daugiau išimtis, nes dažniausiai geranoriškai paaiškinus situaciją, automobilių savininkai susitvarko patys be teismų ir bylinėjimųsi. Tačiuo nuo 5 iki 10 proc. atsiranda kitaip manančių, turinčių kitokių lūkesčių savo turimo turto atžvilgiu.
Senas automobilis (asociatyvi nuotr.)

Didžiausia problema - emigrantai

„Elektronikos gamintojų ir importuotojų organizacijos“, kuri kasmet rengia akcijas „atiduok perdirbti nebenaudojamą automobilį“, vadovas Alfredas Skinulis GRYNAS.lt svarstė, kad jeigu nebenaudojamų automobilių savininkas nėra emigravęs, jį surasti policija tikrai gali. Jis kelia klausimą, ar dedamos visos įmanomos pastangos.

„Visos teisinės galimybės tiek policininkams, tiek aplinkosaugininkas šioje situacijoje tikrai yra. Dėl vengiamo protokolo policija tikrai turi priemonių. Jeigu savininkas yra Lietuvoje ir jo neranda, galbūt policija deda per mažai pastangų. Juk policija iš esmės gali rasti bet ką, jeigu tik nori. [...] Kiemas yra vieša vieta, o jeigu automobilis yra eksploatuoti netinkamas – t. y. neturi techninės apžiūros ir/ar draudimo, jo teisinis statusas yra atliekos. Pirma, pareigūnai turi identifikuoti savininką, jį nubausti ir įpareigoti pašalinti automobilį iš kiemo. Be abejo, jeigu savininkas yra išvykęs, jį tikrai sunku surasti. Šiandien ta problema Lietuvoje teisiškai nėra išspręsta“, - pripažino A. Skinulis.

Jis mini, kad Europos šalyse ši problema sprendžiama įvedant atitinkamą teisinį reguliavimą. Jeigu automobilis nebevažiuoja, iš jo bėga skysčiai, šalia žaidžia vaikai, tokia transporto priemonė iš tiesų ne tik teršia aplinką, bet ir kelia pavojų žmonių sveikatai. „Tikrai galima būtų, įspėjus savininką, po kelių dienų turėti teisę nuvežti automobilį į saugojimo aikštelę, palaikyti ten tam tikrą terminą, pakartotinai informuoti savininką, ir šiam neatsiliepus, automobilį utilizuoti, o sąskaitą atsiųsti savininkui. Toks mechanizmas Europoje veikia“, - sakė A. Skinulis.
Apleistas automobilis

Tingi pasiimti 300-400 Lt?

Tiek savininkas, tiek policija nebenaudojamą automobilį gali atiduoti perdirbėjams. Anot A. Skinulio, savininkas už eksploatuoti nebetinkamą automobilį gali gauti nuo 300-400 Lt. Perdirbėjai automobilį gali patys ir nusitempti, taigi klausiamas, kokia logika vadovaujasi savininkai, vengiantys automobilius iš kiemų pašalinti ir ištisus metus juos sandėliuojantys, svarstė, kad tai daroma grynai iš neatsakingumo ir tinginystės.
V. Butkevičius
Opelis ir nissanas yra išgabenti, liko tik pasatas. Žmonės, kurie skundė dar kitus automobilius, paaiškėjo, kad jie realiai tam žmogui nepriklauso ir yra techniškai tvarkingi - turi tiek apžiūrą, tiek ir draudimą. Nėra įstatymo, kad galėtume prašyti išgabenti automobilius, kurie šiuo metu yra nenaudojami.

„Jeigu automobilis yra netinkamas naudoti, savininkas visą laiką už jį gauna pinigų. Tai paprasčiausiai yra neatsakingumas ir nenoras spręsti problemą“, - sakė „Elektronikos gamintojų ir importuotojų organizacijos“ vadovas.

A. Skinulis mini, kad jų organizacija kasdien gauna pranešimų apie kitų žmonių kiemuose paliktus netvarkingus automobilius, tiek ir patys savininkai, pamatę, kad automobilis eksploatacijai nebetinkamas ryžtasi jį atiduoti perdirbėjams. Taigi situacija iš esmės gerėja, nors piktavalių automobilių savininkų vis tiek dar pasitaiko.