2011 m. birželį Lietuva sudarė sutartį dėl numatytosios normos vienetų (NNV) pardavimo Ispanijai, pagal kurią gautos lėšos turi būti tikslingai panaudotos viešųjų pastatų renovavimui, katilinių ir viešojo transporto parko atnaujinimui.

Pastarosiomis dienomis viešojoje erdvėje pateikta netiksli Seimo nario Andriaus Mazuronio informacija, neva viename iš paskelbtų viešųjų pirkimų netiesiogiai nurodoma pirkti ekologiškus autobusus išimtinai iš Ispanijos. Rinkoje veikia daug kitų šalių gamintojų (pavyzdžiui, „Scania“, „Hyundai“ ir kt.), galinčių pasiūlyti reikalaujamą aplinkosauginiu požiūriu didelį anglies dioksido išmetimų mažinimą garantuojančią technologiją.

Kaip ir įprasta šios specifinės rinkos sutartyse, NNV perkanti šalis nurodė sritis, į kurias Lietuva turės investuoti lėšas, gautas už taršos leidimus. Vienas iš Ispanijos reikalavimų – aplinką mažiau teršiantys ekologiški autobusai. Paskelbto viešojo pirkimo dalyviai turi pateikti pasiūlymus visam ketinamų įsigyti autobusų skaičiui, tačiau jokių apribojimų jų gamintojams nėra, o galimybė daryti jungtinės veiklos sutartis apskritai dalyvių ratą padaro iš esmės atvirą.

Be to, šiandien Vilniaus apygardos teismas atmetė bendrovės „Protecha“ ieškinį, kuriame ši siekė stabdyti viešąjį pirkimą, remdamasi to paties turinio, kaip ir Andriaus Mazuronio, argumentais.

Šiuo metu jau baigiasi konkursai dėl lėšų paskirstymo didesnėms (atrinktos 35 paraiškos) ir mažesnėms katilinėms (vertinamos 23 paraiškos), švietimo įstaigų renovavimui (atrinkta 14 paraiškų).

Sutartyje su Ispanija numatyta ir atsakomybė už ne laiku atliktus viešuosius pirkimus, įskaitant ir dalies ar visų pagal sutartį gautų lėšų Ispanijai grąžinimą. Tokiu atveju būtų sustabdytas ne tik ekologiškų autobusų pirkimas, bet kiltų klausimai ir dėl katilinių atnaujinimo, viešųjų pastatų renovacijos konkursų.

Lietuva – viena iš nedaugelio valstybių, kuri turi taršos leidimų perteklių ir gali juos parduoti kitai šaliai bei gauti už tai pajamų. Pasaulyje yra daugiau negu 7 mlrd. NNV perteklius, o paklausa itin maža, todėl kasmet parduoti šiuos vienetus yra vis sudėtingiau. Tai diktuoja pirkėjų rinkos situaciją, kai perkančioji šalis gali diktuoti sutarčių sąlygas, kokioms aplinką labiausiai saugančioms priemonėms bus panaudotos gautos lėšos.