Ši strategija yra pagrindinis aplinkos apsaugos politikos instrumentas, deklaruojantis šalies poziciją aplinkosaugoje. Ją remiantis bus koreguojamos esamos, kaip žemės ar miškų ūkio, vandens valdymo ir pan. arba kuriamos naujos aplinkosaugos sektorinės strategijos, Be to, remiantis šia strategija bus kuriamos konkrečios programos, planai politikos nuostatoms įgyvendinti. Žinoma, taip pat bus reikalinga ir koreguoti aplinkos teisės dokumentus, kurie užtikrins tinkamesnį įgyvendinimą.
Pažymėtina, kad aplinkos apsaugos politikos formavimas Lietuvoje nebuvo sistemingas. Daugeliu atveju tam tikri aplinkos politikos aspektai buvo formuojami aplinkos ministrų komandų, tad tos nuostatos dažnai keisdavosi. Tikėtina, kad patvirtinus šią strategiją šalies aplinkosauga bus nuoseklesnė. Be to, tai skatins kai kurių sektorinių strategijų atnaujinimą ar naujų parengimą. Šiuo metu yra pasenusi Biologinės įvairovės apsaugos strategija. Pažymėtina, kad dar nėra parengtos Saugomų teritorijų valdymo strategijos. Saugomų teritorijų tvarkymas yra daugiausiai paremtas atskirais planais ar programomis, tačiau nėra vieningos saugomų teritorijų valdymo politikos.
Teritorijų tvarkymas – aplinkos politikos atspindys
Kaip buvo minėta, praktinis teritorijų tvarkymas turi būti paremtas tiek aplinkos apsaugos politika, teisės dokumentais ir įvairiais strateginiais bei kitais planais. Biologinės įvairovės apsauga yra viena iš prioritetinių krypčių aplinkosaugoje ne tik Europos Sąjungos šalyse, bet ir daugelyje pasaulio valstybių. Svarbiausios gyvosios gamtos vertybės yra sutelktos saugomose teritorijose, todėl jų valdymui būtina skirti didelį dėmesį. Didžiojoje dalyje išsivysčiusių šalių yra parengtos ir įgyvendinamos saugomų teritorijų valdymo strategijos ar kiti strateginiai dokumentai.
Deja, Lietuvoje nėra saugomų teritorijų vieningos valdymo politikos. Teritorijų valdymas ir praktinis tvarkymas turi būti paremtas vieninga politika. To nesant iškyla grėsmė nesistemingam teritorijų tvarkymui. Pažymėtina, kad saugomų teritorijų valdymas yra platesnė sąvoka nei tvarkymas. Valdyme yra ir politikos elementų, tuo tarpu tvarkymas apima konkrečias veiklas ar darbus. Lietuvoje šiuo metu yra rengiami saugomų teritorijų tvarkymo planai bei strateginiai gamtotvarkos ir kiti planai. Tačiau yra stebimos valdymo ir tvarkymo spragos. Šiuo metu yra svarstomas saugomų teritorijų valdymo modelio optimizavimas. Tačiau nesant vieningos valdymo politikos nėra nuspręsta, koks būtų tinkamiausias saugomų teritorijų valdymas.
Be to, diskutuojama, ar valdymas turėtų apimti tik saugomų teritorijų administracijas, ar visas vykdomas veiklas saugomose teritorijose. Iš tikrųjų, saugomose teritorijose yra vykdomos įvairiausios veiklos, dažnai nesusietos su gamtosauga. Jose dalyvauja įvairūs suinteresuotieji asmenys, kurių siekiai gali būti skirtingi nei saugomų teritorijų tikslai. Įvairių interesų suderinimas turėtų būti apspręstas saugomų teritorijų politikos lygmenyje.
Priešingai, nei saugomų teritorijų valdymas, vandenų valdymo srityje yra ir vieninga vandenų apsaugos ir valdymo politika, ir ja remiantis parengti upių baseinų rajonų valdymo planai ir įgyvendinami suplanuoti veiksmai. Pažymėtina, kad vandenų valdymo politika yra nuoseklesnė ir vieningesnė Europos Sąjungoje. Taip pat yra sisteminga atliekų tvarkymo ir kai kurios kitos sektorinės aplinkos politikos.
Svarbiausi žingsniai nuo aplinkos apsaugos politikos iki konkrečių tvarkymo veiksmų
Kiekviena šalis siekia darnios aplinkos politikos ir tuo pačiu - teritorijų plėtros bei tvarkymo. Tai yra sudėtingas kompleksinis siekis. Tam įgyvendinti reikia ne tik aplinkosaugos politikos formuotojų, bet ir konkrečių specialistų, įgyvendinančių politikos nuostatas.
Svarbus žingsnis yra sistemingas specialistų rengimas. Vieni universitetai rengia daugiausia siauros krypties specialistus, kiti labiau orientuojasi į platesnių krypčių. Mykolo Romerio universitete yra rengiami plačių krypčių aplinkosaugos specialistai. Aplinkos apsaugos politikos ir administravimo programa yra labiau nukreipta į universalesnes aplinkos studijas. Tuo tarpu Teritorijų planavimo ir aplinkos valdymo programa yra labiau praktiškesnė. Tačiau abiejose programose yra studijuojami tiek aplinkos politikos, valdymo, tiek tvarkymo studijų dalykai, tik jų santykis yra skirtingas. Studijos apima visus aplinkos sektorius. Tokios studijos yra praktiškesnės ir naudingesnės įsidarbinant, nes darbo rinka yra dinamiška ir greitai reaguojanti į pokyčius. Dėl to universalesnės studijų programos yra labiau priimtinos siekiantiems