Šiandien tokia realiai veikianti administravimo sistema, pritaikyta dvinarei rinkliavai, jau yra sukurta. Alytaus regiono atliekų tvarkymo centras, ją įsidiegęs, šiuo metu yra vienintelis toks ir moderniausias Lietuvoje atliekų tvarkytojas. Pastaraisiais metais sukurtas ir įdiegtas technologinis sprendimas leido sutvarkyti atliekų turėtojų registrą, automatizuoti bei kompiuteryje stebėti teikiamas paslaugas ir pasiruošti naujam rinkliavos už atliekas modeliui.

Nauja rinkliava – patenkinti vartotojai?

Naująją rinkliavą sudarys pastovioji ir kintamoji dalys, kurios bus nustatomos pagal tai, kaip dažnai tuštinamas konteineris, kokia jo talpa, kokioje vietoje – kaime ar mieste – jis yra, turto vieneto parametrus kaip plotą, paskirtį ir kt., turto vienete gyvenančių asmenų skaičių, papildomus parametrus kaip kompostavimas ar rūšiavimas bei tai, ar taikomos lengvatos.

Tikimasi, kad toks skaičiavimas leis išspręsti pagrindinius iššūkius ir atliekų tvarkytojams, ir šių paslaugų vartotojams. Pavyzdžiui, dabar gyventojai už atliekų tvarkymą moka pagal gyvenamąjį plotą ar gyventojų skaičių, o su atliekų tvarkytojais yra atsiskaitoma pagal atvežamą į sąvartyną atliekų kiekį. Įsigaliojus naujam rinkliavos modeliui, bus vertinamas faktiškas konteinerio pakėlimas, tad gyventojai mokės už realų išmetamų atliekų kiekį, o su tvarkytojais bus atsiskaitoma už konkretų atliktą darbą.

Šiuo metu vidutinis namų ūkis už atliekų tvarkymą moka 3,5 eurų per mėnesį. Kaip kaina galėtų kisti vėliau – kol kas dar neprognozuojama, tačiau žinoma, kad kintamoji dalis, kurią galėtų sudaryti atliekų konteinerių skaičius ir dydis, ištuštinimo dažnumas ar atliekų svoris, mažės. Net ir tuo atveju, jei pastovioji dalis, kuri būtų nustatoma pagal nekilnojamojo turo paskirtį ir plotą, objektų skaičių ar gyventojų, darbuotojų skaičių – blogiausiu atveju – augs, kaina vartotojams kisti neturėtų, tačiau paslaugų kokybė gerokai pagerės, o svarbiausia, vartotojai mokės tik už jiems faktiškai suteiktas paslaugas.

Be IT sistemų – nė iš vietos

Čia svarbu nepamiršti ir kito aspekto – tokiam rinkliavos modeliui reikalingos tam pritaikytos IT sistemos. Modernėjant pasauliui technologijos įgauna prasmę ir atliekų tvarkymo versle – IT sistemos neišvengiamai padeda supaprastinti darbo procesus. Alytaus regiono atliekų tvarkymo centras tokiu būdu sutvarkė atliekų turėtojų registrą ir įsidiegė sistemas, leidžiančias stebėti, kur yra atliekų konteineris, kam jis priklauso, kokia jo talpa, kaip dažnai jis tuštinamas, kaip vykdomas atliekų rūšiavimas ir kt. Prognozuojama, kad toks poreikis augs ir kituose atliekų tvarkymo centruose bei savivaldybėse, atsižvelgiant į artėjančius rinkliavos pokyčius.

Paprasčiau tariant, Alytaus regiono atliekų tvarkymo centras šiuo metu turi sutvarkytą atliekų turėtojų registrą, todėl rinkliavos skaičiavimo algoritmas prie naujos dvinarės rinkliavos gali būti pritaikytas labai greitai. Technologijos padeda kaupti didelius kiekius duomenų, kuriuos su duomenų analizės įrankiais galima nagrinėti įvairias pjūviais pagal norimas dimensijas.

Ši IT sistema apima tokias funkcijas, kaip konteinerių tvarkymas, priskyrimas atliekų turėtojams, konteinerių išvežimo grafikai ir faktiniai duomenys, ataskaitos. Kitaip tariant, ji leidžia sekti, kiek konteinerių ištuštino konkreti mašina konkrečią dieną, ar visi mokėtojai aptarnauti nustatytą dieną.

Kaip tai veikia? Duomenys apie konteinerių faktinį ištuštinimą yra gaunami automatiniu būdu iš vežėjų informacinių sistemų – konteineriai yra sužymėti RFID žymėjimo ir sekimo technologija, tad sunkvežimiai automatiškai nuskaito pakėlimo faktą, o vežėjo informacinė sistema perduoda reikiamus duomenis į atliekų tvarkymo centro informacines sistemas. Tai suteikia galimybę lengviau valdyti atliekų turėtojų registrą ir jį atnaujinti pagal išorinius duomenų šaltinius, palengvina duomenų gavimą apie konteinerių ištuštinimą bei jo valdymą, leidžia greitai pritaikyti rinkliavos skaičiavimą prie kintančių skaičiavimo taisyklių, pagerina visą valdymo procesą per duomenų analizės įrankį, padeda rasti kritines vietas.

Pasak Algirdo Reipo, Alytaus regiono atliekų tvarkymo centro direktoriaus, įdiegta sistema jau pasiteisino – ji padėjo teikti paslaugas kokybiškiau ir iš anksto išbandyti naujos rinkliavos metodą. Turint sutvarkytą registrą ir kitas sistemas, kaskart galima matyti, ar paslauga tikrai suteikta, ar konteineris pakeltas ir ištuštintas. Be to, tai padeda gerinti ir santykius su klientais. Jeigu anksčiau neretai atliekų tvarkytojai naudodavosi padėtimi ir veždavo sunkesnes – šlapias – atliekas, dabar atliekų tvarkytojams mokama už aptarnautą konteinerį, ne už atliekų kiekį. Tai reiškia, kad vartotojai nepermoka, o ir patys tampa ekonomiškai suinteresuoti rūšiuoti ir kompostuoti, mat tai taip pat palengvina atliekų tvarkytojų darbą, sumažina atliekų kiekį ir, atitinkamai, mokesčius.

Visgi, pasak A. Reipo, norint įvesti naują rinkliavą, svarbu jau būti išanalizavus situaciją, ištyrus atliekų srautų judėjimą – apskaičiuoti, kur generuojama daugiausiai atliekų, kokie jų kiekiai, ir atitinkamai pritaikyti mokesčius vartotojams. Išsami analizė trunka apie metus, tad apie IT infrastruktūros atnaujinimą atliekų tvarkytojai turėtų pagalvoti jau dabar.