Aplinkotvarkos bendrovės Atliekų surinkimo verslo direktorė Daiva Skrupskelienė dalijasi patarimais, kaip atėjus žiemai tinkamai tvarkyti atliekas, kad jos neprišaltų, ir kaip pasirūpinti, kad šiukšliavežės galėtų pasiekti konteinerius.
Didesnis automobilis lengviau nepravažiuoja
Prasidėjus šalčiams ar orų permainoms, atokesnėse vietovėse keliai apledėja, susidaro didelėms transporto priemonėms sunkiai pravažiuojamos provėžos, pusnys, todėl atliekas vežančiam transportui tampa sunku pasiekti konteinerius. Ne lengviau ir miestuose – siauros daugiabučių kiemų gatvelės neretai prasčiau išvalomos, nes tą padaryti trukdo ne vietoje palikti automobiliai.
„Dažnam atrodo, kad didelė ir sunki šiukšliavežė lengviau įveikia apledėjusius kelius negu lengvasis automobilis, tačiau iš tiesų yra priešingai. Jei lengvuoju automobiliu dar pavyksta užvažiuoti į apledėjusią įkalnę, šiukšliavežė dėl savo svorio tiesiog slysta atgal. Pasitaiko, kad net privažiavus ir pradėjus ruoštis atliekų iškėlimui, proceso metu šiukšliavežė ima slysti, taigi tenka nutraukti procesą ir surinkti atliekų atvykti kitą kartą“, – pasakoja D. Skrupskelienė.
Panaši situacija susidaro kai nevalytuose keliuose lengvieji automobiliai išvažinėja provėžas, kurios suledėja. Anot D. Skrupskelienės, gyventojams atrodo, kad jei tokius kelius įveikia lengvasis automobilis, šiukšliavežei pravažiuoti yra dar lengviau. Tačiau šiukšliavežės plotis didesnis ir susidarę vėžios jai netinka. Sunki ir aukšta šiukšliavežė slysta, svirduliuoja, važiuoti tokiu keliu ne tik sudėtinga, bet ir pavojinga.
Aptarnauti konteinerių gali nepavykti ir ten, kur gyventojai automobilius parkuoja palikdami pernelyg siaurą kelio ruožą šiukšliavežei pravažiuoti. Siaurose gatvelėse manevruoti su didele ir sunkia technika yra sudėtinga, o pasnigus tampa dar ir slidu, todėl vairuotojai negali rizikuoti nuslysti ir apgadinti stovinčius automobilius. D. Skrupskelienė teigia, kad gyventojai galėtų padėti laiku aptarnauti konteinerius neužstatydami pravažiavimų, o atokiose gyvenvietėse individualius konteinerius palikdami pasiekiamose, lengvai privažiuojamose vietose, nuokalnėse.
Konteinerio įsikibusios atliekos
Net ir sėkmingai įveikus kelią iki konteinerio, aptarnaujantiems darbuotojams gali tekti susidurti su prišalusiomis atliekomis. D. Skrupskelienė paaiškina, kad geriausia prevencija yra pasirūpinimas, kad konteinerio viduje būtų sausa, t. y. konteinerio dangčiai visada būtų uždaryti, o atliekos metamos sandariai supakuotos maišeliuose.
„Į konteinerį iškratytos palaidos atliekos gali pavirsti į tikras ledo skulptūras, o atliekų tvarkytojams ne visada pavyksta pilnai ištuštinti suledėjusių konteinerių turinį. Jei dalies atliekų išvežti nepavyksta, konteineriai greičiau užsipildo. Svarbiausia įsitikinti, kad išmetamose pakuotėse ir taroje nėra likę skysčių, kurie išsipylę užlietų konteinerio turinį ir prie minusinės temperatūros suledėtų. Atliekas reikėtų mesti maišeliuose, kad susidarę skysčiai neturėtų galimybės išsilieti ir sušalti“, – pataria D. Skrupskelienė.
D. Skrupskelienė pastebi, kad atliekos užšalti gali ir palikus pakeltą konteinerio dangtį – į vidų prilijus ar prisnigus, o naktį stojus šaltukui, atliekos suledėja į akmenį. Atliekų tvarkytojams bandant tokius konteinerius išgremžti, juos lengva nepataisomai sugadinti. Visgi, jeigu atliekos konteineryje prišalo, teisingiausias būdas jas pašalinti – palaikyti konteinerį šildomoje patalpoje, kol atšils, ir tik tada pilnai pašalinti atliekas. Nereikėtų mėginti prišalusių atliekų nudaužyt, nes yra didelė tikimybė konteinerį sulaužyti.
Atsargiai su pelenais
Dar viena grėsmė, konteinerių tykanti žiemą – iš krosnių ar židinių atkeliaujantys karšti pelenai. Net tada, kai atrodo, kad pelenai jau atvėso, jie vis tiek gali išlydyti konteinerį arba uždegti ten esančias atliekas.
„Į atliekų konteinerį išmesti pelenai gali pridaryti rūpesčių tiek gyventojams, tiek ir atliekų surinkėjams, nes gaisras gali kilti tiek konteineryje, tiek ir automobilyje. Geriausias būdas panaudoti pelenus – pabarstyti jais slidžius kelius. Taip kartu padėsite atliekas surenkančiam transportui sėkmingai pasiekti konteinerius“, – išeitį nurodo D. Skrupskelienė.