Kartu jie surinko beveik pusę milijono plastikinių šiukšlių. Daugiau nei 40 proc. šio kalno šiukšlių vis dar buvo aiškiai atpažįstamos pagal prekės ženklą, o vieno gamintojo šiukšlių buvo surinkta daug daugiau nei bet kurio kito, tai – „Coca-Cola“.
476 423 plastiko atliekų vienetų, kuriuos Pasaulinės tvarkymosi dienos (angl. World Clean Up Day) metu surinko daugiau nei 70 000 savanorių, auditas rodo, kad „Coca-Cola“ yra didžiausias pasaulyje plastiko teršėjas, atsakingas už 11 732 plastikinių atliekų, surinktų per švarinimosi akciją.
Tai yra daugybė plastikinių atliekų, kurias pagamino tik viena įmonė – dvigubai daugiau nei „Nestlé“, (4846 vnt.), „Pepsi“ (3 362), kartu su „Mondelēz“, „Unilever“ ir „Mars“ ir kt.
Iš tikrųjų, antrus metus iš eilės „Coca-Cola“ pirmavo pagal plastiko kiekius aplinkoje, pasak audito tyrėjų, aplinkosaugininkų judėjimo „Break Free from Plastic“ (BFFP).
„Ši ataskaita pateikia daugiau įrodymų, kad korporacijos turi skubiai padaryti daugiau, kad išspręstų jų sukurtą plastiko taršos krizę“, – sako BFFP pasaulinis koordinatorius Vonas Hernandezas.
„Tolesnis jų vienkartinių plastikinių pakuočių vartojimas reiškia, kad į aplinką pumpuojama daugiau plastiko. Perdirbimas šios problemos neišspręs."
Dešimtmečius daugelio šalių žmonės į perdirbimą žiūrėjo kaip į ekologiškai atsakingą mūsų atliekų susidarymo būdą, tačiau neseniai įvykęs sistemos gedimas, kurį sukėlė Kinijos atsisakymas 2018 m. priimti atliekų importą, paskatino perdirbimo ir atliekų krizę JAV ir kitur. Suskirstymas taip pat padėjo geriau suvokti, kaip perdirbimo procesai iš tikrųjų veikia (ar ne).
Plastiko, kurio daug įvairių cheminių formų yra sudėtingos, perdirbimas yra ypač problematiškas, todėl BFFP teigia, kad skubus pasaulinės plastiko gamybos sumažinimas yra vienintelis tikras atsakas į krizę.
„Iš viso po šeštojo dešimtmečio pagaminto plastiko tik 9 procentai iš tikrųjų buvo perdirbti visame pasaulyje, o likusi dalis buvo sudeginta, išvežta į sąvartyną ar užteršta mūsų aplinka“, – BFFP autoriai aiškina savo ataskaitoje apie blogiausius pasaulio plastiko teršėjus.
„Perdirbimas nėra stebuklingas sprendimas. <...> Bendrovės, teigiančios, kad tai sprendimas, paprasčiausiai vengia realių pokyčių“.
Vartotojams gali būti sunku įžvelgti klausimo sudėtingumą, ypač kai įmonės, tokios kaip „Coca-Cola“, išleidžia milijonus perdirbimo ir „beatliekėms“ iniciatyvoms, kurios atrodo ekologiškos. Pavyzdžiui, pernai pasižadėjo surinkti ir perdirbti kiekvieną butelį ar skardinę visame pasaulyje iki 2030 m.
Pasak kritikų, šie gestai yra tik bandymas pavaizduoti įmonę kaip atsakingą, į tvarumą orientuotą prekės ženklą.
„Paskutiniai korporacijų, tokių kaip„ Coca-Cola “,„ Nestlé “ir„ PepsiCo “, įsipareigojimai kovoti su krize, deja, ir toliau priklauso nuo klaidingų sprendimų“, – sako Pietryčių Azijos „Greenpeace“ plastinės kampanijos koordinatorė Abigail Aguilar.
„Šios strategijos didžiąja dalimi apsaugo pasenusį verslo modelį, sukėlusį plastikinės taršos krizę, ir nieko nepadarys, kad ateityje šie prekės ženklai vėl nebūtų vadinami didžiausiais teršėjais."
„Coca-Cola“ viešai skelbia, kad plastiko atliekos aplinkoje yra „nepriimtinos“, tačiau pats plastiko gaminimas yra visiškai kitas dalykas – toks, kuris niekur nedings.
„Pasaulyje yra daugybė žmonių, kurie norėtų, kad plastikas nyktų. Mes žinome, kad taip neatsitiks", – plastikos inžinerijos konferencijoje klausytojams pasakojo „Coca-Cola“ vyriausiasis aplinkos politikos direktorius Benas Jordanas praeitą mėnesį Atlantoje.
„Mes žinome, kad plastikas turi visų rūšių pranašumų. Mes visi plastiką naudosime metų metus, tiesa?"