Auga sąvartyno mokestis - kyla ir išvežimo kaina
Daugiabučių gyventojams atliekų tvarkymo mokestis didės ne tiek daug. Vienam gyventojui per mėnesį teks mokėti nebe 6,07, o 6,61 lito.
Ekonomikos ir turto valdymo skyriaus vedėjas Antanas Stoka sako, kad „Panevėžio specialus autotransportas“ nebegali tvarkyti atliekų senomis, t. y. dar 2009 metais nustatytomis, kainomis. Ir tam yra kelios priežastys.
Nuo vasario 1 dienos Panevėžio regiono atliekų tvarkymo centras (PRATC) padidins komunalinių atliekų priėmimo į sąvartyną mokestį (vartų mokestį) 39,6 proc.
Pasak „Panevėžio specialaus autotransporto“ vadovo Valento Bakšio, šiais metais planuojama įsigyti dar vieną europinius standartus atitinkantį šiukšliavežį ir įrangą, leidžiančią vietoje dezinfekuoti prie daugiabučių stovinčius konteinerius. Direktoriaus teigimu, neatnaujinusi transporto parko ir įrangos bendrovė negalėtų dalyvauti konkursuose dėl atliekų tvarkymo.
Tačiau, pasak V. Bakšio, pagrindinė priežastis, kodėl gyventojams brangsta šiukšlių išvežimas, yra išaugęs PRATC vartų mokestis. Iki šiol už toną čia atgabentų šiukšlių „Panevėžio specialus transportas“ mokėjo 48 Lt, o dabar mokės 68 Lt. Vien tai įmonės atliekų surinkimo sąnaudas padidins puse milijono litų.
Savivaldybei buvo pateikti skaičiavimai, kokiais tarifais miesto švarintojams būtų rentabilu dirbti, ir valdininkai jiems pritarė.
Lygiavos nebebus
A. Stoka, paklaustas, kodėl šiukšlių išvežimas taip brangsta individualių namų savininkams, atsakė, kad paslauga jiems gerokai daugiau kainuoja nei daugiabučių gyventojams.
Todėl tvirtinant naujus tarifus nuspręsta nebeskaičiuoti vidurkio.
„Daugiabučių gyventojai neturėtų dengti privačių namų savininkų šiukšlių išvežimo sąnaudų“, – paaiškino Ekonomikos ir turto valdymo skyriaus vedėjas.
Dabar individualių namų gyventojams apskaičiuotas 45,66 Lt (be PVM) mokestis už 1 kub. m atliekų tvarkymą, daugiabučių gyventojams – 32,78 Lt (be PVM) mokestis.
A. Stoka nemano, kad privačių valdų savininkai skriaudžiami. Pasak jo, šiems gyventojams sudarytos palankesnės sąlygos rūšiuoti komunalines atliekas, mokėti už jų kiekį, o ne pagal susikaupimo normą vienam žmogui kaip daugiabučiuose.
„Privačių namų savininkai gali daugiau atliekų išrūšiuoti ir, užuot vežę šiukšles, pavyzdžiui, du kartus per mėnesį, tai daryti vieną kartą“, – aiškino jis.
Daugiabučių namų gyventojai kol kas negali taupyti šiukšlių išvežimo sąskaita. Valdininko teigimu, nauji atliekų tvarkymo tarifai apskaičiuoti pagal principą „teršėjas moka“.
Gyventojai pasipiktinę
Rožyno bendruomenės seniūnaitis, asociacijos „Tautos skydas“ vadovas Rimantas Narkūnas teigia, kad privačių namų savininkams šiukšlių išvežimo mokestis keliamas nepagrįstai. Pasak jo, miesto Savivaldybė ir jos įmonė „Panevėžio specialus autotransportas“ lengva ranka atliekų tvarkymo išlaidas nurašo gyventojams, užuot pasukusi galvą, kaip skatinti žmones rūšiuoti, kaip išlaikyti stabilų atliekų tvarkymo mokestį, jeigu jo neįmanoma sumažinti.
Neseniai seminare apie 2014–2020 metais valstybinio atliekų tvarkymo plano numatytas komunalinių atliekų tvarkymo užduotis savivaldybėms dalyvavęs R. Narkūnas stebėjosi, kad nei ten buvę Ekonomikos ir turto valdymo skyriaus specialistai, nei „Panevėžio specialaus autotransporto“ darbuotojai nė žodžiu neužsiminė apie šiukšlių išvežimo mokesčio didinimą panevėžiečiams.
„Seminare dalyvavę nevyriausybinių organizacijų, bendruomenių atstovai tikrai būtų uždavę klausimų valdininkams ir išklausę, ką apie atliekų tvarkymo mokesčio kėlimą mano Aplinkos ministerijos viceministras Almantas Petkus, ekspertai“, – teigė seniūnaitis.
Ekspertai kritikuoja Savivaldybę
Lina Budrienė
Bendrovės „Ekokonsultacijos“ direktorė
Panevėžyje vykusiame seminare regiono savivaldybių vadovams, tarybų nariams, visuomenei pristatėme, kokie uždaviniai laukia Lietuvos tvarkant atliekas. Esmė, kad mums teks rūšiuoti gerokai daugiau atliekų negu dabar. 50 proc atliekų turėsime perdirbti, panaudoti energijai gaminti. Dabar išrūšiuojame labai nedaug.
Mes analizavome situaciją savivaldybėse. Panevėžio miestas ir rajonas atliekų rūšiavimo srityje yra lyderiai. Tačiau dabar teks vis tiek daugiau rūšiuoti, ir ne tik popierių, bet ir kitas atliekas, gyventojams bus dalijami kompostavimo konteineriai. Kitaip sakant, artėja masinis rūšiavimas.
Kaip žinia, Lietuvoje už atliekų tvarkymą atsakingos savivaldybės. Ką gi parodė seminaras?
Pasirodo, kad gyventojams savivaldybės nepaaiškina sistemos. Žmonės nori žinoti daugiau.
Manau, negalima kalbėti apie atliekų tvarkymo kainų kėlimą, kol nėra įdiegta atliekų rūšiavimo sistema, kol neaišku, ar bus duota pakankamai konteinerių, kur jie stovės ir kt. Tik aprūpinus gyventojus rūšiavimo priemonėmis galima kalbėti apie kainą.
Man susidarė įspūdis, kad atliekų rūšiavimo klausimais visiškai nebendraujama su gyventojais. Bus rengiamas Panevėžio regiono atliekų tvarkymo planas, taip pat ir visų savivaldybių atliekų tvarkymo planai.
Gyventojai turėtų paraginti politikus informuoti, diskutuoti. Mišrių, neišrūšiuotų atliekų tvarkymo kaina didės, tačiau išrūšiuotų atliekų tvarkymas jiems neturėtų brangti. Kuo daugiau jie rūšiuos, tuo atliekų kaina turi mažėti.
Kol nėra Panevėžio regiono atliekų tvarkymo plano, kol gyventojai nemato, ką jie gaus, ką privalės daryti.
Seminare dalyvavo labai daug gyventojų, ir tai, kad politikai jų neinformavo apie atliekų tvarkymo kainų didinimą, mano galva, rodo tiesiog nesiskaitymą su visuomene.