Tik atsitiktiniam žiūrovui tai trumpalaikė pramoga: atvyko, praleido dieną, „paganė akis“, paaikčiojo iš nuostabos, grįžęs papasakojo šeimai, draugams, parodė, ką prifotografavęs – ir pamiršo. Suinteresuotiems lankytojams, specialistams, parodos dalyviams, rengėjams paroda po uždarymo nesibaigia. Tūlas ją vis prisimena, svarsto, lygina, varto užrašus, susirinktus firmų prospektus, atnaujina užmegztus ryšius – žiūrėk, jau laikas ir galvoti apie ateinančią parodą. Šitaip parodą „Baltijos miškai 2012” tuoj pasivys ir „Baltijos miškai 2013”…
Gamta – pagal savas prognozes
Iš pernykštės parodos tiems, kas nespėjo jos aplankyti šiltą, saulėtą pirmąją dieną, ypač įsiminė… lietus. Ne todėl. kad kitkas būtų buvę neverta įsimintini, o todėl, kad įkyriai be paliovos merkiantis lietus buvo kaip tas deguto šaukštas medaus statinėje, o čia tą lietaus „degutą” dangus pylė ne šaukštais ir ne samčiais…
Net antrąją parodos dieną apsilankęs ūkio ministras, priverstas gūžtis po skėčiu, buvo nekaip nusiteikęs ir neturėjo laiko, gal ir kantrybės visiems parodos sektoriams apžiūrėti, tik kiek ilgėliau stabtelėjo ties šiuolaikine medkirte, kuri nepaisydama jokių gamtos išdaigų, įspūdingai ir greitai dirbo savo darbą Bugenėlių miške.
Gadino, bet nepagadino
Tą pernyktį lietų prisiminė ir UAB „Scania Lietuva” prekybos direktorius Kęstutis Bacevičius: „Pirmoji pas mus tokia paroda būtų dar geriau nusisekusi, jeigu nebūtų subjurę orai. Bet jų iš anksto neužsakysi. Žinoma, galima pasirengti ir prastiems orams, o tam reikalinga specialiai sutvarkyta parodos plotų infrastruktūra, kad lankytojams netektų vaikščioti po didelę teritoriją pažliugusiais keliukais, bristi į šlapią žolę ir t. t.
Tas nepadaroma iš karto, ir pinigų nemažai reikia. O šiaip paroda buvo tikrai nebloga, tikėjausi prastesnio įspūdžio. Paprastai tokios parodo sutraukia smalsią ir imlią visokioms naujovėms publiką. Vertinant praktiškai, mums dalyvavimo kainos ir parodos kokybės, naudingumo santykis atrodo optimalus“.
Pirmaujanti medienvežių markė
Įmonė atstovauja Švedijos automobilių pramonės bendrovei „Scania“, tiekia Lietuvos rinkai galingus sunkvežimius, autobusus. Rūpinasi ir šios technikos aptarnavimu, remontu – turi 4 serviso taškus, neseniai Vilniuje po rekonstrukcijos pradėjo veikti modernus centras su 6 remonto ir aptarnavimo linijom, kur vienu metu galima „gydyti” iki 16 mašinų.
Medienos verslui „Scania Lietuva“ parduoda sunkvežimius – plentų medienvežius. Su jų pranašumais galėjo bent jau išoriškai susipažinti ir pernykštės parodos lankytojai. Yra tiekėjų, parduodančių ir kitų gamintojų tokios paskirties mašinas. Palyginti su Skandinavija, Lietuvos rinka joms nedidelė, bet vis dėlto ji yra. „Scania“ tarp konkurentų turi geras pozicijas ir anose šalyse, ir Lietuvoje. Pasak K. Bacevičiaus, Lietuvoje „Scania“ užima daugiau negu trečdalį medienvežių rinkos, o pagal mašinų markes turi didžiausią dalį.
K. Bacevičius pasidžiaugė, kad ir parodos metu pavyko rasti naujų klientų, parduoti „Scania“ technikos. Pasak jo, dauguma sandorių sudaroma su privačiomis įmonėmis, ne urėdijomis.
„Scania“ siūlo kelių modifikacijų, įvairių variklio charakteristikų medienvežius. Jie skirti sukrauti ir išvežti medieną iš miško krovos aikštelių į perdirbimo įmones ar uostus; miške medžius kerta ir iš kirtaviečių į sandėlius prie kelių išveža kitos mašinos, ir čia jau ne „Scania“ specializacija. Lietuvos sąlygas atitinkantys medienvežiai yra optimalios 6x4 ratų formulės (t.y, triašiai su dviem varomosiomis ašimis), sustiprinto ar dvigubo rėmo, pakankamai patvarūs išvažiuoti miško keliais ir ekonomiški riedėti plentais. (Bekelės salygoms, klampynėms yra 6x6 ratų formulės visureigiai, kurie plentams per lėti ir ryja per daug degalų).
Tokie tad medienvežiai važinėja iš Lietuvos miškų į uostus. „Daug medienos vežama į uostus, labai daug”, pastebi K. Bacevičius. „Geriau ji liktų Lietuvoje ir būtų perdirbama čia”. Gal netektų dėl to apgailestauti, jei medienos iš viso būtų eksportuojama 10%, kaip iš valstybinių miškų. Bet beveik pusė miškų yra privatūs, ir čia jau kitokie skaičiai, jeigu išvis suskaitomi...
Įstatymų kryžkelė be ženklų
„Scania“ atstovas dar užsiminė apie ilgai virusias diskusijas dėl medienvežių su kroviniu svorio neracionalaus ribojimo. Pagaliau priimtas įstatymas, nustatęs didesnį leistiną svorį. Tačiau nėra jokių poįstatyminių aktų, nurodančių, kur jis galioja, kada galioja, kam galioja. „Mūsų klientams rūpi ir toks klausimas“, sako K. Bacevičius. „Šiuo metu praktiškai visi medienvežiai Lietuvoje yra su plieninėm lingių pakabom, jos geros ir prastesniuose miško keliuose. Bet, pvz., Skandinavijoje, jei mašina didesnio svorio, ji turi būti su pneumatine pakaba, mažiau apkraunančia kelius. Bet pneumatinė ir brangesnė, ir greitį lėtina. Jei pakeitimas galios visoms triašėms mašinoms, tai vienas dalykas, bet jei tik su pneumatine pakaba, tada vežėjams iškils sunkvežimių parko atnaujinimo problema“.
Naujovės ateiti neskuba
UAB „Scania Lietuva“, nenusivylę pernykšte paroda, ketina dalyvauti ir šiemetinėje „Baltijos miškai 2013”. Tačiau nustebinti žiūrovų kokiais nors netikėtumais nežada. Pamatysime iš esmės tokį patį medienvežį. „Miško technika nesikeičia kasdien ir kasmet”, sako K. Bacevičius. „Tik bus pristatytas naujas „Scania” produktas - patobulinti Euro 6 standarto varikliai, mažiau teršiantys aplinką. Medienai krauti hidraulinius kranus manipuliatorius tiekia kiti gamintojai. Žiūrėsime, ką nauja parodys mūsų partneriai”.
Kad vežtum, reikia prikrauti
Parodoje “Baltijos miškai 2012” dalyvavo hidraulinės kelimo technikos tiekėja ENAX, atstovaujanti solidaus prekinio ženklo firmoms, tokioms kaip kad Hiab, Wipro, Multilift, Loglift, Jonsered, Zetterbergs, Socage, Zepro... ENAX tiekiamų produktų skalė plati – nuo bokštelio („gandralizdžio“) žmogui į aukštį kelti iki uostų įrangos. Tai estiško kapitalo įmonė, turinti filialus Estijoje (EXAN) ir Latvijoje (NAXE), bet mūsiškė anas įmones pralenkusi ir yra pirmaujanti Baltijos regione. Visoje ENAX produktų gamoje miško technika sudaro gal 20%, bet apyvartoje pinigais – apie 50%.
Natūralu, kad ENAX suinteresuota dalyvauti miškininkystės parodose, nors, kaip sako įmonės vykdomasis direktorius Remigijus Savosta, visapusišką parodų naudą dalyviams sunku tiksliai išmatuoti. Šiaip ar taip, pernai ENAX sėkmingai pristatė medienvežį su Hiab Loglift kranu: parodoje atsirado naujų klientų, dar nežinomų įmonių, ir štai konkretus rezultatas – pasirašytos pirkimo-pardavimo sutartys.
Tęsinys - daug žadantis
Ne tik dėl tos sėkmės R. Savosta giria aną parodą: „Labai gerai, kad ji vyko miškininkų darbo aplinkoje – pačiame miške, o ne kokioj uždaroj parodų arenoj. Ši aplinka sukuria ir ypatingą atmosferą, o tai yra didelis pliusas, neminint minuso – tąsyk blogo oro. Lyginant su didžiosiomis skandinavų parodomis, kurių rengėjai turi didelę patirtį, mūsiškė, kaip pirmoji, vertintina gerai, viskas buvo daroma teisingai. Savo dydžiu ir turiniu ji buvo prorporcinga mūsų šalies dydžiui ir galimybėms”. Viena, ką pataria R. Savosta ateičiai – sudaryti kuo daugiau galimybių parodos metu demonstruoti technikos darbą, rodyti ją nuolat veikiančią, o ne stūksančią negyvą.
ENAX rengiasi dalyvauti ir parodoje „Baltijos miškai 2013”. Numatoma pristatyti medienvežį, visą sąstatą su priekaba, su visai naujo tipo, tik 2102 m. pradėtu gaminti Loglift manipuliatorium ir nauja, išskirtinio dizaino operatoriaus kabina. Šios naujovės turėtų atkreipti specialistų, tokios technikos naudotojų ir profesionalios žiniasklaidos dėmesį.