Kas dešimta išduota atsiskaitymo knygelė naudojama ne pagal paskirtį. Tokią išvadą po nedidelio tyrimo padarė bendrovės LESTO darbuotojai. Nors šiuo metu už elektrą ir kitas paslaugas galima atsiskaityti internetu, tiesioginiu debetu ir kitais būdais, dalis klientų vis dar užsisako nemokamas popierines atsiskaitymo knygeles. Bendrovė pastebi, kad joms gaminti reikalingi didžiuliai popieriaus ištekliai, tačiau dešimtadalis klientų jų nė sykio nepanaudoja.
Šiuo metu kas trečias LESTO klientas už suvartotą elektros energiją atsiskaito internetu arba tiesioginiu debetu. LESTO duomenys rodo, kad modernius atsiskaitymo būdus įvertina visų amžiaus grupių gyventojai, dažniausiai tiesioginį debetą renkasi nuo 36 iki 55 metų amžiaus klientai.
Tačiau net ir mokėdami internetu ar tiesioginiu debetu, dalis gyventojų užsisako nemokamą popierinę atsiskaitymo knygelę, kuri nė karto nepasitarnauja pagal paskirtį ir, geriausiu atveju, naudojama užrašams – kas dešimta išduota LESTO atsiskaitymo knygele nebuvo atlikta nei vienos įmokos.
Visa informacija fiksuojama internetinėse svetainėse
Skaičiuojama, kad tonai popieriaus pagaminti reikia sunaudoti 17 medžių, nuo 5 iki 50 kubinių metrų vandens ir maždaug 2500 kW energijos. Per metus LESTO išduoda apie 280 tūkst. atsiskaitymo knygelių. Joms reikalingo popieriaus gamybai tenka panaudoti šimtus tonų medienos – nedidelę giraitę. O kur dar milijonai kilovatvalandžių energijos, kurių reikia knygelių gamybai ir pristatymui.
Gyventojai, pasirinkę modernius atsiskaitymo būdus, ne tik labiau tausotų aplinką, bet ir sutaupytų laiko bei pinigų.
Už suvartotą elektros energiją vartotojai turi atsiskaityti kiekvieną mėnesį, todėl per metus susidaro dvylika įmokų, – kiekviena, priklausomai nuo kliento pasirinkto mokėjimo būdo, vienam gyventojui gali kainuoti iki kelių litų, be to, patiriamos laiko ir kelionės sąnaudos.
„Stebėtina, kokiais tikslais internetu ar tiesioginiu debetu atsiskaitantys gyventojai papildomai užsisako atsiskaitymo knygeles. Visą aktualią informaciją, pavyzdžiui, apie deklaruotus elektros energijos kiekius, mokėjimus, jie gali rasti bendrovės LESTO savitarnos svetainėje, taip pat užpildytos mokėjimų formos išsaugomos elektroninės bankininkystės sistemoje, nieko užsirašinėti nebereikia. Kai knygelė naudojama ne pagal paskirtį – veltui eikvojami ištekliai, kuriuos būtų galima panaudoti kitur“, – teigia Deimantė Bareikienė, LESTO Klientų aptarnavimo valdymo departamento direktorė.
Knygelės – tik Lietuvoje ir Baltarusijoje
Knygelės atsiskaitymui už elektros energiją šiuo metu nenaudojamos nė vienoje Europos šalyje, išskyrus Lietuvą ir Baltarusiją. Kitose valstybėse, pasikeitus vartotojų poreikiams, buvo pereita prie atsiskaitymų pagal suvartojimo vidurkį ar kitų modernių būdų.
D. Bareikienė pažymi, kad ir LESTO klientai šiemet itin aktyviai renkasi nemokamą atsiskaitymo už paslaugas būdą – tiesioginį debetą, kai už elektros energiją kiekvieną mėnesį mokama pastovi suma. Šiemet birželio pabaigoje tiesioginiu debetu atsiskaitė daugiau kaip 80 tūkst. gyventojų – tai 60 proc. daugiau nei metų pradžioje.
Klientai, atsiskaitydami tiesioginiu debetu, turi galimybę ir toliau kas mėnesį savitarnos svetainėje „Mano elektra“ deklaruoti suvartotą elektros energijos kiekį ir atsiskaityti pagal faktinį suvartotos elektros energijos kiekį.
„Dauguma Lietuvos gyventojų vis dar įpratę pildyti popierines knygeles, tačiau atėjo laikas pripažinti ir įvertinti kitų atsiskaitymo būdų naudą. Verslas tą jau suprato – daugiau nei 90 procentų verslo klientų atsiskaito internetu. Kviečiame ir gyventojus būti atsakingus ir įvertinti, kad atsiskaitymas internetu ar tiesioginiu debetu – nauda ir jam, ir aplinkai. LESTO skatina aplinką tausojančias iniciatyvas ir skatina tą daryti savo klientus“, – teigia D. Bareikienė.