Ornitologo pastaba apie lauko reklamoje įsivėlusią klaidą žaibiškai paplito socialiniame tinkle „Facebook", kur internautai ėmė laidyti pašaipias replikas dėl šios reklamos.
Tačiau įmonės atstovai nedelsdami sureagavo ir pasiūlė naują reklamos versiją, kurioje linksmai atsakoma į ornitologo repliką.
Viešųjų ryšių specialistai savo ruožtu giria įmonę už greitą reakciją. Be to, jie svarsto, ar tai tik nebus iš anksto suplanuota. O jei ne, jų teigimu, įmonė parodė, kad sugeba gerai tvarkytis su krizinėmis situacijomis.
Ornitologas: šių paukščių painiojimas turi gilesnes šaknis
Kaip svarsto J. Morkūnas, gali būti, kad tokia klaida, kuriant reklamą, įsivėlė dėl nesugebėjimo atskirti, kaip atrodo kiras ir kaip - žuvėdra. Tai esą atėję dar iš sovietinių laikų.
Anot jo, Lietuvoje dažniausiai sutinkama upinė žuvėdra ir rudagalvis kiras. Pajūryje dar gyvena sidabrinis kiras, kuris ir buvo pavaizduotas reklamoje.
Pasiteiravus ornitologo nuomonės, ar tai grubi klaida, J. Morkūnas teigė, kad tai pasakyti sudėtinga, nes viskas priklauso nuo žmogaus žinių lygio.
Kuo iš esmės skiriasi kirai nuo žuvėdrų?
Lietuvoje ir kirų, ir žuvėdrų gyvena po kelias rūšis. Sidabrinis kiras, kuris pavaizduotas reklamoje, nuo upinės žuvėdros skiriasi dydžiu, išvaizda, mityba, gyvenimo būdu.
Anot jo, žuvėdros maitinasi tiktai gyvu maistu, kurį pačios susigauna, dažniausiai tai yra žuvų mailius. Žuvį žuvėdra pasigauna skrydžio metu staigiai smigdama žemyn ir smailiu snapu sučiupdama grobį.
„Žuvėdros niekada nelesa batono ar atliekų iš sąvartynų, konteinerių. Šių paukščių nesutiksim mieste, jie vengia žmonių, peri tik salose upėse ar ežeruose“, - sakė Lietuvos ornitologų draugijos narys.
Paklaustas, ar tokios klaidos kenkia alaus gamintojos, kuriai ši reklama kurta, įvaizdžiui, J. Morkūnas svarstė, kad šiuo konkrečiu atveju reklamoje įsivėlusi klaida visiškai pakeičia teksto reikšmę ir reklama įgauną priešingą prasmę.
„Dėl gėdos, nemanau, kad gėda, juk mes tikriausiai nemokėme to žmogaus atskirti paukščių rūšis, todėl nejaučiu gėdos, kad daromos klaidos. Ar kiekvienam matematikos mokytojui gėda, kad kažkas nemoka padauginti 2x3? Nemanau. Kiekvienas žmogus atsakingas už savo išsilavinimą“, - sakė ornitologas, paklaustas, ar ornitologų bendruomenę tokia reklama privertė pasijusti nepatogiai.
Džiaugiasi, kad padarė tik vieną klaidą
Alaus gamintojos prekės ženklo Lietuvoje vadovas Povilas Petniūnas GRYNAS.lt pripažino, kad klaida reklamoje įsivėlė ir paaiškino, kaip tai nutiko.
„Išties reklamoje pavaizduota ne žuvėdra, bet sidabrinis kiras – dėkojame Klaipėdos ornitologams už pastabumą ir galimybę atitaisyti klaidą. Per šiandien (pirmadienį – red. past.) reklaminis stendas bus perdarytas ir nuo rytdienos (antradienio – red. past.) aiškiai nurodys, jog jame vaizduojamas sidabrinis kiras. Savo „Facebook" paskyroje šią klaidą skubėjome atitaisyti jau savaitgalį. Tada ir paskelbėme specialų įrašą“, - sakė P. Petniūnas.
Įsivėlusią klaidą jis pavadino kūrybiniu „neapsižiūrėjimu“, kurį lėmė painiava angliško žodžio „seagull“ vertime į lietuvių kalbą.
„Koją pakišo per didelis susižavėjimas nuostabia Richardo Bacho knyga „Jonathan Livingston Seagull“, kuri lietuviškai verčiama „Džonatanas Livingstonas Žuvėdra“. Nors ornitologai neleis paprieštarauti, turėtų būti „Džonatanas Livingstonas Kiras“. Džiaugiamės tik tuo, jog klaidą padarėm tik vieną – apie žuvėdrą. Apie alų – tikrai ne“, - sakė P. Petniūnas.
Viešųjų ryšių specialistė: jie sugebėjo subtiliai pasišaipyti patys iš savęs
Lietuvos ryšių su visuomene specialistų sąjungos pirmininkė Orijana Mašalė, GRYNAS.lt paprašius įvertinti reklamoje įsivėlusią klaidą ir ją padariusios įmonės reakciją, ji neslėpė nesanti tikra, ar tai nebuvo iš anksto suplanuota viešųjų ryšių akcija. Bet kokiu atveju, jos teigimu, įmonės reputacijai tai išėjo tik į naudą.
Jos teigimu, žmonės už tokias klaidas dideliems prekės ženklams yra atlaidūs. O. Mašalė gyrė ir greitą alaus gamintojos reakciją. Pašaipios žinutės su įmonės prekės ženklo stendu pasipylė praėjusį savaitgalį. Tą patį savaitgalį buvo sukurtas atsakomasis stendo maketas su padėka ornitologams už pastabias akis.
„Sunku pasakyti, ar ši klaida buvo planuota ar ne. Tai jau yra vidinė virtuvė, kurios mes greičiausiai nesužinosime. Bet tai, kaip įmonė sureagavo į savo klaidą, tikrai puikus komunikacijos pavyzdys. Jie patys pasišaipė iš savęs – gražiai ir subtiliai atsakė į visa tai, kas vyksta ir padarė tai be proto greitai. Reakcija buvo savaitgalį, kai visi įpratę, kad marketingistai yra tingūs ir nedirba savaitgalį. Jie sureagavo, galima sakyti, be priekaištų“, - sakė O. Mašalė.