Mažiau nei 1 proc. pardavimų
„Tesla Motors“ buvo įkurta siekiant paskatinti darnaus transporto plėtrą. Jeigu mes nutiesiame kelią perspektyvių elektromobilių kūrimui, bet tuomet pridėliojame intelektinės nuosavybės minų, kurios stabdo tuos, kurie norėtų mumis sekti, mes prieštaraujame šiam savo tikslui“, - „Tesla Motors“ svetainėje paskelbtame pranešime rašė kompanijos vadovas Elonas Muskas.
Pasak jo, kompanija patentavo visą savo technologiją nerimaudami, jog kitu atveju didieji gamintojai ims ją kopijuoti ir dėl savo gerokai didesnių gamybos, pardavimų ir reklamos pajėgumų paliks „Tesla Motors“ elektromobilių verslo užribyje. „Tačiau tikrovė yra ta, jog didžiosios kompanijos beveik negamina elektromobilių – šie vidutiniškai sudaro mažiau nei 1 proc. visų jų pardavimų“, - rašė E. Muskas. „Tesla Motors“ savo pirmąjį automobilį pristatė jau prieš septynerius metus, tačiau JAV ir kitų šalių vairuotojai vis dar nerimauja dėl elektromobiliais galimo įveikti atstumo ir įkrovimo stotelių trūkumo.
„Tesla Motors“ sprendimas pasidalinti patentais leis kompanijai pritraukti daugiau partnerių. Jie jau šiuo metu gamina elektrines sistemas „Daimler“ ir „Toyota“ automobiliams, neseniai buvo pranešta apie partnerystę su „BMW“. Tikėtina, jog kompanijos, naudojančios „Tesla“ technologiją, galėtų, pavyzdžiui, pasidalinti ir „Tesla“ įkrovimo stotelių įrengimo ir aptarnavimo išlaidas. Daugiau vietų įkrauti elektrinius automobilius galėtų padėti pritraukti vis dar skeptiškai elektromobilių atžvilgiu nusiteikusius vairuotojus.
„Tesla Motors“ šiuo metu gamina tik vieno modelio elektromobilius – 70 tūkst. dolerių (apie 178 tūkst. litų) kainuojantį „Model S“ sedaną. Kompanija planuoja kitąmet pristatyti naująjį „Model X“, o iki 2017 m. pradėti gaminti pigesnį modelį.
Išardė dalimis
„Jų patentus esame išnagrinėję jau seniai, tiesą sakant ir pačią „Teslą“ dalimis buvom išsiardę, nes patentuose ne viskas atskleidžiama. Iš tikrųjų jau ir dabar naudojame kai kuriuos panašius sprendimus, - sakė L. Jokužis. - Iš esmės jų patentuose nėra kažkokių atradimų - tai daugiau mažiau geri technologiniai sprendimai, todėl jie juos ir atskleidė.“
Bendrovės „Elektromobiliai“ projektų vadovo Nerijaus Rakausko manymu, „Tesla Motors“ sprendimas bus naudingas tiek pačiai kompanijai, tiek visai elektromobilių rinkai. „Tikrai didelius darbus reikia daryti drauge ir Elonas Muskas, kaip paprastai, imasi ryžtingų sprendimų. Manome, kad tai yra puiku vien jau todėl, kad netikėta, apie tai bus daug kalbama, minimi elektriniai automobiliai. Be abejonės, E. Muskas puikiai suvokia ir šiuolaikinio verslo taisykles, tad toks sprendimas reikalingas ir pačiai „Tesla Motors“ arba tiksliau - elektromobilių ateičiai kurti“, - GRYNAS.lt sakė N. Rakauskas.
Pasak elektromobilių gamyba ir jų įkrovimo infrastruktūros sprendimų kūrimu užsiimančios įmonės atstovo, problema yra ta, jog apie elektromobilius žmonės dar žino per mažai, šios transporto priemonės vis dar yra itin brangios, jomis nelabai domisi ir didieji automobilių gamintojai. Todėl „Tesla Motors“ sprendimas svarbus ir siekiant elektromobilius iš nišinio produkto paversti į masinį.
„Į elektrinių automobilių gamyba reikia pradėti žiūrėti taip pat rimtai kaip ir vidaus degimo variklius turinčių automobilių. Skatinant naudotis esamais pasiekimais, sudaromos galimybės tolesniam progresui, o tai savaime turėtų prisidėti prie didesnio susidomėjimo. Ilgainiui pagaminant vis daugiau ir vis naujesnių elektromobilių, prieinamumas veiktų ir kainą. Vis daugiau žmonių tai taptų tik pasirinkimo klausimu. Galiausiai tai taptų nesustabdoma. Ir priešingai – net labai pažangi transporto priemonė rizikuoja būti „pamiršta“, jei tokia galės pasigirti tik nedaugelis“, - kalbėjo N. Rakauskas.
Reikia plėsti įkrovimo infrastruktūrą
„Dabar 2 metų senumo elektromobilį, pavyzdžiui, „Nissan“ „Leaf“ galima nupirkti už 45 tūkst. litų arba trečdalį jo naujo kainos. Su tokiu elektromobiliu galima nuvažiuoti 100-150 tūkst. km per 4-5 metus. Kurui sutaupoma būtų apie 40-50 tūkst. litų., elektra atitinkamai kainuotų apie 10 tūkst. litų. Nauda akivaizdi, tačiau vis tik (nuvažiuojamas – red. past.) atstumas ribotas“, - sakė L. Jokužis.
Anot Lietuvos elektromobilių asociacijos valdybos pirmininko, artimiausiu metu lengvatų elektromobilių įsigijimui Lietuvoje nesitikima, todėl šiandien daugiausiai dėmesio reikėtų skirti įkrovimo stotelių infrastruktūros miestuose plėtrai. „Tai tikrai paskatintų žmones įsigyti elektromobilius. Dauguma jų būtų iš antrų rankų, bet tai iš tikrųjų yra protingas sprendimas. Nes jeigu perkant naują automobilį už 130 tūkst. litų ir nuvažiavus 20 tūkst. km po 2 metų jo kaina nukrenta iki 45 tūkst. litų - tai tikrai prasta investicija“, - pastebėjo L. Jokužis.