Sau pasilieka blogesnį
Savo nuosavą automobilį „Audi A4” nuo šių metų pradžios nuomojantis Artūras pasakojo tai darantis iš praktiškumo – jeigu reikia savo asmeniniams poreikiams, naudojasi pats, o kai nereikia – siūlo naudotis kitiems.
„Turiu ir kitą automobilį, kai išnuomoju šį, blogesnis automobilis lieka man, o geresnis nuomuojamas, - šypsosi pašnekovas. - Automobilis kaip ir kiekvienas kitas daiktas irgi turi „dirbti“, jis skirtas ne grožiui, ne į lentyną pastatyti – turi atlikti savo funkciją. Tuo pačiu ir kažkiek atsiperka, ir gali papildomą investiciją padaryti, suteikti papildomą paslaugą“.
„Visi nuomojęsi (mano automobilį – red. past.) liko patenkinti. Su tais žmonėmis aš dar ir pabendrauju, sužinau kažką naujo – būna, ir iki namų pavežu. Išaiškini, kokios paslaugos juos tenkina, ką galima padaryti geriau“, - pasakoja „dalinuosi.lt“ platformos narys.
Paklaustas, kokiems tikslams žmonės dažniausiai nuomajasi jo automobilį, Artūras teigė, kad dauguma „klientų“ - laikinai atostogoms grįžę emigrantai, kurie neturi automobilio. Taip pat būna tokių, kurie nori automobilio laisvalaikiui, arba ieško kuo laikinai pakeisti remontuojamą nuosavą automobilį. Norintiems išsinuomoti automobilį, keliamas tik vienas reikalavimas – turėti ne mažesnę nei 3 metų vairavimo patirtį.
Nuomoja keletą daiktų, bet automobilis – pats populiariausias
Artūras sutinka, kad dauguma jo pažįstamų ir draugų nustemba išgirdę, kad jis nuomoja savo nuosavą automobilį, tačiau tarp jų atsiranda ir norinčiųjų išbandyti šią paslaugą.
Nors pats dalijimosi daiktais platformoje siūlo keletą daiktų, juokiasi, kad automobilis yra pats populiariausias.
Ieškojo „smartukui“ veiklos
Anot jos, viskas prasidėjo nuo to, kad buvo nufilmuotas jos automobilio pristatymas, vėliau, vasarą, susuktas dar vienas filmukas su „Dalinuosi.lt“ kolektyvu: „Smartukas“ kaip neeilinis automobilis sulaukė daug dėmesio, nemažai apie jį buvo kalbama ir „Facebook“ socialiniame tinkle. Nuomininkų niekada netrūko, geri žmonių žodžiai ir atsiliepimai ėjo iš lūpų į lūpas, atsirado ne vienas nuolatinis nuomininkas, kurį „smartukas“ vis išgelbėdavo keblioje situacijoje, kai netikėtai prisireikdavo automobilio. Žmonių šypsenos, padėkos ir draugiški rankų paspaudimai tik dar labiau skatino dalintis. Nuomoti pradėjau nuo vasario mėnesio, sandorių buvo virš 30“, - sakė Milda.
Paklausta, ar nebaisu į svetimas rankas patikėti savo nuosavą automobilį, mergina atsakė šmaikščiai: „bijojimu stengiuosi neužsiimti“.
„Žmonėmis pasitikiu, stengiuosi jiems tai parodyti, tada ir jie elgiasi atitinkamai. Nei vienas iki šiol manęs nenuvylė, dar ir dovanų palieka. Automobilį sudaužyti galiu tiek aš, tiek bet kas kitas vairuojantis ją, tačiau tokiems atvejams yra sutartis ir bendras atsakingumo jausmas. O „Dalinuosi.lt“ juk ir yra atsakingų vartotojų bendruomenė, pati tuo įsitikinau šimtu procentų. Kas ištepa - tas išvalo, kas išpuvina - tas nuplauna, kas viršija greitį - susimoka baudą. Gal viskas ir per daug idealiai skamba, bet per tiek mėnesių besidalindama savo automobiliu aš asmeniškai neturiu kuo skųstis“, - pripažino „Smart“ savininkė.
Jos teigimu, savo automobilį verta nuomoti tik tuo atveju, jei pats dėl to neliksi ant ledo. Jei mašina naudojama dažnai ir daug, vargu ar pavyktų dar ir patenkinti nuomininkų poreikius, įsitikinusi Milda.
Susidomėjimas buvo juntamas iš karto
Dvejus metus gyvuojančios „Dalinuosi.lt“ platformos vadovas P. Valatkevičius sako, kad automobilių nuomos paslauga šiuo metu sudaro iki 40 proc. visų nuomos daiktų ir paslaugų.
„Pirminė mūsų platformos idėja buvo dalijimasis smulkesniais daiktais – žaidimų konsolėmis, kompiuteriais, fotoaparatais, bet jau pirmomis dienomis, kai tik paleidome platformą, pastebėjome, kad tiek privatūs žmonės, tiek įmonės į kategoriją „kita“ pradėjo kelti automobilius. Tada mes ir pagalvojome – kodėl gi ne. Aišku, rizikos yra daugiau – automobilis, kad ir senas, palyginus su kitais daiktais, yra brangesnis dalykas. Pavyzdžiui, automobilis, kainuojantis 3-5 tūkst. litų, mums jau yra senas, bet, tarkime, gerą vaizdo kamerą gali nusipirkti už 2 tūkst. litų.
Dėl to iš pradžių ir galvojome, kad žmonės nenorės to daryti, vis tiek lietuviai savo automobilius brangina, tausoja ir laiko labai asmeniniu daiktu. Bet pamatėme, kad dalis žmonių į tai žiūri kaip labai praktišką dalyką. Ypač jauni žmonės, kurie gyvena miestų centruose arba ten, kur yra stovėjimo aikštelių problemos, užuot vargę, kur tą automobilį laikyti, sugalvoja iš to uždirbti pinigų“, - pasakojo P. Valatkevičius.
Anot jo, automobilių nuoma itin priklauso nuo sezono – vasarą automobilį išsinuomoti sunkiau ir brangiau, ne sezono metu – paprasčiau ir pigiau. Taip pat pastebima, kad patys populiariausi nuomos automobiliai – nedideli, manevringi miesto automobiliukai, tokie kaip „Smart“ ir pan.
Dalis automobilių nuomotojų – fiziniai asmenys, kiti – turi individualios veiklos pažymėjimus, pavyzdžiui, turi po kelis automobilius ir juos nuomoja. Vis dėlto, yra ir tokių, kurie tiesiog „įdarbina“ visai nenaudojamą ar rečiau naudojamą nuosavą automobilį.
Galima išbandyti net elektrinę „Teslą“
„Vargu, ar rasite bendrovę ar automobilių nuomos saloną, kuriame būtų ir „Smart“, ir „Toyota“, ir „Audi“, ir BMW, ir visiškai senovinių arba labai naujų modelių. Antra, mes tuos automobilių savininkus pažįstame, rūpinamės, kad jų siūlomi automobiliai tikrai būtų tokie, kokie yra. Dalis žmonių, kurie nesinaudoja mūsų platforma, galvoja, kad nesąmonė imti automobilį iš privataus žmogaus, nes jis bus nustekentas, nuvažinėtas ir t.t. Mes kaip tik pastebėjome, kad kai žmogus ir pats važinėja automobiliu ir jį nuomoja, jis atsakingai žiūri – automobiliai būna nuplauti, išvalyti, niekas nenori, kad po sandorio kažkas parašytų blogą atsiliepimą, nes tai apsunkina galimybę išnuomoti kitą kartą“, - pasakojo pašnekovas.
Jis pastebi, kad kartais privatus žmogus netgi labiau saugo savo asmeninę reputaciją nei didelė įmonė, kuri nuomoja daug automobilių ir ne visada gali fiziškai visus juos sukontroliuoti ir prižiūrėti, kad viskas būtų tvarkinga.
Nuomotis automobilį iš privataus žmogaus dažnai yra pigiau nei iš bendrovės, be to, ir nuomos sąlygos, derybos dažnai būna lankstesnės: „Bandėme palyginti vidutinių automobilių kainas, pavasarį kainų skirtumas buvo apie 40 proc. (nuomos salone ir nuomos iš privataus žmogaus – red. past.) Bet žinoma, priklauso ir nuo sezono, ateina vasarą ir nuomos salonuose kainos šoka į viršų, pas mus keitėsi gal 5-10 proc.”, - skaičiavo „Dalinuosi.lt“ vadovas.
Bene didžiausiu išskirtinimu, lyginant su automobilių nuomos salonais, dalinuosi.lt idėjos autorius įvardina galimybę išbandyti automobilius, kurių galbūt niekada nenusipirksi arba kaip tik atvirkščiai – norėtum įsigyti, bet nežinai, ar tau tiks.
„Pavyzdžiui, „Tesla“ yra atvažiavusi iš Amerikos. Ją nusipirko žmonės, kurie norėjo Lietuvoje vystyti elektromobilių verslą, bet kol kas nusipirko vieną automobilį bandymams. Fiziškai jos nuomos dar nebuvo, bet jau yra 10 rezervacijų, ji turėtų būti pradėta nuomoti nuo spalio pirmos dienos“, - sakė P. Valatkevičius.
Tiems, kurie norėtų išbandyti šį elektrinį modelį, tektų plačiai atverti piniginę – vienos dienos nuoma įkainuota 600 litų.
Pasaulyje – populiariau pavežėjimo paslauga
„Tai yra ypač didžiųjų miestų arba tarptautinių kelionių naujovė, tendencija. Dalinimosi ekonomikoje tai gal netgi pirmaujantis dalykas. Automobilių dalijimąsi stabdo pats turto brangumas, ir pas mus patys populiariausi automobiliai yra iki 10-12 tūkst. litų. Juos nuomojant galima “atpirkti” - t.y. atgauti visus pinigus plius likutinę automobilio vertę“, - teigė P. Valatkevičius.
Lietuvoje, anot pašnekovo, dalijimosi automobiliais paslaugos plitimą kiek stabdo ir griežtesnės, mažiau lanksčios nei svetur draudimo sąlygos.
„Į šitą žaidimą ateina ir automobilių gamintojai. Pavyzdžiui, BMW ar „Ford“ kuria tokius automobilius, kuriuos jūs ar aš galėsime atsirakinti telefonu, net nereikės susitikti su savininku, bet čia jau privalo būti technologiniai sprendimai“, - apie naujoves kalbėjo P. Valatkevičius.