Atminantys dviračiu privalo nevėluoti
„Esame įsikūrę toli nuo miesto centro (daugiau nei 20 km), tad atvažiavimas į darbą dviračiu tik keliems darbuotojams yra paprastas kelių kilometrų numynimas. Daugeliui tai atstoja nedidelę treniruotę“, - GRYNAS.lt sakė J. Sakalauskaitė. Jos teigimu, finansinis paskatinimas, kurį kaskart atvykę į darbą dviračiu gauna darbuotojai, yra 20 litų. Tiesa, bendrovė yra nustačiusi keletą reikalavimų: kiekvienas vykstantis į darbą dviračiu privalo dėvėti šalmą ir liemenę su atšvaitais, taip pat nevėluoti ir į darbo vietą atvykti laiku. Įmonėje dviratininkams yra įrengti persirengimo kambariai ir dušai.
„Iki pradedant šią programą į darbą dviračiu važinėjo vienas žmogus, o pernai metais – jau 10 proc. darbuotojų. Šiemet skaičius auga ir tikimės, kad bus apie 15-20 proc.“, - sakė įmonės rinkodaros skyriaus vadovė.
Beveik pusantro tūkstančio kilogramų CO2
Moters teigimu, darbuotojai nebuvo specialiai įkalbinėjami. Paskelbus iniciatyvą ir jos sąlygas, norintieji dalyvauti tiesiog pradėjo važinėti dviračiais. „Sezono pabaigoje pasveikinome visus važiavusius, apdovanojome atvažiavusius į darbą daugiausiai kartų, numynusius daugiausiai kilometrų. Šiuo metu į darbą dviračiais važinėja tiek administracijos darbuotojai, tiek sandėlyje ar gamyboje dirbantys žmonės“, - pasakojo J. Sakalauskaitė.
„Skamba labai gerai“, - pamačiusi šį skaičių sakė J. Sakalauskaitė.
Norėtų visą Lietuvą apimančios iniciatyvos
Finansinį paskatinimą į darbą vykstantiems dviračiais taiko ir šaldytas uogas bei daržoves gaminanti Alytaus bendrovės „Vėtrija“.
Šios bendrovės atstovės Renatos Petuškienės teigimu, jų darbuotojai už kiekvieną atvykimą į darbą dviračiu gauna 5 litų priedą prie atlyginimo. Šioje įmonėje tokia iniciatyva buvo pradėta įgyvendinti praėjusių metų rugpjūtį, tęsiama ir šiemet. Pasak R. Petuškienės, kadangi įmonėje darbuotojų skaičius priklauso nuo sezono, tai ir dviratininkų skaičius kinta.
„Sezono metu didžioji komandos dalis yra jaunimas ir jie labai aktyviai prisijungė prie šios akcijos. Iš senbuvių gamybininkų vienas du sėda ant dviračių vos nutirpus sniegui, o kiti, ar važiuoja, labiau priklauso nuo orų, gal ir nuotaikos“, - sakė pašnekovė. Pasak jos, „Vėtrija“ sveiką darbuotojų gyvenimo būdą skatina ir kitaip – nerūkantiems ar metusiems rūkyti darbuotojams taip pat kas mėnesį yra mokamas priedas prie atlyginimo.
„Jei atsirastų toks įmonių bendradarbiavimas, galbūt būtų galima labiau paskatinti netgi miestus plėsti dviračių takų infrastruktūrą. Būtų labai šaunu, jeigu mūsų idėja pavirstų į visą Lietuvą apimančią iniciatyvą“, - svarstė J. Sakalauskaitė.
Kelionės darbo metu - dviračiais
Kaip GRYNAS.lt teigė Susisiekimo ministerijos Komunikacijos ir protokolo skyriaus specialistai, nors valstybė iniciatyvų, skatinančių kelionėms į darbą rinktis dviračius, jų žiniomis, finansiškai neremia, ministerija laiko jas sveikintomis.
„Dviračio naudojimas susisiekimui ne tik mažina transporto priemonių grūstis rytais ir vakarais (į aplinką patenka mažiau kenksmingų išmetamųjų dujų, žmonės mažiau laiko praleidžia kamščiuose ir panašiai), bet ir, savaime aišku, gerina dviračiais važiuojančių žmonių sveikatą“, - sakė vyr. specialistė Dalia Perednienė. Kai kurios valstybinės įstaigos, pavyzdžiui, Susisiekimo ministerija, Lietuvos automobilių kelių direkcija, pačios skatina savo darbuotojus kelionėms darbo metu – vykstant į posėdžius, pasitarimus kitose institucijose – naudotis šių įstaigų tam specialiai įsigytais dviračiais.
„Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos kasmet įgyvendina projektus, susijusius su dviračių transporto infrastruktūros plėtra. Vykdomi renginiai ir viešinimo akcijos, skatinančios žmones naudotis dviračiais, pavyzdžiui, Velomaratonas. Susisiekimo ministro įsakymu sudaryta dviračių transporto komisija sprendžia problemas, susijusias su dviračių infrastruktūros plėtra, teritorijų planavimo dokumentais, teikia nominaciją „Dviračių miestas“ ir prisideda prie kelionių dviračiais skatinimo Lietuvoje“, - sakė Komunikacijos ir protokolo skyriaus vyr. specialistė.
Miestams, turintiems daugiau nei 30 tūkst. gyventojų, ministerija taip pat rekomenduoja parengti specialius Darnaus judumo mieste planus, kurių viena iš dalių yra ir bevariklio transporto, įskaitant dviračius, integracija.
25 euro centai už kilometrą
Keliose šalyse, įskaitant Olandiją, Daniją, Vokietiją, Belgiją ir Didžiąją Britaniją, jau egzistuoja įvairios vykti dviračiu į darbą skatinančios programos, kurios siūlo mokesčių lengvatas, išmokas už nuvažiuotus kilometrus, paramą perkant dviračius ir panašias paskatas. Belgijoje, kur skatinimo naudotis dviračiais schema veikia jau daugiau nei penkerius metus, apie 8 proc. visų kelionių yra įveikiamos dviračiais. Tuo metu Olandijoje, kur reljefas yra itin plokščias ir sąlygos dviratininkams labai geros, tokios kelionės sudaro net 25 proc.
Dviračių nuomos sistemos taip pat smarkiai prisideda didinant dviračių populiarumą tokiuose miestuose kaip Barselona, Londonas ir Stokholmas, kurie pasekė paryžietiškos „Velib“ nuomos sistemos pavyzdžiu. Vilniuje nuo praėjusių metų taip pat sėkmingai veikia oranžinių dviračių nuomos sistema.