Sutaupo dvigubai
Iš Raseinių kilęs Gražvydas sako pradėjęs naudotis vairuotojų siūloma pavėžėjimo paslauga visai neseniai, tačiau ja yra labai patenkintas – ne tik dvigubai sutaupo, bet ir yra karališkai privežamas kone iki durų.
Anot jo, kelionė iš Vilniaus į Raseinius automobiliu užtrunka beveik dvi valandas, o keliaujant autobusu (ypač dėl tiesioginių maršrutų stokos) kartais gali užsitęsti net iki keturių.
Įsiprašius pas vairuotoją į automobilį kelionė kainuoja 20 litų, o pasirinkus autobusą – 40 Lt. Tiesa, vaikinas pažymi, kad kol buvo studentas ir turėjo galimybę mėgautis 50-ies procentų nuolaidą tarpmiestiniams autobusų bilietams, rinkdavosi autobusą, nes tuomet tekdavo mokėti tuos pačius 20 litų. Tačiau baigęs mokslus jis nenori daug pinigų išleisti kelionėms.
„Turiu kelis vairuotojus, kuriais tikrai pasitikiu ir visuomet stengiuosi su jais važiuoti. Kartais važiuoju ir savo automobiliu, bet tada į kompaniją nieko neimu - nenoriu papildomo vargo. Važiuojame dviese su drauge“, - pasakoja Gražvydas ir patikina, kad pasirinkus kelionę svetimu automobiliu nebūna ankšta ar nepatogu – beveik nėra skirtumo, lyginant su nuosavu automobiliu.
Jis sako, kad dauguma vairuotojų, su kuriais keliauja, yra studentai, kuriems pavežėjimo paslauga tikrai nėra jų verslas, o tiesiog būdas sumažinti išlaidas degalams, na, gal dar ir uždirbti vieną kitą litą. Vaikinas nemano, kad tokia veikla jiems krautų didesnį pelną.
Vairuotojas: aš iš to visiškai neuždirbu
„Veždamas pakeleivius, susipažįsti su naujais žmonėmis, kitąkart jie tau skambina ir tuos pačius jau dažnai veži“, - pasakojo Dominykas. Anot jo, dažniausiai pakeleiviai praneša norintys vykti kartu per „Facebook“ platformą.
Kokie žmonės nori kartu keliauti? Vyras pasakoja, kad dažniausiai tai studentai, vykstantys namo pas tėvus į Klaipėdą ir paskui važiuojantys atgal į Vilnių. Taip pat yra tekę vežti žmones su šunimis, o keliautojų su vaikais vežti dar neteko. Tiesa, pašnekovas mena, kad kartą su juo yra keliavusi ir 70-metė močiutė.
„Būna žmonės nori ir siuntinius, kad nuvežčiau. Pora kartų skambino prašydami nuvežti gyvą siuntinį – kartą triušį, kitąkart šuniuką. Bet sakiau, kad nevežu“, - juokėsi Dominykas.
Paklaustas, ar niekada nėra tekę vežant pakeleivius padaryti avarijos, Dominykas purtė galvą: „Aš visada imu pinigus tik nuvežęs žmones į vietą, niekada neimu žmonių viduryje kelio. Kiti būna iškart paima pinigus, užsipila kuro ir važiuoja. Aš taip nedarau, nes o jeigu sugesi kelyje... Paimu žmones sutartoje vietoje, o nuvežu iki durų“, - sau taikomas taisykles vardino vairuotojas.
Konkurentais nelaiko
„Reguliarumas, saugumas, patogumas ir greitis - tai pagrindiniai kelionių traukiniais privalumai. Traukinys yra bene greičiausia transporto priemonė, jei reikia nuvykti iš Vilniaus į Kauną (ar iš Kauno į Vilnių). Sutrumpinome ir kelionių tarp Vilniaus ir Klaipėdos laiką“, - sakė V. Gudas.
Jei pasirinktumėte kelionę traukiniu iš Vilniaus į Kauną, ekspress bilietas kainuotų 22 litus, o kelionė truktų kiek daugiau nei valandą. Paprastu traukiniu kelionė truktų valandą ir 40 minučių ir kainuotų 16 litų. Kelionė iš Vilniaus į Klaipėdą kainuoja beveik 50 litų ir ekspress traukiniu truktų tris valandas ir 40 minučių.
Piktinasi, kad nemoka mokesčių
Vilniaus taksi vežėjų asociacijos „Sosveta“ prezidentas Romualdas Bieliauskas susidariusią situaciją vertino kritiškai – jeigu privatūs asmenys veža keleivius, jie atlieka taksi paslaugą ir turi mokėti mokesčius. Tačiau jis pabrėžė nesantis prieš pavežančius vairuotojus, o tik prieš tuos, kurie prisidengia tokia paslauga ir veiklą vykdo nelegaliai.
„Keleivių vežimas turi turėti tam tikrus principus. Turi būti apdrausti keleiviai, transporto priemonė turi turėti numerius ir visa kita. Pavežėjimas yra tas pats taksi, nes taksi yra keleivių vežimas lengvaisiais automobiliais“, - aiškino R. Bieliauskas. Jo teigimu, tokie žmonės nėra nei konkurentai verslo subjektams, nei gali būti apskritai vadinami vežėjais, nes jie nemoka mokesčių, gali vairuoti bet kokį automobilį ir turėti skirtingą vairavimo profesionalumo lygį.
„Sosveta“ prezidentas pabrėžia, kad taksi veiklai būtinos permainos, kurios padėtų pritraukti daugiau klientų: „Šiai dienai taksi veikla yra pasenusi 50 metų. Reikia naujų technologijų, naujo požiūrio, visuomenės ir įstatymų liberalizavimo“, - sakė pašnekovas. Jo teigimu, šiuo metu keleivių vežime vyrauja betvarkė ir reikia pokyčių visos Lietuvos mastu.
„Siūlome supaprastinti taksi veiklą, kad būtų paprasčiau dirbti – išsiėmei leidimą, apsiklijavai numerius, apsidraudei specialiu taksi draudimu, nusipirkai vinjetę ir pan.“, - sakė R. Bieliauskas.
Paaiškino, kada mokėti mokesčius privalo, o kada ne
Teikiant šias paslaugas nesilaikoma taksi veiklai nustatytų reikalavimų – neturima leidimų, neįrengiamas taksometras, nefiksuojamos gaunamos pajamos, nesilaikoma kitų taksi taisyklių reikalavimų. Pagal įstatymus, yra draudžiama rinkti ir vežti užsakomaisiais reisais ne iš anksto sudarytas ir neturinčias bendro kelionės tikslo keleivių grupes, taip pat rinkti ir vežti šiais reisais keleivius iš gatvių ir aikštelių teritorijų, kurios ribojasi su autobusų stotimis.
VMI teigimu, dažniau pasitaiko atvejų, kad stotyse ir pagal skelbimus internete skelbiamais maršrutais vežama nelegaliai autobusais. Paprastai šie nelegalūs vežėjai surenka pavienius keleivius vykti į kitus Lietuvos ir užsienio miestus. Kiekvienas keleivis susimoka už save, tačiau joks pinigų mokėjimo dokumentas neišduodamas. Už tokios veiklos vykdymą neturint komercinės licencijos galima užsitraukti baudą nuo 3000 Lt iki 10 000 Lt.
GRYNAS.lt primena, kad DELFI jau yra rašęs apie situaciją Vokietijoje, kurioje pagal įstatymus vairuotojams, neturintiems komercinės licenzijos, leidžiama vežti keleivius tik tuo atveju, jei vairuotojas neima didesnio užmokesčio, negu eksploatacinės kelionės išlaidos.
Šioje šalyje veikia programėlė „Uber“, kuri savarankiškai dirbantiems vairuotojams padeda susisiekti su išmaniuosius telefonus turinčiais keleiviais. Vietos taksi dispečerių asociacija padavė kompaniją į teismą, kaltindama ją kainų numušimu, teismas laikinai uždraudė programai veikti, tačiau jos atstovai teigia, kad programėlė funkcionuos ir toliau.
Socialiniuose tinkluose pavežėjimų kainos skiriasi priklausomai nuo atstumų. Pavyzdžiui, iš Vilniaus į Kauną dažniausiai siūloma nuvežti už 10 litų, iki Raseinių - už 20 Lt, Klaipėdos - 30 Lt. Jeigu norėsite važiuoti iš sostinės iki Panevėžio - tai kainuos apie 15 Lt, iš Kauno į Tauragę - taip pat 15 litų. Vykstantiems maršrutu Kaunas - Klaipėda teks mokėti apie 20 Lt.