Perskrido skersai Ameriką
Eksperimentinio saulės energiją naudojančio orlaivio „Solar Impulse“, taip pat kaip ir lėktuvo „Airbus A340“, sparnų ilgis yra kiek daugiau nei 63 metrai, tačiau jie atrodo trapūs.
Šią vasarą buvo užsibrėžtas tikslas perskristi skersai JAV. Lėktuvas pakilo San Franciske gegužės mėnesį, praskrido pro Laisvės paminklą birželio mėnesį ir nusileido Prezidento Johno F. Kenedžio oro uoste Niujorko apylinkėse. R. Piccardas pilotavo šį lėktuvą pasikeisdamas su projekto bendraminčiu Andre Borschbergu, buvusiu Šveicarijos karinių oro pajėgų pilotu. Šis skrydis buvo žymus pasiekimas: saulės energija varomas lėktuvas nuskrido ilgiausią atstumą nei bet kuris kitas saulės energija varomas orlaivis iki tol.
Lėktuvas, perskridęs Ameriką yra HB-SIA prototipas. Jo įpėdinis, HB-SIB šiuo metu yra konstruojamas ir jį pasauliui parodyti planuojama 2015 metais. Teigiama, kad jis sunaudos panašiai tiek energijos, kiek sunaudoja motoroleris.
Lėšas rinko dešimtmetį
Panašu, kad saulės energija varomas transportas neturės konkurentų ir galės leistis į neeilines keliones aplink pasaulį. Vis daugiau naujų tokio transporto projektų visame pasaulyje plečia techninių žinių ribas ir meta iššūkius kitokiu kuru varomoms priemonėms.
Iš pradžių Piccardas ir Borschbergas buvo sugalvoję sukurti į dirižablį panašų, saulės energija varomą, orlaivį, bet suvokė, kad tai būtų sudėtinga, o kartu toks orlaivis būtų daug lėtesnis ore.
2003 metų lapkritį jie paskelbė apie „Solar Impulse“ projektą. Dešimt metų jie praleido rinkdami pinigus tokios kompanijos įkūrimui, tuo pačiu kurdami sau naują nuotykį.
Motorinė valtis - lėta, užtat taupi
„Solar Impulse“ projektas pradėtas įgyvendinti Lozanoje, Šveicarijoje. Kai R. Piccardui reikia patarimo dėl „švarios“ energijos naudojimo, jam nereikia jo toli ieškoti.
Pasak jo, iš saulės gaunamo energijos kiekio, sukaupto per vieną valandą, pakaktų visiems žmonijos energetiniams poreikiams patenkinti vienerius metus.
Saulės energija varoma vandens transporto priemonė pradėjo plaukioti 2010 metų rugsėjį, išvystydama 7,5 mazgų greitį. „Idėja buvo būti pirmiesiems, o ne greičiausiems,“ - sakė jos kūrėjai. Valtis keliavo su Prancūzijos karinių pajėgų palyda netoli Sudano ir Jemeno krantų ir baigė kelionę Monake, 2012-ųjų gegužę.
Ekologiškas lenktyninis automobilis
Dangus ir jūra yra unikalūs iššūkiai saulės energija varomoms transporto priemonėms, kurios reikalaujaunikalių sprendimų ir finansinės paramos: „Solar Impulse“ projekto biudžetas per 10 metų sudaro 90 mln. eurų (311 mln. Lt), atitinkamai „PlanetSolar“ sukūrimas kainavo 15 mln. eurų (52 mln. Lt).
Automobilis yra nedidelis (4,5 metrų ilgio, 0,8 metro pločio plačiausioje vietoje ir 1,1 metro aukščio), tačiau gali išvystyti iki 140 km per valandą greitį. Jis nuo brėžinio iki paruošto naudoti produkto buvo sukonstruotas per aštuonis mėnesius.
„Kiekvienas stengiasi išplėsti galimybių ribas, - sako Keno Mario-Ghae, projekto vadovas ir inžinerijos studentas iš Girtono koledžo. - Jeigu tu viską darysi taip, kaip yra įprasta daryti, visuomet gausi tokį patį rezultatą. Niekas nepirks prekės vien dėl to, kad ji ekologiška. Svarbu automobilio išskirtinumas, originalus dizainass, o tai, kad jis yra ekologiška yra papildomas pliusas.“
Kompanijos varžosi - kas su saulės energija nuvažiuos ilgesnį atstumą?
Saulės energija varomas automobilis buvo patobulintas lenktynių organizatorių prašymu – dabar jis turi keturis ratus vietoje buvusių trijų, padidintas jo salonas.
Tikimasi, kad moderniųjų technologijų išradimai įžengs ir į kasdienį gyvenimą. Šį mėnesį olandų tyrinėtojai pristatė šeimos automobilio prototipą, kuris saulėta dieną gali nuvažiuoti 692 kilometrus arba 402 kilometrus be saulės šviesos.
Ši mašina yra taupesnė ir pigesnė, jos saulės elementai kainuoja 2 000 tūkst. dolerių (5 209 Lt).
Italijos kompanija „Interactive Fully Electrical Vehicles“ buvo įkurta tam, kad saulės energija varomoms transporto priemonėms padėtų patekti į rinką ir kelius.
Visos šios iniciatyvos turi bendrą tikslą. „Mes glaudžiai bendradarbiaujame su „Solar Impulse“ ir žinoma, su saulės energija varomų lenktyninių mašinų kūrėjais, - sako P. Goulpie. - Nors ir skirtingais būdais, tačiau mes visi dirbame ta pačia kryptimi – esame pasiruošę skleisti saulės energijos technologijas ir parodyti jų naudą kaip galima didesnei auditorijai. Šias technologijas mes iš tiesų galime naudoti kiekvieną dieną.“
„Tikslas yra per „Solar Impulse“ projektą pakeisti žmonių mąstymą. Jeigu lėktuvas gali skristi aplink pasaulį nenaudodamas jokio kuro, niekas negali nuneigti, kad mes negalime pasiekti neįtikėtinų tikslų su šia švaria technologija. Žmonės sako, kad sulauksime didžiulio pasipriešinimo pokyčiams. Na, nebent iš žmonių, kurie bijo bet kokių pokyčių.“ - teigia B. Piccardas.