Kovo 22 d. - Pasaulinė vandens diena. Visame pasaulyje šiandien siekiama atkreipti dėmesį į vis aštrėjančias geriamo vandens problemas įvairiose šalyse. Švaraus geriamo vandens iš viso negauna apie 1 mlrd. žmonių, pusės tiek laukia panaši situacija netolimoje ateityje. Kol vieniems trūksta – kiti mano, kad jo turi per daug, arba netiki, kad jų vanduo švarus.
Vaizdingame dokumentiniame filmuke pasakojama apie geriamo vandens iš butelio istoriją. Pasakojimo centre – JAV, tačiau filme keliami klausimai ir išsakomi teiginiai aktualūs bet kuriai išsivysčiusiai šaliai.
Lietuvoje, kaip ir visame pasaulyje, sparčiai auga vandens buteliuose pardavimai, taip pat didėja energetinių gėrimų ir sporto tikslams skirtų gėrimų suvartojimas. Skaičiuojama, kad pasaulyje, kasmet vandens buteliuose suvartojimas išauga apie 10 - 12 proc. Nepaisant to, Vakarų Europoje išpilstyto vandens sunaudojimas yra gerokai didesnis nei Rytų Europoje. Vakarinėje Europos dalyje per metus gyventojas sunaudoja apie 110 litrų įvairaus išpilstyto vandens, o Rytų Europos gyventojui tenka apie 35 litrus tokio vandens. Tarp europiečių dažniausiai vandenį buteliuose renkasi italai, skirtingų šaltinių duomenimis išgerdami per metus nuo 85 iki 155 litrų per metus vandens buteliuose. Palyginimui Lenkijos gyventojas per metus suvartoja 48, Latvijos - 32, Estijos - 27, o, kaip minėta, Lietuvos - tik 12 litrų buteliuose išpilstyto vandens. Nors Lietuvoje ir kaimyninėse šalyse vandens buteliuose suvartojama palyginti nedaug, tačiau stebimos ir prognozuojamos augimo tendencijos.
„Ko negali pinigai, tą gali dideli pinigai,“ - GRYNAS.lt teigė nepriklausoma viešųjų ryšių konsultantė Erika Giedraitytė. Reklamos ir viešųjų ryšių dėka, visuomenėje paplito mitas, kad vanduo iš čiaupo yra kenksmingas sveikatai ir saugiau yra gerti vandenį iš butelio.
Kad tai yra pelningas verslas, nesunku atspėti. Parduotuvių lentynose matome vis daugiau naujų pavadinimų fasuoto geriamojo vandens. Vanduo dažniausiai pristatomas, kaip „gryniausias“, „gyvybės šaltinis“, „natūralus“, kuriame „subalansuotas mineralinių medžiagų kiekis“, „ypač tinkamas kasdieniam vartojimui, maisto ruošimui“, „sveikatos versmė“ ir t.t. E. Giedraitytė sako, kad sunku būtų nesutikti su tuo. „Švarus, tinkamai paruoštas vartoti vanduo toks ir turėtų būti, tačiau kam jį pirkti, kai namuose galima atsisukti čiaupą?“.
Be to, anot jos, konkurencija tarp pačių geriamojo vandens gamintojų ar vandens filtrų pardavėjų – didžiulė, todėl metami milžiniški pinigai reklamai. Norėdami išryškinti savo prekės pranašumus, konkuruodamos tarpusavyje dažnai pačios kompanijos siūlo vartotojui atidžiai skaityti etiketes, rodo įvairius sertifikatus, apklausas, gražbyliauja, imasi kitų triukų.
Informacijos apie tai, kad vanduo iš čiaupo neprastesnis nei iš butelio daug nėra arba ji tiesiog paskęsta vandenio iš butelių reklamos jūroje. Lietuvoje veikia iniciatyva „Nepirk vandens plastikiniuose buteliuose“ ir ji bene vienintelė. „Mes neigiame Lietuvoje giliai įsišaknijusį mitą, kad vandens iš čiaupo negalima gerti. Atvirkščiai, mūsų vanduo bėgantis iš čiaupo yra vienas geriausių pasaulyje, nes atkeliauja iš požeminių telkinių, kurie nėra užteršti nitratais. Mes drąsiai galime didžiuotis ne tik krepšiniu, alumi ir gražiomis moterimis, bet ir savo vandeniu!“, - rašoma iniciatyvos puslapyje.