Draugai tapo kolegomis

Vienas iš trijų „Vikis” įkūrėjų ir sumanytojų, Edgaras Mankus kilęs iš Kuršėnų. Jo kolegos – taip pat iš nedidelių Lietuvos miestelių - Jurbarko ir Tauragės.

E. Mankus sakė, jog būtent nedidelio miestelio kultūra ir mityba pakišo idėją įkurti ekologišką įmonę. Trijų draugų ir būsimų kolegų keliai įstojus studijuoti išsiskyrė. Vienas jų studijavo komunikacijos mokslus Vilniaus universitete, kiti du – viešąjį administravimą Kauno technologijos universitete Kaune.
Edgaras Mankus
Tyrimų duomenimis, vakarų Europoje ekologiški, natūralūs produktai sudaro apie 25 procentus visų parduodamų produktų. Mūsų ekspertų atliktas tyrimas parodė, kad Lietuvoje šiuo metu ekologiškų produktų pardavimas sudaro iki 5 procentų. Tai nėra didelis skaičius, todėl perspektyvą matėme ir matome.

Kuršėniškis pasigedo natūralaus maisto

Atvykusių į didžiuosius miestus vaikinų laukė neįprasta ir nemaloni staigmena – jie buvo priversti keisti mitybos įpročius. Prekybos centruose viskas buvo steriliose pakuotėse, užkonservuota su priedais, nei grynos mėsos, nei tikros traškios duonos, nei šviežių, chemikalais nepurkštų daržovių. Be to, neliko to artimo bendravimo, kai galėdavai drąsiai sveikintis su bent jau iš matymo pažįstamais miestelio kaimynais. Mieste – visi svetimi, skubantys, nepažįstami. 

„Vikis” produkcija prekybos centre

Vaikinai nusprendė miestui parodyti šiek tiek kaimo kultūros. Sakė, jog pradžioje patys prekiavo „Vikis“ krautuvėlėse, stengėsi kurti draugiškus santykius su klientais ir net įsigijo draugais tapusių nuolatinių klientų: „Kaip žmonės turi savo kirpėją, gydytoją, taip turi ir savo maisto pardavėją. Ateidavo pas mus apsipirkti ir pabendrauti, parveždavo iš užsienio lauktuvių“ – sakė E. Mankus.


Miestiečiai vertina kaimiškus produktus

Paklaustas, kodėl pasirinko kurti ekologišką verslą, verslininkas atsakė: „Ekologija atrodė teisingiausia. Matėme poreikį, perspektyvą šiame segmente. Mums patiems norėjosi „normaliai pavalgyti” – juodos duonos, „macnių” svogūnų, rūkytų lašinių, riebaus pieno“.

Bet kaip šiais produktais sudominti prie prekybos centrų produkcijos jau įpratusius miestų gyventojus? Vaikinai ėmė kurti tai, ko trūko jiems patiems, o užsidegusių studentų idėja pasirodė naudinga ir reikalinga daugybei žmonių. Skaniau ir tikriau nei greitas maistas, pusfabrikačiai ir gražiai atrodantys, bet teturintys kelioka ar keliasdešimt procentų gryno produkto maisto gaminiai.
Pradedantys verslininkai įvertino ir užsienio šalių patirtį. 

„Tyrimų duomenimis, vakarų Europoje ekologiški, natūralūs produktai sudaro apie 25 procentus visų parduodamų produktų. Mūsų ekspertų atliktas tyrimas parodė, kad Lietuvoje šiuo metu ekologiškų produktų pardavimas sudaro iki 5 procentų. Tai nėra didelis skaičius, todėl perspektyvą matėme ir matome“, – teigė pašnekovas.
Edgaras Mankus
Tikriname ar tikrai į produktus dedami tik natūralūs prieskoniai, ar nenaudojami maisto priedai ir kiti elementai, dirbtinai padidinantys produkto svorį ar iškreipiantys gaminių skonines savybes, prailginantys galiojimo terminus. Stebime gamybos procesus.

Idėja sudomino prekybos centrą

„Vikis“ idėja pasirodė įdomi dideliam prekybos centrų tinklui „Rimi“.
Šio prekybos centro vadovai nutarė prisidėti prie ūkiškų produktų iniciatyvos ir padėti Lietuvos ūkininkams pasiekti natūralumą ir šviežumą vertinančio pirkėjo pietų stalą. 

„Vikio“ turgelius prekybos centruose įkūrę vaikinai pastebi, jog ilgainiui patys ūkininkai tapo drąsesni, nebebijo eksperimentuoti ir rinkai siūlyti naujų produktų, didinti gamybos apimčių, įsigyti modernesnės įrangos, vystyti ūkį. Besiskundžiantiems ir nieko nedarantiems turėtų būti gėda, nes akivaizdu, kad gyventi visiems tampa geriau. 


„Lietuvos ūkis atsigauna“

„Vikis“ egzistuoja jau 4 metus. Per tą laiką parduotuvėlių prekybos centruose tinklas išsiplėtė. Šiuo metu „Vikis” krautuvėlėms produkciją tiekia virš 50 šalies ūkininkų ir šis skaičius nuolat auga.

„Iš pradžių mūsų lentynos buvo pustuštės. Pradėjome šviesti ūkininkus: per kelerius metus pavyko viską sustyguoti,“ – teigė Edgaras Mankus.

Žinoma, plėtra nebūtų įmanoma, jei natūralių, ekologiškų produktų žmonės nemėgtų. Pastebima tendencija, jog pirkėjai vis dažniau renkasi sveikus produktus.

„Vikis” produkcija prekybos centre

„Lietuvoje, mūsų vertinimu, ūkis atsigauna. Gamintojai nuoširdžiai stengiasi, ieško naujų gamybos, prekybos būdų, eksperimentuoja. O mes perduodame jiems aktualią informaciją iš pirkėjų. Palaikymo ir supratimo iš pirkėjų išties labai reikia. „Vikis“ – tai rankų darbo produktai. Gal kartais ne visai dailiai kimšta kaimiška dešra – atrodo ne taip estetiškai, nors kokybė, šviežumas nuo to tikrai nepriklauso. Tačiau dažnas pirkėjas rinksis „kaimyno“ gražią dešrą su konservantais, kuri viduje, deja, nėra „graži“, – pasakojo pašnekovas.

Ūkininkams pažėrė eilę reikalavimų

„Ūkininkų, norinčių su mumis bendradarbiauti produktai turi atitikti atitinkamus kokybės standartus. Produktams gaminti turi būti naudojamos tik natūralios žaliavos, draudžiama naudoti sintetinius maisto priedus, produktų galiojimo laikas turi būti nustatomas atsižvelgiant į mikrobiologinių tyrimų rezultatus, sandėliuojamas ir pristatomas kontroliuojamoje temperatūroje. Todėl prekiaujame tik aukščiausius kokybės standartus atitinkančiais, pažangiausių šalies ūkių produktais“ – sakė E. Mankus.
Edgaras Mankus
Mums patiems norėjosi „normaliai pavalgyti” – juodos duonos, „macnių” svogūnų, rūkytų lašinių, riebaus pieno“.

Paklaustas, kaip patikrina, ar visų reikalavimų laikomasi, verslininkas papasakojo visą procesą. „Pirmiausia vykdome dokumentų atranką, tikriname ar ūkiai sertifikuoti, kokius gamybos metodus naudoja, prašome ištirti savo produkciją ir atsiųsti mums tyrimų rezultatus. Tuomet patys važiuojame į ūkį, - pasakojo jaunasis verslininkas. - Turėdami nemažą patirtį žinome, ką ir kur reikia patikrinti.

Tikriname ar tikrai į produktus dedami tik natūralūs prieskoniai, ar nenaudojami maisto priedai ir kiti elementai, dirbtinai padidinantys produkto svorį ar iškreipiantys gaminių skonines savybes, prailginantys galiojimo terminus. Stebime gamybos procesus - ar tvarkingos patalpos, ar laikomasi higienos normų, ar gamyba išties vyksta deklaruojamame ūkyje.Yra buvę, kad ūkininkas bando mus apgauti, įpiršti savo augintus ekologiškus česnakus, nors paaiškėja, kad tariamas ūkininkas net neturi savo dirbamų laukų“.
„Vikis” produkcija prekybos centre

Jis pabrėžia, jog pirkėjai, perkantys maisto produktus turguje negali tikėtis tokių garantijų, kokios suteikiamos į prekybos centrus vežamai produkcijai.

Pirkėjai – geriausi teisėjai

Beje, yra buvę atvejų, kai „Vikis“ maisto kokybę ištiria patys pirkėjai. Verslininkas pasidžiaugė, jog tyrimų rezultatai pirkėjus pradžiugino: „Būna, kad parašo pirkėjai, jog ištyrė produktus ir dėkoja, pavyzdžiui, daržovėse radę gerokai mažiau nei leistina norma nitratų“.

Visgi, pasitaiko ir kritiškų nuomonių. „Viena moteris paskambino ir pasiskundė dėl nešviežios, „su kvapu“ vištos. Paaiškėjo, jog ji karštą dieną vištą laikė mašinos bagažinėje, o ištraukusi po kelių valandų nustebo, kad ši jau buvo sugedusi,“ – pasakojo pašnekovas. 

Ekologiški produktai genda gerokai greičiau už turinčius sintetinių priedų, todėl E. Mankus patarė nepamiršti maistą laikyti šaldytuve ir atkreipti dėmesį į jo galiojimo laiką.