Pirmąkart Lietuvoje atlikta tokio masto apklausa parodė, kad lietuviai vis dar konservatyvūs ir renkantis batus jiems svarbiausias praktiškumas bei kaina, o mada, stilius ar prekės ženklas svarbūs mažiau.
Lietuviai tą pačią batų porą avi ilgai: 42 proc. respondentų vieną avalynės porą avi tris sezonus ir daugiau, 40 proc. – du sezonus, ir tik kas penktas (18 proc.) tyrimo dalyvis batų porą keičia nauja kiekvieną sezoną, atskleidė bendrovės „Deichmann avalynė“ užsakymu atliktas reprezentatyvus Lietuvos gyventojų tyrimas. Dažniausiai (apie 33 proc.) kiekvieną sezoną avalynės porą keičia jaunimas, o rečiausiai avalynę keičia vyresnio amžiaus Lietuvos gyventojai (62 proc.).
Turi mažai batų porų
Apklausos rezultatai taip pat parodė, kad dauguma (62 proc.) respondentų turi tik vieną-dvi vieno sezono avalynės poras, trečdalis (33 proc.) apklaustųjų pasisakė turintys tris-keturias poras ir tik 5 proc. Lietuvos gyventojų pasisakė turintys daugiau porų batų. Daugiausia porų batų turi moterys (namų šeimininkės) ir jaunimas.
Svarbiausia – kaina ir praktiškumas
Renkantis batus, lietuviams svarbiausias kriterijus – tai patogumas avėti (43 proc.). Po 23 proc. paminėjo teikiantys prioritetą kainai ir galimybei avėti batus ilgą laiką. Atitikimas mados tendencijas buvo svarbus tik 8 proc. apklaustųjų, prekės ženklas apsisprendimui pirkti daro įtaką vos 2 proc. respondentų, o išsiskirti iš minios nori vos 1 proc. Lietuvos gyventojų. Atitikimas mados tendencijas svarbiausias jaunimui (18-25 m. ir 26-35 m.) – atitinkamai po 19 proc.
„Pastebime, kad lietuviai vis dar yra jautrūs kainai, todėl renkantis batus prekės ženklas ar atitikimas mados tendencijas jiems mažiau svarbus. Be to, vos keli procentai respondentų pasisakė, kad avalynė jiems svarbi norint išsiskirti iš minios, o tai rodo, kad lietuviai vis dar konservatyvūs ir savo stiliui neskiria didelio dėmesio. Jiems vis dar svarbiausi praktiškumo ir ekonomiškumo aspektai“, – sako Ž. Mazurkaitė.
Vyrai avi batus, kol šie suplyšta
Dėl susidėvėjimo dažniau batus keičia vyrai (65 proc.) nei moterys (50 proc.). Be to, susidėvėjimas – tai pagrindinė priežastis keisti avalynės porą vyresnio amžiaus respondentams (83 proc.) ir gaunantiems mažas pajamas (81 proc.). Išėjimas iš mados svarbesnis kriterijus keičiant batus moterims (12 proc.) nei vyrams (6 proc.). Sekimas mados tendencijomis labiausiai būdingas namų šeimininkėms (20 proc.), o spontaniškai įsigyti labiausiai linkę aukščiausio ar vidutinio lygio vadovai (31 proc.)
„Tyrimo duomenys rodo, kad vyrai tą pačią batų porą avi ypač ilgai, o naują perka tik tada, kai ši visiškai suplyšta ir nebeįmanoma toliau vaikščioti. Dėl to labai svarbu, kad renkantis avalynę būtų atsižvelgiama ne tik į jos patogumą, bet ir atitikimą pėdai, vaikščiojimo įpročius, aplinką“, – teigia Ž. Mazurkaitė.
Visą dieną – su ta pačia avalyne
Pusė (51 proc.) apklausos respondentų visą dieną dėvi tą pačią batų porą. 32 proc. lietuvių batus pasikeičia darbe ir tik 17 proc. batus per dieną keičia du kartus. Tą pačią porą visą dieną dažniau dėvi vyrai (62 proc.), negu moterys (42 proc.).
„Vakarų Europoje keisti batų porą keletą kartų per dieną – įprastas reiškinys. Tačiau Lietuvoje ši tendencija vis dar sunkiai prigyja. Lietuviai turi mažai vieno sezono batų porų, jas keičia retai, todėl pirkdami renkasi kuo universalesnę avalynę, tinkančią avėti tiek darbe, tiek laisvalaikiu. Tiesa, galima išskirti tik aukštas pareigas užimančias ir vidutines ar didesnes pajamas gaunančios moteris, kurios avalynę keičia kelis kartus per dieną ir ją pritaiko skirtingoms progoms“, – apklausos rezultatus komentuoja Ž. Mazurkaitė.