Johannesas Vermeer yra vienas iš garsiausių olandų dailininkų. Tiesa, kaip ir daugelis mūsų pamėgtų menininkų, jis išgarsėjo tik po mirties. Kai buvo gyvas Vermeer iš esmės buvo žinomas tik Delfte, kur gyveno ir dirbo. Vermeer mirė būdamas 42-43 metų – jo žmona tada teigė, kad vyrą tikriausiai pražudė stresas dėl prastos šeimos finansinės padėties.
O viskas galėjo būti kitaip, jei Vermeer darbai būtų sulaukę pripažinimo jam dar esant gyvam. Štai „Mauricheise“, karališkojoje meno galerijoje, saugoma „Mergina su perlo auskaru“ yra laikoma neįkainojama. Tačiau kai Vermeer užbaigė šį paveikslą, jis net neturėjo pavadinimo.
Vermeer, kaip ir kai kurie kiti olandų dailininkai, savo tapytiems portretams dažnai nesuteikdavo pavadinimo. Tiesa, tai net nėra portretas, o tronie – specifinio olandiško stiliaus žmogaus paveikslas, kuriame vaizduojami kostiumai ar ypatingai intensyvi veido išraiška. Nėra žinoma, ar kas nors pozavo šiam paveikslui, bet manoma, kad Vermeer nutapė vieną iš savo dukterų – vieną iš 10 vaikų.
Kai Vermeer mirė, paveikslas buvo apibūdintas tiesiog kaip „pieštas turkišku stiliumi“. 1696 metais paveikslas pasirodė kataloge, kur buvo pavadintas „Portretas su senoviniu kostiumu, neįprastai artistiškas“. 1881 metais paveikslas buvo nupirktas už 2 guldenų ir 30 centų sumą – maždaug 30 eurų šių dienų pinigais. Pirkėjas Arnoldus Andries des Tombe mirdamas jį paliko „Mauricheise“ galerijai Hagoje, kur paveikslas atsirado 1902 metais. Tuomet jis pavadintas „Mergina su turbanu“.
Turbanas iš tikrųjų nereiškia, kad pavaizduota mergina yra iš rytų. Vienu metu 17 amžiuje turbanas buvo pakankamai populiarus aksesuaras. Kita vertus, tokiuose paveiksluose dažnai vaizduoti rytietiški motyvai. Bet 1995 metais nuspręsta, kad „Mergina su perlo auskaru“ yra tinkamesnis pavadinimas šiam paveikslui.
Nors perlai vaizduojami bent 21 Vermeer paveiksle, mokslininkai nesutaria, ar merginos auskaras iš tikrųjų yra su perlu. Spėjama, kad tai – poliruotas alavinis rutuliukas. Mat tokio dydžio perlų pasitaiko itin retai.