Nors keramikos meną lietuviams įvertinti iš naujo, panašu, prireiks laiko, po ilgokos pertraukos prie kūrybos grįžusi Audronė Dambrauskienė išgyvena itin intensyvų kūrybinį laikotarpį: jos kurtas pano – didelis akmens masės lipdinys pavadinimu „Upė“ – papuošė Vilniaus Užupio gyvenamųjų namų kvartalą „Užupio etiudas“, netrukus menininkė pradės ir dar vieną projektą, skirtą Kauno Santakos parkui.
- 2014 m. pristatėte didelį pasisekimą turėjusią parodą „Akmens veidai“, po jos iš karto sekė pano projektas Vilniuje. Kas lemia, kad jūsų kūryba domimasi ir ji vertinama?
- Kodėl saviraiškai pasirinkote būtent keramiką ir kur ieškote įkvėpimo?
- Didžiausias įkvėpimo šaltinis – gamta, jos formos, spalvos, faktūros. Norisi, kad ir pats kūrinys darniai susilietų su aplinka, todėl renkuosi aptakias formas, be aštrių kampų, kad perėjimai netrikdytų nei gamtos, nei žmogaus ramybės. Dar nuo studijų laikų žymusis Antonio Gaudi tapo mano įkvėpėju. Jis savaip atkartoja gamtos formas – kažką patvirtina, kažką paneigia. Laisvą bėgančią liniją naudoju ir savo kūryboje. O molis yra labai dėkinga medžiaga, iš kurios galima padaryti beveik viską – čia menininkas atsiskleidžia ir kaip tapytojas, ir kaip grafikas, ir kaip skulptorius. Kūrinį iš molio galima taisyti, lipdyti naujai, tobulinti iki visiško idėjos įkūnijimo.
Akmens veidus lipdžiau be projektų, tiesiog įsiklausydama į medžiagą. Būdavo, kad vieną veidą palikdavau „pailsėti“ ir užsiimdavau kitu, kol pajusdavau, kad jau galima grįžti prie pirmojo. Man patinka dirbti su gyva medžiaga, kuri tiesiog prisigėrusi savyje istorijos, reikia tik leisti jai atsiskleisti. Nemėgstu glazūros, man patinka natūralios spalvos, stambių formų kūriniai, todėl save suvokiu daugiau kaip skulptorę, dirbančią su moliu ar akmens mase. Ateityje planuojame išbandyti dar vieną naują medžiagą – specialų betoną, iš kurio formuojami dirbtiniai akmenys, žinoma, aš bandysiu sukurti ne akmenis, o skulptūras.
- Ar tai ne per „sunkus“ menas moteriai? Juk skulptūros ir didesnio formato lipdinių kūrimui reikia nemažai fizinių pastangų.
- Po truputį atgyja menas gyvenamojoje aplinkoje. Ar keramikos menas Lietuvoje atgimsta?
- Bet juk keramikos studijų skaičius pastaraisiais metais tik auga, keramika tampa atsipalaidavimo terapija suaugusiems ir populiariu laisvalaikio užsiėmimu vaikams.
- Reikia pripažinti, kad keramika Lietuvoje nuėjo lengviausiu – „popso“ ir technologijų sureikšminimo keliu. Šalyje yra tikrai nemažai keramikos studijų, būrelių vaikams ir suaugusiems, netgi kaimo sodybų, kur mokoma žiesti puodą, nusilipdyti vazą ar pan. Tačiau nepaisoma esmės.
- Ne paslaptis, kad pano projektą užsakė ne Vilniaus savivaldybė ar už meną atsakingos institucijos, o privati statybos bendrovė, siekdama suteikti naujam gyvenamųjų namų kvartalui išskirtinumo. Ar verslininkai darė įtaką kūrybos procesui?
- Negalėčiau dirbti pagal užsakymą, todėl pano idėja nėra „pritempta“ prie kažkieno vizijos. Turėjome visišką kūrybinę laisvę. 2014 m., po savo darbų parodos, aš pati kreipiausi į užsakovus, prašydama suteikti patalpas dirbtuvėms, parodžiau savo darbus, papasakojau kūrybinius sumanymus, ir radome bendrą kalbą, tam tikra prasme jie tapo mūsų mecenatais. Tai nėra kažkas neįprasto, netgi žymiausi pasaulio menininkai Mikelandželas, Rafaelis ar A. Gaudis turėjo savo „patronus“, kurių dėka buvo įgyvendintos jų kūrybinės idėjos.