Pažįstu per daug freelancer’ių, kurie negavę atlygio užsakovui „atleido“, sakydami, kad „vis tiek nieko negaliu padaryti“, „jie turi geresnius teisininkus“, „tegu guli jiems ant sąžinės“ ir t.t.
Kodėl klientai nesumoka
Jūs nekokybiškai atlikote savo darbą. Būna ir taip. Neklysta tie, kurie nieko nedaro. Būkite atviri patys sau ir atsakykite į klausimą ar tikrai darbą atlikote gerai. Jei atliktame darbe yra trūkumų, stenkitės juos kuo greičiau pašalinti savo sąskaita, taip išlaikysite gerą vardą ir galimybę bendradarbiauti ateityje. Nebambėkite dėl papildomų darbo valandų ar išlaidų, jei srebiat savo košę. Jei trūkumų pašalinti neįmanoma, bet paslauga/produktas priimtas ir naudojamas, galima tartis dėl dalinio apmokėjimo. Jei viską padarėte teisingai ir savo kaltės niekur nematote, teks pakovoti.
Jus pasamdė pažadukas. Geriausia apie naują klientą domėtis prieš pradedant bendradarbiauti. Google, Facebook, rekvizitai.lt veikia puikiai. Jei darbą jau atlikote ir užmokesčio negaunate, o internete perskaitėte, kad turite bėdų jau ne pirmasis, ignoruokite bet kokius pažadus „sumokėti po dviejų savaičių“ ar „priminti buhalterei“ ir ieškokite teisinės pagalbos.
„Sumokėsim, kai sumokės mums“. Dažnai taikoma praktika. Ypač jeigu jus samdo agentūros, kurias samdo kitos korporacijos. Rimtos įmonės apie tai įspėja iš anksto. Jei mokėjimas užtrunka ilgiau nei du mėnesius ar tiesiog Jums nepatinka laukti, turėkite omenyje, kad klientas, samdydamas jus, prisiima pilną atsakomybę ir sumokėti privalo net ir tuo atveju, jei jo klientas neatsiskaito. Nuėję į parduotuvę pirkti maisto turbūt nesakote kasininkei išpūtę akis „atsiskaitys klientai, atsiskaitysiu už maistą! Kokia įkyri…“.
Nepasirašėte sutarties ir jumis manipuliuoja. Teisine kalba to nepagrįsiu, bet sutartis nėra būtina. Būtinas yra susitarimas. Todėl visada detales derinkite ne žodžiu, o raštu – elektroniniu paštu, per Facebook’ą, kaip norite, bet ten, kur žodžiai išsisaugo. Svarbiausia, susitarimas.
Sutarėte sąlygas žodžiu ir klientas nieko nepamena arba iškreipia žodžius. Tai ko gero sudėtingiausia situacija. Neturite nei sutarties, nei sutarimo. Dėl to geriausia sutarti sąlygas iš naujo ir pasirašyti sutartį atbuline data ar bent email’u priversti užsakovą susakyti tai, ką jis kalbėjo iš pradžių.
Nemokėti yra politika. Sakoma turtingas ne tas, kas daug uždirba, o tas, kuris mažai išleidžia. Kai kurie užsakovai laukia mėnesių mėnesius, tikėdamiesi, kad paslaugų tiekėjui atsibos laukti ir šis tiesiog atstos. Tokie piktybiniai veikėjas turi labai storą skūrą ir juos sunku pajudinti. Jūs turbūt visą naktį neužmigsite mintyse kariaudami su jais, o jie saldžiai pūs sau į ūsą ir galvos apie visai kitus dalykus.
Klientui NEPATIKO. Ouč. Tikras spjūvis į veidą, ypač kūrėjams. Jeigu klientas jus samdo, vadinasi, pasitiki, vertina Jūsų laiką, žinias ir yra pasiryžęs už tai mokėti. Jums mokama už darbą ir tinkamai įvykdytą susitarimą, o ne už tai, ar darbas patiko. Įsivaizduoju, kaip logotipų kūrėjas pareiškia odontologui: „man nepatinka plombos atspalvis, nemokėsiu už dantų gydymą“.
Ką daryti
Būkite diplomatiški. Tai svarbiausias ir sunkiausiai įgyvendinamas punktas. Kai mums delsia sumokėti, jaučiamės apgauti. Vis dėl to gyvename teisinėje valstybėje ir nėra viskas taip blogai. Įstatymai mūsų pusėje. Jau nebe 1994-ieji.
Būkite kantrūs. Jei jau esame diplomatiški, turime būti ir kantrūs bei nuoseklūs. Piktybiškai nemokus klientas tik ir laukia kol pradėsite jiems grasinti, o tada ir nepastebėsite kaip jūsų sąžiningai uždirbti pinigai lieka tik iliuzija.
Spręskite konfliktą taikiai. Žinau, skamba siaubingai. Juk norisi tiesiog duoti į snukį, išdaužyti automobilio langus ir padegti namą. Bet tegu emocijos liejasi Jūsų oponentui. Iš teisininkų žinau, kad geriausias dalykas, ką galite padaryti kilus ginčui, tai labai gerai pasiruošti teismui (ko man, tikiuosi, niekada taip ir neprireiks). Niekas nepapirks teisėjo labiau už pluoštą dokumentų įrodančių, kad ginčą stengėtės spręsti taikiai: siuntėte mandagius laiškus su priminimais, siūlėte atsiskaityti dalimis, vėl teiravotės dėl apmokėjimo, siūlėte susitarti, mandagiai užsiminėte apie teisines priemones ir t.t.
Negrasinkite. Grasinimas – didžiausia klaida, kokią gali padaryti atlygio nesulaukęs freelancer’is. Grasinantys žmonės yra labai pažeidžiami. Sakoma, šuo, kuris daug loja, nekanda. Nebūkite tas šuo. Būkite vakarietiškas verslininkas.
Kreipkitės į teisininkus. Jei draugiškai sutarti nepavyksta, nebijokite kreiptis rimtos pagalbos. Neretai pirmoji konsultacija būna nemokama, o iš paslaugų gal pakaks jų skambučio užsakovui ar vieno laiško – tikrai išsimokėsite.
Nelaikykite pykčio. Jei jau konfliktą išsprendėte, atminkite, verslas tam tikra prasme yra žaidimas. Laimėti nori visi ir kartais tenka pakovoti. Ir boksininkai po kovos vienas kitą pasveikina. Jei negavo nokauto