Štai patarimai, kaip bendrauti su sunkiais žmonėmis. Laikykitės šių taisyklių ir pamatysite, kad kvėpuoti tapo kur kas lengviau.
Išlikite ramūs
Privalumai: išlaikote savikontrolę. Vengiate eskaluoti problemą.
Kaip: pirmoji taisyklė susidūrus su sunkiu žmogumi - išlaikyti savitvardą. Kuo mažiau reaguosite, tuo geriau sugebėsite valdyti situaciją.
Kai esate užpykę ar nusiminę, prieš sakydami tai, dėl ko vėliau gailėsitės, giliai įkvėpkite ir lėtai suskaičiuokite iki dešimt. Dauguma atvejų dar prieš pabaigdami skaičiuoti suvoksite, kaip geriau tvarkytis su situacija, taigi problemą sumažinsite, nesiimsite jos eskaluoti. Jei vis dar būsite nusiminę ar supykę, pasitraukite ir sugrįžkite tuomet, kai nusiraminsite.
Laikykitės atstumo
Privalumai: daugiau ramybės. Mažiau trinties.
Kaip: su kai kuriais žmonėmis mūsų gyvenime tiesiog neverta prasidėti. Jūsų laikas yra vertingas, taigi nešvaistykite jo stengdamiesi pakeisti ar įtikinti negatyvų žmogų. Nesvarbu, ar kalbama apie sunkų kolegą, ar erzinantį giminaitį, būkite diplomatiški ir pasinaudokite mūsų patarimais, kai reikia su jais bendrauti. Likusį laiką laikykitės sveikos distancijos.
Pasistenkite būti objektyvūs
Privalumai: mažiau klaidingų interpretacijų ir nesusipratimų. Sukoncentruokite energiją problemų sprendimui.
Kaip: kai jus užgauna kažkieno žodžiai ar darbai, prieš reaguodami sugalvokite bent dvi galimas interpretacijas. Pavyzdžiui, aš galėčiau galvoti, kad kolega ignoruoja mano laiškus, arba manyti, kad jis tiesiog labai užsiėmęs. Kai vengiame klaidingai interpretuoti kitų žmonių elgesį, galime pažvelgti objektyviau. Žmonės elgiasi vienaip, o ne kitaip, dėl savęs, o ne dėl mūsų. Išplėskite savo perspektyvą ir sumažinsite nesusipratimų tikimybę.
Kitas būdas sumažinti asmeniškumų yra pasistengti įsivaizduoti save jų vietoje. Pavyzdžiui, įsivaizduokite žmogų, su kuriuo tenka bendrauti, ir užbaikite sakinį: „Turėtų būti nelengva...“
„Mano vaikas toks neklaužada. Turėtų būti nelengva susidoroti su mokyklos krūviu ir draugų įtaka...“
„Mano vadovas itin reiklus. Turėtų būti nelengva, kai jo paties vadovybė kelia tokius didžiulius reikalavimus...“
„Mano partneris emociškai atitolęs. Turėtų būti nelengva būti iš šeimos, kur žmonės nemoka reikšti savo jausmų...“
Tokie empatiški teiginiai nereiškia, kad atleidžiame nepriimtiną elgesį. Esmė čia - priminti sau, kad žmonės elgiasi vienaip, o ne kitaip, dėl savo pačių problemų. Ir jei mes būsime supratingi, kitų sudėtingas elgesys mums bylos daug ką apie juos, bet ne apie mus. Nuasmenindami situaciją galime į ją pažiūrėti objektyviau ir sugalvoti geresnių būdų spręsti problemą.
Venkite tuščių kovų
Privalumai: taupote laiką, energiją ir kantrybę. Vengiate bereikalingų problemų ir komplikacijų.
Kaip: ne su visais sunkiais žmonėmis reikia tiesiogiai konfrontuoti. Galimi du scenarijai. Pirmasis - kai sudėtingas asmuo turi laikiną galią. Pavyzdžiui, kalbatės telefonu su nedraugišku klientų aptarnavimo atstovu. Vos tik padedate ragelį ir paskambinate kitam agentui, pirmasis nebeturi jokios galios.
Antrojoje situacijoje jūs, taikstydamasis su nepakenčiamu elgesiu, gaunate kažkokios naudos. Pavyzdžiui, jūs nemėgstate kolegės, tačiau ji dirba puikiai, todėl ją verta kęsti. Svarbu prisiminti, kad patys sudėtingiausi žmonės taip pat turi teigiamų savybių, ypač jei žinote, kaip su jais bendrauti.
Abiejų scenarijų atveju jūs turite galimybę nuspręsti, ar situacija pakankamai rimta ir ar reikia konfrontuoti. Pagalvokite dusyk ir venkite bereikalingų kovų.
Atskirkite žmogų nuo problemos
Privalumai: išmokite spręsti problemas ir bendrauti su žmonėmis. Laimėkite daugiau pagarbos, pasitikėjimo ir bendradarbiavimo.
Kaip: kiekvienoje bendravimo situacijoje esti du elementai - santykis su žmogumi ir aptariamas klausimas. Efektyvus pašnekovas žino, kaip atskirti asmenį nuo problemos, kaip su žmogumi elgtis mandagiai, tačiau laikytis tvirtai dėl problemos. Pavyzdžiui:
„Aš noriu pasikalbėti apie tai, ką galvoji, tačiau negaliu, kai tu rėki. Arba atsisėskime ir kalbėkimės ramiau, arba padarykime pertrauką ir vėl apie tai pasikalbėkime šią popietę.“
„Vertinu tavo laiką, kurį skyrei projektui. Šiuo metu matau, kad trys iš dešimties reikalavimų nėra įvykdyti. Pasikalbėkime apie tai, kaip užbaigti darbą laiku.“
„Tikrai noriu, kad važiuotum su mumis. Deja, jei tu vėl vėluosi, kaip kad buvo pastaruosius kelis kartus, mes turėsime išvykti be tavęs.“
Kai elgiatės su žmonėmis gražiai, jie labiau bus linkę klausytis, ką turite pasakyti. Kai tvirtai laikotės savo nuomonės dėl problemos, pasirodote esą efektyvūs problemų sprendėjai.
Paverskite juos dėmesio centru
Privalumai: būsite iniciatyvūs, išlyginsite jėgų pusiausvyrą santykiuose.
Kaip: įprastai sunkūs žmonės (ypač agresyvūs tipai) mėgsta paversti jus dėmesio centru ir priversti jaustis nejaukiai. Paprastai jie greit pasako, ką darote ne taip, tačiau nesako, kaip išspręsti problemą.
Toks komunikacijos būdas dažnai naudojamas siekiant dominuoti ir kontroliuoti, o ne nuoširdžiai pasirūpinti problemomis. Jei reaguojate gindamiesi, paprasčiausiai įkliūvate į agresoriaus spąstus. Paprastas būdas, kaip duoti atkirtį - paversti agresorių dėmesio centru, o lengviausia tai padaryti yra keliant jam klausimų. Pavyzdžiui:
Agresorius: „Tavo pasiūlymas nei iš tolo neatitinka to, ko noriu iš tavęs.“
Atsakymas: „Ar aiškiai apgalvojai, ką nori daryti?“
Agresorius: „Tu toks kvailas.“
Atsakymas: „Jei elgsiesi su manimi nepagarbiai, su tavimi daugiau nesikalbėsiu. Ar to nori? Pranešk, kad galėčiau nuspręsti, ar noriu išeiti, ar pasilikti.“
Tegu jūsų klausimai būna konstruktyvūs, jais neutralizuosite agresorių ir jo įtaką jums.
Tinkamai pasinaudokite humoru
Privalumai: nuginkluoja nelogiškai besielgiantį žmogų, parodo jūsų bešališkumą, neleidžia reaguoti.
Kaip: humoras - galingas bendravimo įrankis. Kartą turėjau kolegą, kuris nepaisė priimtų bendravimo normų. Vieną dieną kolegė su juo pasisveikino: „Labas, kaip laikaisi?“ Tačiau kolega visiškai ignoravo jos pasisveikinimą. Užuot įsižeidusi, kolegė sureagavo su humoru: „O, netgi šitaip gerai?“ Ledai buvo pralaužti ir jie pradėjo draugišką pokalbį.
Tinkamai naudojamas humoras gali apšviesti tiesą, nuginkluoti netinkamai besielgiančius, parodyti, kad esate aukščiau agresijos.
Perimkite bendravimą į savo rankas
Privalumas: galimybė kontroliuoti pokalbio tėkmę.
Kaip: apskritai bendraujant dviem žmonėms, vienas paprastai vadovauja, o kitas paklūsta. Sveikame bendravime du žmonės keičiasi šiomis pozicijomis. Tačiau kartais sunkūs žmonės mėgsta vadovauti, nustato neigiamą toną ir valandų valandomis analizuoja, kas blogai.
Šį elgesį galite nutraukti paprasčiausiai pakeitę pokalbio temą. Tam panaudokite klausimus. Arba galite sakyti: „o tarp kitko...“ ir pradėti naują pokalbį. Taip perimate pokalbį į savo rankas ir nustatote konstruktyvesnį toną.
Pasipriešinkite agresoriams (saugiai)
Privalumai: nutraukiamas kenksmingas elgesys, padidinamas pasitikėjimas savimi ir atgaunama ramybė.
Kaip: svarbiausia - prisiminti, kad agresoriai linkę pasirinkti silpnesnį, taigi jei liksite pasyvūs ir paklusnūs, būsite jų taikinys. Daugelis jų širdyje bailiai. Kai aukos pradeda priešintis, jie pasitraukia.
Tyrimai rodo, kad agresoriai patys yra buvę agresijos aukomis. Tai nereiškia, kad toks elgesys pateisinamas, tačiau leidžia juos geriau suprasti.
Pasipriešindami agresoriams įsitikinkite, kad esate saugūs - galbūt prireiks kitų žmonių kaip liudininkų ir paramos, galbūt reikės pokalbį įrašyti. Fizinės, žodinės ar emocinės prievartos atveju pasikonsultuokite su profesionalais. Labai svarbu pasipriešinti agresoriams, ir to neturite daryti vieni.
Nustatykite pasekmes
Privalumai: išlyginama jėgų pusiausvyra, laimima pagarba ir bendradarbiavimas, jei taikoma teisingai.
Kaip: mokėjimas nustatyti pasekmes yra vienas svarbiausių įgūdžių bendraujant su sunkiu žmogumi. Tokiu būdu bendravimas pakeičiamas iš destrukcijos į bendradarbiavimą.
Bendravimas su sunkiais, nelogiško elgesio žmonėmis išties yra menas. Pasinaudodami šiais patarimais mažiau sielositės, įgysite daugiau pasitikėjimo ir sukursite tvirtesnius bei sveikesnius santykius.