Svarbūs pažintiniai įgūdžiai
Moksliniai tyrimai patvirtina, kad smegenų mankštinimas gali sustiprinti silpnus pažintinius įgūdžius, išmokti sutelkti dėmesį, lavinti ilgalaikę ir darbinę atmintį, didinti informacijos apdorojimo greitį, gerinti loginį mąstymą ir pan. „BrainRx“ – 1991 metais amerikiečių mokslininkų sukurta programa, ji ypatinga tuo, kad stiprina visas pagrindines kognityvines sritis, turinčias įtakos smegenų veiklai.
Pasaulyje yra 120 tokių įgūdžių lavinimo centrų, veikiančių pagal amerikiečių licenciją. Idėja atidaryti jį ir Vilniuje kilo vilnietei Domantei Padleckaitei bei jos verslo partneriui.
„Mums visą laiką buvo įdomu, kodėl vieni vaikai mokosi lengviau, greičiau atlieka namų darbus, įsimena, ką išmoko, negu kiti. Ieškodami atsakymo į šį klausimą, sužinojome apie šią programą“, – pasakoja centro vadovė.
Ja susidomėję verslininkai nuvyko į JAV, baigė intensyvius mokymus ir gavo sertifikatą. Mokydamiesi įsitikino, kad metodas tikrai veiksmingas, išmokė greičiau susikaupti, iš karto atlikti kelis darbus. Pasak centro įkūrėjų, nors programa skirta įvairaus amžiaus žmonėms, jie labiau koncentruojasi į vaikus.
Padidėja intelekto koeficientas
„Dažniausiai į mus kreipiasi tėvai tų mokinių, kuriems sunkiau sekasi mokytis. Pirmiausia jie atlieka JAV vaikų gydytojo Kenetho Gibsono parengtą testą, kuris atskleidžia įvairių gebėjimų lygį, padeda išsiaiškinti, kokie yra pagrindiniai mokymosi įgūdžiai, atmintis, girdimosios ir regimosios informacijos įsisavinimo greitis, loginis mąstymas, samprotavimo gebėjimai. Pagal testo rezultatus sudarome kiekvienam individualią mokymosi programą“, – aiškina D. Padleckaitė.
Tada prasideda intensyvūs individualūs mokymai. Vienas treneris dirba su vienu mokiniu. Pratybos gali trukti nuo valandos iki pusantros. Rekomenduojamos trys per savaitę po pusantros valandos, toks mokymas būna našus. Galima rinktis penkias pratybas po valandą. Visas kursas trunka nuo keturių mėnesių iki pusmečio ar metų. Tai lemia testo rezultatai ir tėvų lūkesčiai, tikslai, kiek jie nori, kad vaiko protiniai gebėjimai sustiprėtų.
Pabaigus programą vėl atliekamas Gibsono testas: paaiškėja, kokių rezultatų pasiekta. Pasak pašnekovės, tyrimai patvirtina, kad žmonių, lavinusių intelektą pagal šią programą ilgiau nei metus, įgūdžių vidurkis siekia 96 proc., apie 15 taškų padidėja ir IQ koeficientas.
Per pratybas atliekamos mokslininkų sukurtos užduotys, kurios stiprina ilgalaikę ir trumpalaikę atmintį, dėmesio koncentraciją, gebėjimą apdoroti informaciją, loginį mąstymą, vaizdinės ir garsinės informacijos suvokimą ir įsisavinimą. Naudojami keli paprasti prietaisai: laikmatis ir metronomas.
Primena įdomų žaidimą
Vaikas, girdėdamas metronomo švytuoklės švytavimą, turi su juo garsiai skaičiuoti ir kartu atlikti kokią nors užduotį. Tai skatina sukoncentruoti dėmesį, išmoko dirbti iškart du darbus, greitai priimti sprendimus. Kadangi klasėse dažniausiai mokosi kelios dešimtys vaikų, girdėti šurmulys, sunku susikaupti, nusėdėti vienoje vietoje, pabaigti pradėtą darbą, tad šios savybės labai praverčia.
Užduotys yra nelengvos, todėl su vaikais dirbantys treneriai stengiasi, kad jos būtų panašesnės į žaidimą, nenuvargintų, nes atliekamos sparčiai, nėra kada ilgai sėdėti ir galvoti.
„Pratiname mąstyti greitai, kad smegenys virtų“, – juokiasi centro vadovė D. Padleckaitė. Kiekvienas pratimas suskirstytas lygiais ir vertinama, per kiek laiko jie įveikiami. Perėjimas iš lygio į lygį skatina azartą.
Ir treneris, ir mokinys mato pažangą. Tai tampa motyvacine paskata, atsiranda noras siekti dar daugiau. Taip ugdomos ir lyderio savybės, stiprėja pasitikėjimas savimi. Būtent jo pritrūksta mokiniams, nes mokytojai dažnai nepakankamai pozityviai vertina jų pastangas.
Centre „Brain gym“ dirba keturi apmokyti treneriai, turintys psichologinį arba pedagoginį išsilavinimą, – kiekvieną vaiką reikia sudominti, motyvuoti, užvesti kaip varikliuką, o tam reikia specialių žinių.
„Pirmųjų mokinių tėvai po poros mėnesių treniruočių jau pastebi teigiamus rezultatus. Sako, kad vaikai visai kitaip dėsto mintis, išmoksta susidaryti dienotvarkę, jiems lengviau susikaupti, jaučia, kokioje situacijoje kaip šnekėti“, – džiaugiasi teigiamais įvertinimais D. Padleckaitė.
Ankstyvojo mokymo pradininkas
Amerikiečių mokslininkas Glennas Domanas, vadinamas ankstyvojo vaikų mokymo guru, dar 1955 metais JAV įkūrė Žmogaus galimybių institutą. Iš pradžių jis dirbo su vaikais, kurių smegenys pažeistos, o vėliau susidomėjo sveikų vaikų ankstyvuoju mokymu. 1963 metais jo knyga „Kaip išmokyti kūdikį skaityti“ tapo bestseleriu. Institutuose pradėti rengti mokymai tėvams, kaip lavinti vaikus nuo pat gimimo atsižvelgiant į jų smegenų vystymosi ypatumus, pamokėlės mažyliams.
Vėliau mokslininkas parašė taip pat labai populiarią knygą „Kaip išmokyti kūdikį matematikos“. Jo įsitikinimu, mažą vaiką galima išmokyti visko, jei tai darai tinkamai, lavinti reikia nuo pat gimimo. Žmogaus galimybių institutas veikia ir Italijoje, jo filialų yra Ispanijoje, Japonijoje, Brazilijoje.
Smegenų lengvojo kultūrizmo centras
Jis veikia Suomijoje nuo 2009 metų ir remiasi taikomosios neurologijos ir neurotechnologijos mokslais. Jame atliekama smegenų būklės analizė (sudaromas 3D smegenų žemėlapis), psichofiziologiniai testai, leidžiantys įvertinti dėmesio koncentraciją, impulsyvumą, aktyvumą, darbinę atmintį, ir pagal jų rezultatus sudaromas individualus treniravimosi planas.
Per pratybas remiamasi nerviniu grįžtamuoju ryšiu (taip vadinamas vienas iš smegenų treniravimo metodų), taikoma audiovizualinė stimuliacija. Dažniausiai į centrą kreipiasi mokiniai, studentai ir dirbantys žmonės, kuriems sunku susikaupti, kurie jaučia nuolatinį nuovargį, prastai miega, susiduria su sunkumais kasdienėje veikloje, mokydamiesi, dirbdami.
Kviečia į dienos stovyklą
Neseniai įkurtas centras „Brain gym“ kviečia mažuosius vilniečius dalį vasaros atostogų skirti smegenų treniruotėms – rengiama dienos stovykla 7–13 metų vaikams. Čia jie bus mokomi pagal specialią smegenų lavinimo programą. Stovyklautojams tikrai neteks praleisti visos dienos palinkus prie sunkių užduočių. Jų laukia ne tik lavinamosios užduotys, bet ir žaidimai, daug įvairių pramogų.
Būsimieji genijai lavinami nuo kūdikystės
Garsaus japonų edukologo Makoto Shichidos sukurto metodo esmė: kuo anksčiau imsime treniruoti vaikų smegenis, tuo geresnių rezultatų pasieksime. Jis pataria pradėti lavinti vos šešių mėnesių kūdikius ir tęsti iki šešerių metų. Iki trejų metų žmogaus smegenys vystosi sparčiausiai, jų aktyvumas beveik dvigubai didesnis negu suaugusiųjų. Tai atveria milžiniškas mokymosi galimybes. Be to, šiuo metu vystosi ir dominuoja dešinysis smegenų pusrutulis, kurį mokslininkas vadina „genijaus smegenimis“.
Pagal Shichidos metodą lavinami vaikai būna ypač gabūs kalboms, muzikai ir kitiems menams, turi stiprią intuiciją, gerą regimąją atmintį. Mažieji mokomi naudojant paveikslėlių, raidžių, skaičių korteles. Pamokos vyksta kartą per savaitę, trunka 50 minučių, jose būna ne daugiau kaip šeši vaikai, dalyvauja ir jų tėvai. Jie apmokomi, kaip su atžalomis dirbti namuose.
Centrų, kuriuose pagal šį metodą lavinami vaikai, yra ne tik Japonijoje, bet ir kitose Azijos šalyse, JAV, Kanadoje, Australijoje.